Jeg er ude af RKI men…

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93372
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har et spørgsmål omkring bankpraksis som i måske kan hjælpe mig med.

    Jeg har været i RKI men har i denne måned fået betalt min gæld ud og er kommet ud af skidtet igen. Jeg har stadig noget gæld, ca. 60k, som jeg gerne ville have min bank til at overtage. Efter at have talt med dem siger de dog at det vil de ikke hjælpe mig med, fordi de låner ikke penge til kunder som har været i RKI før der mindst er gået et år efter sletningen…

    Jeg vil gerne skifte bank, men inden jeg begynder på hele den mølle, så vil jeg høre om det er normal bankpraksis at gøre den slags? Findes der et hemmeligt RKI register et sted som den nye bank kan slå op i og se at jeg har været registreret, selvom jeg ikke er det mere?

    Jeg blev ærlig talt lidt overrasket over meldingen fra min bank, da jeg tjener fint med penge, og aldrig har haft økonomiske problemer udover den RKI registrering jeg fik som studerende.

    #191694
    MichaelForfatter

    Det er normal praksis at banken godt lige vil se at kunden ikke straks forgælder sig i samme sekund vedkommende er ude af RKI. Nej, det findes ikke noget hemmeligt register en anden bank kan se din tidligere registrering i så for en anden bank vil du være “clean".

    Men kan det svare sig at flytte en så relativt beskeden gæld? Check lige op på rentesatser og gebyrer ved stiftelse af nyt lån i en anden bank. Husk også at stiftelsesgebyrer ikke er fradragsberettigede medmindre lånet løber i max. 2 år. Hvis du har en god indkomst er det formentlig mere rentabelt at sætte alt ind på at afdrage gælden inden for kort tid.

    #191762
    HJLForfatter

    Jeg troede slet ikke man fik fradrag for stiftelsesprovisioner, meget interesant.

    Klip fra retsinfo. Ligningslovens paragraf 5

    Stk. 3. Stiftelsesprovisioner, engangspræmier og lignende engangsydelser for lån eller kaution, der omfattes af § 8, stk. 3, litra c, fradrages med højst 2,5 pct. af lånets hovedstol i det indkomstår, hvori provisionen m.v. forfalder til betaling. Fradraget for overskydende provision m.v. fordeles over den resterende låneperiode.

    § 8, stk
    a) løbende provisioner eller præmier for lån, som den skattepligtige optager, eller for sikring af hans tilgodehavende,
    b) præmier og lignende løbende ydelser for kaution for den skattepligtiges gæld, og
    c) stiftelsesprovisioner, engangspræmier og lignende engangsydelser for lån, sikring af tilgodehavender eller kaution, som nævnt under a) og b), såfremt løbetiden er mindre end 2 år.
    Klip

    Som jeg læser dette får man kun fradrag for stiftelsesprovision hvis løbetiden på lånet er under 2 år, eller læser jeg forkert?

    Meget interesant uanset hvad!

    #191764
    HJLForfatter

    Ups også det du skrev Michael… Super interesant… Indberetter banken mon det fradrag automatisk?

    #191766
    MichaelForfatter

    Det tror jeg ikke at man skal regne med. Da jeg byggede hus havde jeg en byggekredit der løb over 2 år og jeg skulle selv anføre stiftelsesprovisionen på min selvangivelse.

    #191768
    HJLForfatter

    Som jeg fortolker de paragraffer giver det ikke fradrag hvis løbetiden er over 2 år.

    Jeg troede før jeg læste dit indlæg, at stiftelsesomkostninger ikke gav fradrag.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.