Bankinvest korte danske obligationer

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93379
    AnonymForfatter

    Min bror og jeg har arvet 3000 korte danske obligationer i Bankinvest. Lukkekurs 90,65.
    Hvad gør man med såden nogle? Sælger nu, gemmer eller sælger senere?
    Og kan det betale sig at dele beholdningen eller skal den helst stå samlet?
    mvh Hanne Andersen

    #191896
    PrasmusForfatter

    Fredag lukkede de i 91,15. Den højeste kurs i lang tid, så hvis de skal sælges, så er tidspunktet nok rimelig velvalgt.

    De har givet følgende i udbytte:
    2009 – 4.25kr/stk.
    2010 – 3.25kr/stk
    2011 – 2.00kr/stk
    2012 kan jeg ikke lige se…

    Jeg ville nok sælge, men vil ikke give det som et råd, det afhænger meget af hvordan jeres økonomi ellers er, og ingen kan vide om kursen er bedre om 1, 2 eller 10 år.

    #191908
    grgForfatter

    Den underliggende portefølje giver pt. 1,20% i effektiv rente.

    http://bankinvest.dk/DK/getfile.aspx?fileid=949

    Har i gæld så sælg og afdrag på denne.

    Har i ikke gæld kan I evt. overveje at sælge og placere pengene på højrenteindskud eller lignende (såfremt I ikke ønsker højere risiko).

    #191910
    testForfatter

    Hvis spørgsmålet gik på arven behøves de ikke sælges for at de skiftes med mindre boet er insolvent

    #191958
    HalliHalloForfatter

    Når der er tale om et dødsbo, så skal beholdningen deles med 1500 til hver eller sælges samlet for derefter at dele provenuet.

    Tal dog med afdødes bank om det……..

    #191972
    ekmForfatter

    Du behøver ikke fokusere på kursen. Den bestemmes ikke mindst af det udbytte, foreningen udlodder. Derfor skal der vurderes på afkast. Foreningen investerer i obligationer med kort løbetid, og de har givet pænt afkast, mens renten er faldet (kursen stiger ved rentefald). Der sker det omvendte, hvis renten stiger, da kursen vil falde. Dertil kommer, at en forsigtig investering i obligationer med kort løbetid kan sammenlignes med realkreditobligationer med 1 til 3 års løbetid, hvor renten er under 1 % p.a. Du kan derfor undgå omkostninger og få højere rente,hvis du binder pengene på en bankkonto i en periode. Her er dine penge tilmed sikret, hvis midlerne dækkes af Garantifonden (www.gii.dk).
    Alt dette fortæller bankerne normalt ikke, og jeg kan ikke sige det tydeligt nok: Overlad aldrig til andre om at investere dine penge. Hvis du vælger at eje værdipapirer, så sæt dig godt og grundigt ind i besvær, risiko, og hvilken nytte, du kan få af værdipapirerne. Du kan ikke stole på banken, da den altid er den sikre vinder af de omkostninger, du betaler.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.