Lånet der ikke kan lade sig gøre…

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • KlinkForfatter
    Indlæg
  • #93385
    KlinkForfatter

    Det er simpelthen ufatteligt at man hver dag skal høre pressen udtale sig og skrive om hvor billigt det er at låne penge, men når det kommer til stykket kan man ikke!

    Vi er en familie med egenkapital på 750.000 – ingen lån udover vores nuværende hus. Huset står til at blive solgt med et provenu på nul. Så vil jeg gerne låne til en bondegård – pris 8.5 mio. men nej det er da for risikabelt siger bankerne, for med en års indtjening på 1.4 mio. og et Agrovi budget der viser et positiv regnskab over de næste 5 år, så kan det simpelthen ikke lade sig gøre.

    Jeg ved ikke om jeg skal klantre os selv for at være sent ude med realisering af vores drømme, eller om jeg skal give bankpakkerne skulden, eller noget helt tredje.

    Et ved jeg – det er simpelthen en parodi at høre om hvordan vi skal sætte hjulene igen i Danmark – hvilket er svært uden investeringer.

    #192000
    Mr RForfatter

    Ja det er trist at få afslag på ens drømme.

    Jeg er nu nok ret optimistisk i min tilgang til banker så min tanke er at der nok er en god grund til at banken siger nej tak til så tydeligvis gode kunder som jer.

    Jer ville de jo normalt løbe langt for.

    Jeg må ærligt indrømme at jeg synes 8,5 mil kr er i overkantet med jeres indtægt. Ca. 40.000 kr alene til lån om måneden og i har en indtægt på ca 120.000 brutto.

    Du har jo også en interesse i ikke at sætte dig for dyrt.
    Hvad sjovt er der i det hele taget ved at sætte sig så dyrt. Det har jeg aldrig fattet.

    Desuden er landejendomme nok ikke det bedste sted at investerer penge lige nu for jer eller for banken og det er måske nok her sagens kerne er for banken.
    Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor du har tænkt dig at købe en gård, men de falder jo kraftigt i priserne i yderkantsområderne.
    Jeg personligt ville ikke turde lægge så mange penge i sådan et projekt.

    #192010
    KlinkForfatter

    Jeg erkender da blankt at vores risikofordeling klart stiller bankerne dårligere end os – taget i betragtning at de låner os 89% af og vi selv kun tager en risiko på 11%
    Omvendt når en professionel konsulent virksomhed som Agrovi går i dialog med bankerne for at fortælle om de solvente regnskaber som beregninger viser – så er det fortsat svært at forstå at der ikke er den mindste interesse for dialog omkring mulighederne.

    Havde vi søgt for 5 år siden var situationen en anden – og jeg kan da kun håbe at disse risikovillige dage kommer igen. Uden risiko får man ingen gevinst – men bankerne må jo havde taget for store risici i sin tid.

    Hvad angår udkants Danmark og pris niveauet for en gård på de kanter – så er det jo ikke det vi søger. Såfremt var vi flyttet til Bornholm, havde købt en 3-længet gård og levet på understøttelse. Vi søger en gård i Nordsjælland således vi kan drive et liberalt erhverv hvor der er kundegrundlag – og så er det svært at finde en brugbar gård til meget under 8.5 mio.

    #192016
    HalliHalloForfatter

    Nå, så du vil gerne låne til en bondegård? Alene det at du skriver dette siger mig at du måske kommer fra 4. baggård i København. En med forstand på landbrug ville andre tage ordet bondegård i sin mund, de taler om landbrugsejendomme.

    Tror det er godt du har fået afslag. Du skriver at Agrovi har sagt god for projuektet, men here skal du huske på, at de jo også kun interesseret i få solgt mest muligt, så det kan man selvsagt ikke bruge til noget.

    #192032
    thsvForfatter

    Kan Agrovi ikke henvise til et kreditforeningsinstitut/bank, der vil finansiere dette fantastiske projekt!
    Kun 8,5 millioner i investering for et afkast på 1,4 millioner, incl. arbejdsløn til hvor mange?
    Alene forrentningen af indskudet er vel tæt på 400.000 kr om året.
    Og I har hele 8,8% af investeringen som indskud, fantastiskt, banken løber jo ingen risiko ved at skulle låne jer mindst 92% af projektets pris, for der er jo også en masse omkostninger ved køb af ejerbolig til 8½ millioner.

    #192046
    thsvForfatter

    I har 8,8% af købsprisen, så bankens risiko er ganske stor!
    Når du kan få 750K udaf 8,5 mio. til at være 11% er du vist ikke egnet til at drive foretning.
    Hvis I havde de 20% selv (1,7 mio.!), ville sagen nok være en anden.

    #192062
    testForfatter

    Ordret indtjening kan være misvisende. Mener du omsætning eller resultat af driften?

    #192068
    testForfatter

    Indtjening har ikke nogen entydig definitiv så vidt jeg huker men mage bruger indtjening for resultatet af driften før renter og afskivning men efter løn, så ind til det er afklaret bør man nok undlade at konkludere ret meget om selve projektet ud over at det nok er jeres andel af risikoen banken har et problem med

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.