Boliglån, skifte bank ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 47 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93381
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg bor sammen med min hustru og vores søn i et ejerlejlighed, sådan ser tingene ud :

    Boliglån

    Restgæld : 160.000kr
    Rentesats : 9.5%
    Ydelse : 3400 kr /mnd

    Rentekredit lån

    Restgæld : 1.080.000kr
    Type lån : Rentetilpasning F2 (refinanseres jan 2013)
    Ydelse : 16.068kr / kvartal
    Restløbetid : 22år 3mnd

    Ejerlejlighed :

    Vurdering idag 1.400.000 – 1.450.000.

    Vi kunne godt tænke at bygge hus og vi er godkendt til 3.000.000kr men har intet selv udover de måske 100.000 der kan fås ved at sælge efter 70.000kr salær til ejendomsmægler. Vi havde tænkt på at max skulle være 3.500.000kr så vi mangler lidt endnu. Måske kan banken overtales men det kan blive svært. Vi overvejer om vi skal sælge men vi er i tvivl. Hvis vi ikke sælger havde vi overvejet at betale meget mere af på den nyre boliglån men før vi gør det kunne jeg tænke mig at høre om det ikke vil være en god ide at skifte bank ? Jeg kan se at BRFKredit har en god rente. Jeg kan halvere renteudgifterne men hvad er der så man går glip af ? ?

    Sidst hvis man nu skulle købe noget så siger all jeg taler med at man skal købe nu fordi det er billigt, hmmmmmmm

    /mihaicph

    #191932
    Mr RForfatter

    Du burde i hvert fald skifte til F1 hvis du overvejer at flytte. Det er nok for sent nu.

    BRF er kun billigere pga dit lån ikke er rentetilpasset.

    Dit boliglån er lidt dyrt i rente måske kan du forhandle dig til en billigere rente i dit nuværende pengeinstitut eller et andet.

    Hvis banken kun vil låne dig 3 mil kr og du skal bruge 3,5 mil kr er der måske en god grund til det ?
    Hvorfor ikke overveje at finde noget billigere eller vente med at flytte.

    #191936
    AnonymForfatter

    Det er for sent at skifte. Som sagt refinanseres der i jan 2013.

    “BRF er kun billigere pga dit lån ikke er rentetilpasset."
    Hvad mener du med det ? Realkreditlånet er rentetilpasset. Jeg havde ikke tænkt mig at skifte realkredit lånet. Det vil være for dyrt at lave om. Jeg har iøvrigt lånet hos Nordea Kredit.

    “Dit boliglån er lidt dyrt i rente måske kan du forhandle dig til en billigere rente i dit nuværende pengeinstitut eller et andet."

    Ja jeg synes nemligt den er dyr. Lånet er hos nordea og hedder Ejerskiftelån og Nordea ønsker ikke at forhandle om dette.

    “Hvis banken kun vil låne dig 3 mil kr og du skal bruge 3,5 mil kr er der måske en god grund til det ?
    Hvorfor ikke overveje at finde noget billigere eller vente med at flytte."

    Det kan selfølgeligt være en god grund til dette netop at der ikke er nok penge til det. Det er ok, vi kan vente.

    #191938
    testForfatter

    kan man ikke som ejer af en bilig altid blive fordelsplus kunden i nordea? det har jeg da ellers hørt

    #191940
    MichaelForfatter

    Nu ved jeg ikke om “mihaicph" betyder at du er bosiddende i Kbh og om dine husbygger-planer skal udleves et sted i Københavns-området. I såfald: Du kan umuligt bygge hus her for 3-3,5 mio kr. nøglefærdigt inkl. grund, have og de utallige omkostninger som man ikke aner noget om før man går igang. Og tro mig: Jeg har selv bygget hus og det er voldsomt dyrt.

    Som hovedregel kan du tage byggefirmaernes listepris på et udvalgt hus og lægge 1-1½ mio til samt prisen for byggegrunden. Så har du et nogenlunde overslag over hvad hele projektet løber op i hvis du ellers ikke køber alt for dyre tilvalg.

    #191942
    AnonymForfatter

    @michael jo det er i kbh men nu skulle det ikke være i kbh men men kbh men det ændrer ikke meget f.eks om det er Ballerup / Skovlunde. Det er interessant tilføjelse du lægger oveni. Hvordan kan det være at der er så meget oven i ? Måske fraviger vi fra topic og skulle tage denne diskussion et anden sted men jeg synes det er vældigt interessant.

    #192052
    HabermasForfatter

    Jeg er enig med Michael. Vi er ved at bygge i Holbæk og er blevet temmelig overraskede over alle de ekstraudgifter som følger med og som ikke er en del af entreprisen/bankgarantien.

    Vi har givet kr. 1 mio. for grunden. Vi bygger et hus til 2,85 mio. Det lød entreprisen i hvert fald på.

    Efter materialevalgsmødet lød tillægskontrakten på ca. kr. 180.000.
    Hetil kommer ca. kr. 87.000 i ekstra fundering af grunden.
    Ekstra jordpåfyldning ca. kr. 24.000.
    Strøm m.v. under byggeforløbet kr. 15.000 (minimum).
    Anlæg af have, terrasser og indkørsel kr. 100.0000 (det havde vi nu regnet med).
    Leje af køreplader til gravemaskiner m.m. Kr. 5.000.

    Og vi har altså kun været i gang i 2 uger. Vi er spændte på, hvad der ellers kommer af ekstraudgifter, men noget kommer der, det er stensikkert.

