På mandag kl 20 starter dokumentaren “Sikken en fest” på DR1

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Indlæg
  • #191316
    AnonymForfatter

    Grafit

    Hvilken teknisk hindring er der så i politisk at bestemme hvad kronen skal være værd ifht. Euroen ? og konsekvensen af hvis det kunne lade sig gøre

    altså nedskrive kronens værdi over for Euroen uden at devaluere (Samme som kiniserne -;)

    Well nu gjorde du mig nysgerrig

    #191318
    AnonymForfatter

    Jo tak kartoffelkuren huskes kun alt for godt.

    Af interesse vil jeg studere/læse hvilke mekanismer og deraf afledte effekter (konsekvenser) der gør sig gældende for en hård opbremsning af accelererendene/hyper inflation

    Interessant
    (har jeg aldrig reflekteret over)

    #191320
    AnonymForfatter

    Jamen det gør vi jo også, via fastkurspolitikken!

    Vi køber og sælger Euro alt efter udbud og efterspørgsel og holder den derved indenfor marginalen på 7,46..

    Så det har vi bestemt, hvordan det mekanisk sker i Kina er jeg faktisk lidt pas på, måske er det via pengepolitikken – så kan jeg bare ikke forstå USA brokker sig over det, siden de så er med til at holde dollaren stærk? Kan være GP skal på banen her?

    Må jeg lige rose alle parter for, at dette er en saglig debat uden diverse beskyldninger imod brand named banker!

    #191354
    AnonymForfatter

    Mon ikke lande som Sverige og UK har hentet en økonomisk fordel ved ikke at have en fastkurspolitik. Under alle omstændigheder har det danske system, som jeg som lægmand ser det, ikke kunnet tilpasse f. eks. lønomkostninger til de faktiske forhold i samme grad, som det er sket i disse lande.
    Men kan Danmark overhovedet pille ved kursmekanismen set i forhold til muligheden for rentestigninger? Dansk Landbrug er forgældet i en hidtil uset grad og med sådanne eksotiske lånetyper, at blot beskedne rentestigninger vil kunne vælte hele denne kæmpe på lerfødder.

    #191388
    testForfatter

    fordelen eller ulemepen ved en fastkurs politik eller ej kan ikke løsrives fra økonmies størrelse. Det er faktsik infaltione der er nøglen til valuta kursen hvis den flyder frit og ikke rente, med mindre jeg husker helt galt fra min national økonomi hvilket jeg sikker gør.

    summarumare er det her mekanisker temligt komplekse og om end man naturligvis i det heletager skriver her fordi man holder af en god diskusion er det meget vanskeligt at sætte et egenligt fasit under.

    Umidlebart mener jeg ikke du på nogen måde kan sammenligne UK og sverige. Det er også klart at sverige har gjort meget for at genviden markedse tillid. Tror reelt sikker ikke du kan stille det sådan op at danmark har haft nogen ulempe her igennem krisen af vores fastkurs politik eller at sverige har haft en fordel

    Det største problem i forhold til sverige er nok at vi har misted konkurance kraft i forhold til sverige der har vundet på løn, lavere valuta (som nu stiger) ogikke mindste lavere skat.

    Vi her i dK laver der i mod den enes bestikkelse/detersyndfor noge finaslov hvor vi rundethåndet gør det umuligt ud fra almindelig sunde økonimisk sands for enlgie mødre på kontakt hjælp at ta et job. I stedet for giver vi børnecheck til dem der kommer fra polen og laver det arbejdet som vores bistandsklienter ikke har noget incitament til at lave.

    Nå vi så endlig reformere akasse systemet hæver vi kontakte hjæølpen og garanter folk et halvt år mere i ledig gang.

    politikkenre på borgen bortset fra libaral aliancd har ikke fattet hvad der forgår. Jeg stemer sku på dem neæste gang,

    #191418
    AnonymForfatter

    Bendt Bendtsen’s og Niels Bernstein’s slutbemærkninger siger vist alt:

    1) Min andel i finanskrisen – Bah det er bare tudekiks. Og så griner svinet til kameraet.

    2) Mig for sent ude, nej nej da.

    Gad vide hvordan DR i næste uge slipper udenom at stille de rigtige spørgsmål?

    #191422
    HalliHalloForfatter

    Er det ikke muligt at få en anden tone, men du er ikke den eneste, der skriver så ubehøvlet og nedladende.

    #191428
    AnonymForfatter

    Ja du har helt ret Brian , (Bambi Bent), Bernstein, Peter Engberg Jensen og alle de andre

    Gratis omgang , Ruiner Samfundet grundet idioti og inkompentance ! resten af os må jo
    så bare tage en tudekiks og betale for svineriet.

    Forhåbentligt holder DR en aggresiv profil , og får parai’erne op af stolene

    #191430
    AnonymForfatter

    Tja, nu referede jeg nøjagtig Bendt Bendsen’s ord og opførsel. Så hvis du ikke bryder dig om tonen, må du brokke dig til Bendt Bendtsen.

    #191434
    AnonymForfatter

    Anyway, jeg kunne heller ikke lade være med at undre mig over den yderst mærkværdige opfattelse af retfærdighed der åbenlyst herskede blandt beboerne i Duegaarden.

