Flekslån eller danske priotet

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87387
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Det er første gang jeg skriver her. Min køreste og jeg købte en Villalejlighed sidste år for 2,245 Mio kr. De 1,859 i RD og resten i banken. Det var et 4 % afdragsfrit lån, og vi har brugt det vi har fået ekstra til at nedbetale vores bankgæld. Vi har også en boligkredit, som vi brugte til at købe vores bil på. Så vi skylder lige nu på Boliglånet : kr 364.000 og på Boligkreditten : kr 234.000
    Vi betaler 6,4 % i årlig rente på begge to.
    Men jeg vil gerne have det hele samlet og så tænker jeg på om jeg ikek skulle oprette et Flexflån F3 og samle de 600.000 kr. Hvores Villaer steget så meget at vi kan få det ind under vores 80%. Og så ved siden af have en bloligkredit som jeg sørger for mest går i 0? . Min Bank siger at de vil anbefale en " Danske Priotet" istedet for da det giver mig mest frihed. Men da jeg ringede til RD sagde de det andet med Flex F3 lånet. Eller burde man vente indtil 6% lånet blvier frigivet og så lægge alt under det ? og ved siden af have en boligkredit.
    Jeg kan ikke lige helt finde ud af det, så hvis jeg kan blvie oplyst her vil det være super 🙂 . Den der Danske Priotet har den ikke for mange omkostninger ?
    Pft
    Venlig Hilsen
    Michael

    #108118
    AnonymForfatter

    Du har altså to alternativer;

    1) F3 variabelt realkreditlån
    * Ny rente hvert 3. år
    * Typisk 30 års løbetid
    * Mulighed for afdragsfrihed i op til 10 år
    * Ekstraordinære nedbringelse koster

    For omkostningernes vedkommende, koster det for det første stempel af det nye pantebrev på 600.000 kr., hvilket svarer til 9.000 kr. Herudover kommer naturligvis tinglysningen til 1.400 kr. og sagsomkostninger til RD eller Danske Bank, hvis de skal lave det for dig – ansl. 3-5.000 kr. Det er altså forholdsvist dyrt!
    Samtidig vil de 9.000 kr. fra stemplet langsomt miste deres værdi, i takt med at I afdrager på lånet.

    2) Danske Prioritet
    * Variabelt forrentet og renten ændrer sig HVER gang renten stiger/falder
    * Løbetid op til 30 år, men I bestemmer selv afdragenes størrelse løbende. Valgfrihed!
    * Mulighed for afdragsfrihed i 10 år, som kan forlænges

    Prioriteten koster i lige præcis jeres tilfælde formodentligt mindre at oprette, idet vi må forvente, at Danske Bank har ejerpantebreve i huset svarende til ca. restgælden af jeres boliglån. Fra disse kan stemplet genbruges og derved kan Staten reelt nøjes med de 1.400 kr. i tinglysningsgebyr.
    Der sker dog det, at Prioriteten skal tinglyses foran jeres eksisterende realkreditlån, hvilket også koster 1.400 kr. til tinglysning og sagsomkostninger til RD ansl. 3.500 kr. Herudover koster prioriteten typisk 2.500 – 3.500 kr. at oprette. DB og RD må kunne bruge den samme vurdering af huset, skulle jeg mene. Endeligt vil bidragssatsen på jeres realkreditlån stige lidt, da lånet “skubbes bagud" i prioritetsrækkefølgen – omvendt vil det også koste et højere bidrag for F3 lånets vedkommende, så det er godt det samme.

    Fordelen ved Prioriteten er helt klart, at I selv vælger, hvor hurtigt I afvikler og altid kan “genbruge" kreditten, som det reelt er. Har I f.eks. afdraget 250.000 kr. og får lyst til nyt køkken eller bil, tager I naturligvis pengene herfra. Stemplet beholder også sit værdi, da kredittens max forbliver uændret, hvis I vælger den afdragsfri model (og det skal I).
    Har i løbende penge sparet op et andet sted, skal de naturligvis sættes over på Prioritetens indlånskonto, så I kan få de her 5-7% i rente for dem.

    Det var lidt fordel/ulemper – håber det hjalp.

    #108258
    AnonymForfatter

    Hej Thomas,

    Mange tak for redegørelsen. Vi har netop fået RD ud iog vurdere vores villalejlighed og den blev vurderet til 3 Mio. Lidt højere end vi troede. Vi skal ned i banken hvor vi skal drøfte hvad vi skal gøre. Danske Prio lyder som en god ting, men renten er lidt høj synes jeg.

    Venlig Hilsen

    Michael

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.