    Så det med at bygge selv, det ville jeg lige genoverveje, hvis jeg var jer. Og regn med, at der som minimum kommer kr. 500.000 oveni, udover det som entreprisen lyder på!!

    #192056
    MichaelForfatter

    Ja, de beløb Habermas nævner er faktisk meget lig hvad jeg selv oplevede. Dog er vores have blevet noget dyrere end 100.000 hvilket primært skyldes en hulens masse fliser (> 300m2) og så er vi nok også kommet lidt længere end Habermas og har etableret hæk og bede. Det er bestemt heller ikke billigt.

    Bare sådan noget som at få fjernet overskudsjord kan let løbe op i 30-50.000 kr. grundet de miljøregler der er med analysering af jorden. Det er dybest set penge lige ud af vinduet fordi det ikke er noget der tilfører huset merværdi. Det samme med ekstrafundering: Man kan være uheldig og ende med en ekstraregning på 100-200.000 kr. og det giver ligeledes heller ikke huset merværdi. Det er bare en nødvendig omkostning for at huset overhovedet kan bygges.

    Byggefirmaer som Huskompagniet reklamerer ofte med priser omkring 1,5 mio for et nyt hus, men det holder ikke i praksis – ikke engang tæt på.

    Jeg har kendskab til en hel del der har bygget selv og ikke én er kommet ud på den anden side med et oprindeligt budget der holdt. Skal man bygge hus så er man NØDT til at have en meget stor buffer i sit budget for man kan ikke hoppe af halvvejs.

    #192058
    thsvForfatter

    Hvis du er kunde i Nordea, skulle I have skiftet til F3 grundet den nye adm.bidragsstruktur.
    Hvis Nordea ikke kan give jer bedre rente end ovenstående ville jeg klart skifte bank, og håbe på en rente omkring 7% på boliglånet.
    Derudover ville jeg spørge bankrådgiveren, hvorfor jeres boliglån ikke er en boligkøbsprioritet, der kun koster jer 6,7% som fordel+ kunder. Men dette lån var nok ikke tilgængeligt dengang I købte ejerlejligheden.

    Start med at sondere markedet i det område I ønsker at bo, der kan måske findes et hus til 3-3,5 millioner som I ønsker at bo i.
    I eget lokalområde rækker 2½ million pænt langt og til 3 millioner er man tæt på et helt nyistandsat hus.
    I selve København rækker 3 millioner dog ingen steder, da en grund her koster mindst 1½ million og billigste model fra Huscompagniet står i 1,4 millioner, hertil kommer diverse tilvalg og haveanlæg + carport eller garage mv.

    #192060
    HabermasForfatter

    Vores carportløsning var oprindeligt beregnet til kr. 160.000, men vupti så blev løsningen alligevel 35.000 dyrere og endte på kr. 195.000 det var noget med taghældning og hvad ved jeg.
    Vi bygger med Lind & Risør et velrenommeret og veletableret firma, og alligevel kunne de ikke lave et byggebudget der holdt. Vi havde heldigvis kr. 500.000 i baghånden til alt det uforudsete, men de penge er ved at være brugt.
    Det er ikke engang en løsning at vente med anlæg af have, for uden have m.m. kan huset ikke meldes færig ved kommunen og dermed kan der ikke refinancieres. Det var i hvert fald et krav fra vores bank, at haven skulle være anlagt ved overtagelse.
    Bottom line: Uden en god opsparing er det svært at overleve et husbyggeri – og det er ikke for at tage modet fra jer, men det er jo ikke sjovt at stå med et hus, man reelt ikke har råd til at bo i, når det står færdigt.

    #192070
    MichaelForfatter

    Habermas

    Huset kan sagtens færdigmeldes uden have, men den med finansieringen fik jeg faktisk også at vide af vurderingsmanden der foretog den endelige vurdering. På det tidspunkt var der hverken fliser eller have hvilket vurderinsmanden i første omgang ellers krævede. Så måtte jeg dog lige protestere og det lykkedes da også at få en fair vurdering baseret på huset uden have.

    Selv HVIS huset skulle sælges umiddelbart efter færdigbyg så kan man jo sagtens sælge det til trods for en manglende have skulle jeg mene. Det er ikke ligefrem fordi man står med noget helt værdiløst.

    #192078
    testForfatter

    Så kan vi måske med enu et eksempel konstaterer at sammenligningen af Nordeas laveste rente med danske Banks rente spænd er noget pjat. Msn bliver ikke automatisk fordels plus kunde i Nordea

    Held og lykke med at finde en bank der altid er den suverænt bedste for bolig ejere

    #192092
    AnonymForfatter

    ja køb noget mere, så får du det lidt billigere ++++
    der må være gået knas i nordea’s 5 trins raket (ustabilt finansielt supermarked)

    nordea trolleren tshv har måske en forklaring ?

    #192098
    testForfatter

    Tja så er det jo igen klart at Nordea ikke automatisk giver alle bolig ejer fordels plus fordele.

    #192110
    HalliHalloForfatter

    ¨

    Hvorfor spørger I ikke HJL, der er bankrådgiver i Nordea, så vidt jeg har forstået det.

    Hvem siger egentlig at han har sit kreditforeningslån i Nordea? Syntes jeg ikke fremgår, og så er han i hvert fald ikke +kunde, men måske kun fordelskunde eller hvad ved jeg……………………..

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 47 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.