Andelsbolig og gæld

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93380
    AnonymForfatter

    Kære Alle,
    Selv om det allerede er en del spørgsmål herinde, der ligner mit, kaster jeg mig ud i det for at få jeres mening:
    Min kæreste og jeg har besluttet at gå hvert til sit, satte lejligheden til salg og den blev solgt næsten omgående.
    Det havde jeg ikke helt turde håbe på og står nu, lidt uforberedt, og skal finde noget nyt at bo i.
    Jeg vil få et “overskud" ved boligsalget på 90.000,- og har et banklån på 150.000,-.
    Hvis jeg skal ud og leje, vil jeg skulle betale 3 måneder husleje i depositum og 3 måneders husleje forud. jeg er først lige blevet skrevet op til en almen bolig, og vil derfor skulle finde en privat lejelejlighed.
    Eller… jeg overvejer en andelsbolig.
    Tagende hensyn til foreningens økonomi etc., ser I det realistisk at kunne låne til andelsbolig selvom jeg har en gæld på 150.000?
    jeg har et godt job (50.000,- mdr før skat) og afdrager pt 5500 mdr på mit banklån.
    På forhånd tak,
    AL

    #191904
    thsvForfatter

    Det kan kun din bank svare på, så henvend dig hos dem.
    Men din gode indkomst og det høje afdrag på gælden tyder på, at du har orden i økonomien, men den manglende udbetaling (helst 20% ved andele) kan være et problem.

    #191934
    AnonymForfatter

    thsv: Tak for svar.

    Mit problem er lidt mere komplekst end så, da min nuværende bankrådgiver er en af min eks’ bedste venner.
    Jeg vil derfor gerne finde en anden bank.

    Jeg ved godt, jeg bare kunne bede om en anden rådgiver, men vil aldrig vide “om der er blevet sagt noget".

    Derfor ville jeg have “fremmede lægmænds" meninger, inden jeg tager den store tour de bank.

    #191952
    HalliHalloForfatter

    Med en nogenlunde løn på 50.000 kr. om måneden, så skulle du jo nok kunne låne, selv med et lille lån på 150.000 kr.

    Mit råd til dig er at du skal henvende dig i en ny bank eller gerne flere for at få bekræftet at du er lånedygtig.

    #191954
    BangeeForfatter

    Burde ikke være et problem, eftersom din rådgiver har tavshedspligt og kan blive fyret for at videregive fortrolig oplysninger, og sandsynligvis gerne vil lave forretninger med dig.

    Og giver han dig et “forkert" afslag fordi han “ikke kan lide dig fordi du er en vens eks", så kan du jo gå over hans hoved og klage til hans chef hvis du mener at afslaget er forkert, og så kommer han i problemer med sin arbejdsgiver.

    Men forstår din holdning 🙂

    #192982
    AnonymForfatter

    Jeg gik gennem min egen rådgiver og fik, hvad jeg syntes var en god snak med ham.
    På mødet i banken gennemgik vi min økonomi og jeg fik at vide, det så fint ud. Jeg skulle dog kreditvurderes til den specifikke andelslejlighed af en anden afdeling, så han ville vende tilbage. Dette kunne tage op til 14 dage.
    Efter 14 dage kontakter jeg ham og rykker for svar, han vil ringe tilbage, hvilket han gør samme eftermiddag og bekræfter, at de vil finansiere boligen.
    Jeg tager så et møde med min advokat, underskriver købsaftalen (naturligvis med forbehold) og fremsender denne til mægler, advokat og bank.

    Her til morgen vender min rådgiver så tilbage med en en-linje-mail: “Det er med beklagelse, at vi ikke kan godkende dig til køb af andelsbolig"!!!!!

    Jeg aner ikke, hvordan jeg skal stille mig nu.
    Jeg bliver naturligvis nødt til at aflyse købet, men kan ikke beslutte mig for, om det er det værd at gå til advokaten for at høre hans mening.
    Har jeg overhovet “en sag" mod rådgiveren?

    Jeg er klar over, I ikke kan give et entydigt svar, men jeg vil sætte pris på nogle meninger.

    Tak!

    #192990
    thsvForfatter

    Jeg ville høre hos din rådgivers overordnede, hvad pointen er i at du bliver afvist, det virker som det rene tidsspilde, banken udsætter dig for.

    Og jeg ville bestemt vende situationen med din advokat, men kommer jo an på, hvor meget du har på skrift.

    Er der ikke banker i dit lokalområde, der kan yde dig lån til den nye bolig?

    Danske Bank har jo lige sænket renten for andelslån og ellers plejer Arbejdernes Landsbank at ville finansiere andelskøb. Håber ikke, at det var en af de 2 banker, du er i. Nordea er også rimelige til andele, men lidt dyrere i rente.
    Swedbank er umiddelbart billigst, men tager ikke nye kunder for tiden.

    #192994
    AnonymForfatter

    Hej Anne Lise

    Knald de 90.000 kr. ind på det dyre forbrugslån, og kontakt en anden bank med henblik på køb af andel. Prøv evt. Arbejdernes Landsbank, har selv rigtig gode erfaringer med dem.

    Lyder ikke holdbart at have ekskærestens ven som rådgiver. :O)

    #192998
    AnonymForfatter

    Jeg kender en Anne-Lise i Aalborg og håber sandelig ikke det er dig, fordi du har aldrig fortalt mig at du havde en “mand", så det skjuler du godt 🙂

    #193020
    AnonymForfatter

    @JET45
    Hmmm, hvis du er i tvivl, kender du vist ikke “din" Anne-Lise godt nok… 😉

    Men for at berolige dig – jeg er placeret meget tættere på hovedstanden.

    I øvrigt tak for svarene.
    Banken var desværre Dansk Bank, men jeg er enige med Joker: Da jeg ikke kan nå at finde en anden bank indenfor forbeholdsfristen, opgiver jeg den pågældende andelsbolig, lejer og fokuserer på at afvikle min DB gæld.
    Undervejs vil jeg tale med en anden bank, og det kunne jo blive Swedbank, når de åbner op igen.

    Så kommer der jo nok en anden, lækker lejlighed i løbet af foråret!

    #193028
    thsvForfatter

    LOL, der er jo også kun 1.749 kvinder, der hedder Anne-Lise i Danmark, så selvfølgelig er det lige hende du kender…

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.