Indfri realkreditlån med obligationer

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Mikey 68Forfatter
    Indlæg
  • #93349
    Mikey 68Forfatter

    Jeg overvejer at omlægge mit realkreditlån; men da jeg fik nærlæst det med småt opdager jeg at banken har benyttet afdragsfriheden til at låse mit (formodede) F1 flekslån i de 10år afdragsfriheden løber – naturligvis med tilhørende overkurs hvis jeg vil ud før tid.
    Der nævnes dog en anden udvej:

    “Lånet kan indfries med obligationer svarende til lånets obligationsrestgæld, dvs. obligationer af samme årgang og med samme pålydende rente som lånets obligationer (samme fondskode).
    Totalkredit kan ikke påtage sig at opkøbe lånets lånets obligationer på debitors vegne eller bistå debitor i forbindelse med opkøb af lånets obligationer, men henviser debitor til selv at købe lånets obligationer på gældende markedsvilkår"

    Er det noget der kan lade sig gøre i praksis og hvis ja, hvordan gør man?

    #190890
    MichaelForfatter

    Et flekslån skal altid indfries ved at du køber tilsvarende mængde obligationer til markedskurs og “afleverer" dem til RK-foreningen. Det gælder for alle der har et flekslån.

    Men der er en vigtig undtagelse fra denne regel: Ved hver refinansiering (som er hvert år i dit tilfælde) kan du indfrie lånet ved at betale restgælden kontant eller ved at du optager et nyt RK-lån og betaler det gamle lån ud – altså omlægger lånet.

    Kursen på F1-obligationer ligger dog som regel omkring kurs 100-101 hele året så et evt. kurstab er ikke voldsomt stort.

    Men vil du helt undgå kurstab skal du derfor blot omlægge lånet når det alligevel skal refinansieres.

    #190892
    Mikey 68Forfatter

    Se det er jo netop hvad jeg troede; men efter nærlæsning af mine lånepapirer viser det sig at lånet først skal refinansieres efter 10 år første gang (stadig 4 år endnu).

    Det er et BoligX lån, hvor renten beregnes hver halve år og refinansiering hvert 10. år – altså første gang 01.01.2017…
    Indtil idag gik jeg og troede jeg havde et F1 lån med afdragsfrihed og renteloft 🙁

    Hvor køber man de obligationer henne sådan rent lavpraktisk?

    #190896
    MichaelForfatter

    Ok, så har du da vist begået en temmelig grum fejl da du stiftede lånet?!

    Din bank burde kunne hjælpe dig med det praktiske – sikkert mod et gebyr. Alle henvendelser til Totalkredit sker normalt gennem den bank der samarbejder med Totalkredit. Kun i tilfælde af bankskifte til en bank der ikke har noget med TK at gøre kan man kontakte dem direkte. Sådan har jeg ihvertfald opfattet systemet.

    Men check lige kursen på de obligationer før du gør noget. Der kan godt være tale om et betydeligt kurstab der gør en omlægning ufordelagtig.

    #190898
    thsvForfatter

    Der eksisterer ikke et F1-lån med renteloft!
    Der eksisterer derimod obl.serier med renteloft, som har årlig rentetilpasning, men til en anden rente end F1-renten.

    #190900
    thsvForfatter

    Man skal lære at læse de dokumenter, man underskriver!

    http://www.totalkredit.dk/TKdkcms/uploads/Kurslisten.pdf

    I Totalkredits kursliste kan du se dit lån:
    976466, det må være denne serie, dit lån er i, afdragsfrit, udløb i 2017 og renteloft 5%.

    http://www.nasdaqomxnordic.com/bonds/denmark/microsite/?Instrument=XCSENYK47DCF6OA17

    På dette link kan du se kursudviklingen for den obl.serie. Den er pt. i kurs 101,5.

    #190946
    Mikey 68Forfatter

    Tak for svarene… Ja jeg har været naiv (dum) da der blev skrevet under; men det er så noget jeg forsøger at rette op på nu…

    Det er ganske rigtigt fondskode 976466 jeg har, så det må være en bedre løsning at betale med obligationer end at indfri lånet til kurs 105 hos Totaltkredit, som er en af de andre muligheder.

    Ud fra det link ser det jo ud til de stadig handles, så det er spørgsmålet om ikke den nye bank kan være behjælpelig med det hvis det bliver aktuelt 🙂

    Jeg er (af uvildig) blevet rådet til at lave mit lån om til enten en F3/F5 eller evt. betale lånet ud via et prioritetslån og på den måde afdrage gælden ud meget hurtigere.

    Men det råd er givet ud fra jeg havde et F1 lån, så nu er jeg i tvivl om jeg hellere skulle lade lånet køre til 2017 og i stedet investere overskuddet indtil da (i håb om at tjene mere end jeg kunne spare i renter).
    Jeg er godt klar over der ikke findes et endegyldigt svar på, da ikke kan spå om renter og afkast; men hvad gør i andre?

    Jeg har et stort overskud og vil kunne afvikle lånet på 4-5 år via et prioritetslån – så fremt jeg vælger at beholde lånet kan dette overskud istedet investeres…

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.