    De følte sig groft snydt og bedraget, fordi nogen havde narret dem til at tro, de fik 1 million foræret på deres glatte ansigt. På intet tidspunkt faldt det dem ind, at såfremt de rent faktisk havde scoret en million, så var der nok nogen andre der havde mistet dem.

    #191440
    AnonymForfatter

    Ja, når man agerer så dumt, så er det begrænset hvor meget medlidenhed man skal have med denne gruppe.

    Nykredit og andre banker burde selvfølgelig ikke have etableret avancerede produkter som renteswaps i private andelsboligforeninger, men man skal lige huske på at man, på tidspunktet, hvor det skete ville sikre beboerne mod at renten skulle stige fra et relativt lavt niveau.

    Renten udvikler sig i stik modsat retning, og når et historisk lavt niveau, som ingen havde troet mulig, hvilket igen bevirker, at swappens værdi bliver negativ med 170.000.000 kr.

    Det foreningen selvfølgelig skulle have sikret sig var, at der var tilstærkkelig med egenkapital til at imødegå en periode med negativ swapværdi.

    Men det er jo ikke bankernes ageren på andelsboligmarkedet jeg synes er mest forkastelig.

    Det der ryster mig er, at Finanstilsynet og Nationalbanken for ikke var dygtige nok til at se 1) at der var en massiv overbelåning af pantværdi under vejs 2) greb tilstrækkeligt hårdt ind over for det. Hvis man på det tidspunkt var gået til politikerne og med flammeskrift pointeret hvad der var under opsejlning, så havde man fået alle de lovværktøjer man ønskede sig. Men eksperterne fejlede.

    Boris Frederiksen siger at ejendomsssagerne har kostet miniumm 10 mia. kr for den del han har kendskab til. Så derfor vil jeg i al stilfærdighed gætte på ejendomskarrusellerne har kostet det dobbelte. Hvorfor blev der dog ikke grebet ind? Hvorfor fik et par hånfulde banker (Roskide Bank, Fionia Bank, Max Bank, EBH Bank, Løkken Sparekasse, Eik Bank) lov til at trække hele sektoren ned med tab – som nu havner hos forbrugerne i form af stigende priser?

    Og parallet med dette er der en endnu større bølge af overbelåningssager på vej i landbruget, hvor Sparekassen Østjylland, Århus Lokalbank, Tønderbank, Sparsalling, Mørsø Sparekasse og Morsø Bank (Fjordbank Mors) og mange flere overdænger sektoren med tab. Og det bliver kun værre. I går meddelte Vorbasse-Hejnsvig Sparekasse at man stopper for indløsningen af garantbeviser. Det plejer som regel at være en indikation på at et krak er under opsejling. Og i den store Vestjysk Bank har problemerne længe været store. Den bank slås med både tab på ejendomme og landbruget. Også Andelskassernes Bank, som er en forholdsvis stor bank, har jeg min tvivl om hvad der gemmer sig i.

    Så nej krisen er ikke slut! Vi skal være heldige hvis vi er midtvejs. Der kommer mange flere tab. Banksektoren har 350 mia. kr. udlånt til landbruget, som dårligt nok kan forrente gælden ved det nuværende historisk lave renteniveau. Når renten stiger kommer der en bølge af konkurser. Jeg vil gætte på der skal afskrives mindst 100 mia. yderligere på landbruget samlet set, og det kommer i den grad til at trække saft og kraft ud af økonomien.

    Og igen – hvem skulle have råbt op og standset det her? Det skulle Nationalbanken. Det skulle økonomerne i Finansminisministeriet og Erhvervsministeriet, og det skulle ikke mindst Finanstilsynet. Der er tale om et monumentalt svigt!

    Jeg synes ikke sagen med AB Duegården er voldsomt problematisk,

    #191450
    AnonymForfatter

    Det ser ud til, at DLR KREDIT også har fået øje på nogle vanskeligheder med landbrugets financiering. Direktøren Bent Andersen gør sig blandt til talsmand for, at ældre landmænd burde sælge til yngre landmænd og lade dele af salsprisen stå som et tilgodehavende i form at sælgerpantebreve, som kunne afdrages en gang i fremtiden.
    Jeg vil mene, at landbruget har behov for at financiere en større del af aktiviteterne med egenkapital i stedet for at sætte gang i et nyt pantebrevscircus.Og mon DLR direktøren er utilfreds med den måde vi ældre landmænd driver vore landbrug på?

    #191484
    AnonymForfatter

    Nej det synspunkt deler jeg til dels.

    Bestyrrelsen i Duegården burde(i bagklogskabens klare lys) have involveret en uvildig
    3 part (økonomisk rådgiver(re)) så de kunne have fået belyst den finansielle konstruktion/konsekvens.

    Der hvor kæden dog hopper i sagen om Duegården.
    Er den voldsomme opskrivning af ejendomsvurderingen (var det 100 mill kr. over natten?)

    Hvilket er reel varm luft. Dette burde Nykredit have set! da de laver den her varmluftsbelåning og derfor handler Nykredit også til dels i ond tro.!

    Men som udsendelsen også meget godt illustrerer – grotesk opskrivning af værdier som på
    ingen måde er tilstede.

    Ja Nationalbanken og finanstilsynet har det overordnede ansvar – men bankerne har altså også en stor aktie i ansvaret!

    Karrusselerne tangerer til at være kriminelt , valuarer har vel et ansvar for at prissætte korrekt? igen ingen ejendom stiger 50,100,200 % på et år

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.