Indfrielse af boliglån til høj kurs

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
  • Indlæg
  • #190610
    testForfatter

    Nemlig ja dette stats lån til kurs 117 synes jeg også lyder mystiske. Inkonvatible obl lån er vist nærmest blevet afskaffet for så alligevel at blive genindføret med f.eks. f 3 osv

    Bare fordi jeg et nysgerrig og gerne vil lære :-).

    Men det er jo også der kerne problemet læger hvis i kunne indfri til kurs 100 var svaret jo lige til lykkedrengs forslag

    #190648
    AnonymForfatter

    Enig med Thsv og Test, det lyder som en meget usædvanlig låntype.

    Du bør under ingen omstændigheder indfri lånet til kurs 117, men derimod udnytte rentefradraget over de kommende år og så håbe på renten på et tidspunkt stiger tilstrækkeligt til at kursen falder væsentligt.

    #190674
    AnonymForfatter

    Mr R Løbetiden på boliglånet, statslån 2017 = optaget i jan 2007 på ca 400.000 og udløber Dec2016/Jan 2017. Så er der gået 10 år.

    Det var vores eget valg at acceptere tilbud på 10 års (fornuftig) fastrente. Vi tænkte dengang ikke over hvilken obligation det omhandlede. En af jer nævner at kursen i 2017 slutter på pari. Det er korrekt. Vi har så bare misforstået låneformen, idet vi troede kursen ville være støt faldende. Derfor denne tråd.

    Vi har, for at kunne indfri lånet på Molbo-agtig vis, været nødsaget til at opspare det fulde lånebeløb sideløbende.

    General Prier nævner som mange andre at lånet ikke skal indfries. Rentefradrag udnyttes. Tak, det er noteret.

    Situationen nu: Vi har +260.000 kr, som vi gerne vil forvalte bedst muligt. Og samtidig er der gået lidt sport i, at finde en ordning, der udligner renten på boliglånet 🙂

    Binder vi pengene til “høj rente" i fx 1-2 år (hvilket er en mulighed), er den “høje" rente pt på ca 1,5-2%.
    Risiko: skulle kursen falde på boliglånet, vil det koste os en dekort at hæve opsparingen før udløb.

    Måske I har fantasi til endnu flere ekstraordinære løsninger der kan hjælpe os på vej?

    #190676
    AnonymForfatter

    For de af jer, der spørger til Boliglån, kan jeg indskyde med denne info.

    Fondskode DK0009921942, Dansk Statslån 4%.

    #190686
    testForfatter

    det er nok bare mig men normalt udsteder den danske stat, stats obligation som man så kan købe. Hvordan kan man som privat person optaget et lån i en ejdom basseret på danske stats obligationer?

    #190726
    HalliHalloForfatter

    Man skal høre meget før ørene falder af, mon dog at staten har givet dig et lån med pant i din ejendom? Det kan vist ikke have sin rigtighed.

    Og hvorfor skulle banken ikke bare have givet dig et realkreditlån?

    #190738
    AnonymForfatter

    HalliHallo og Test, tråden er selvfølgelig ved at være lang, men hvis I læser øverst har vi beskrevet vores situation. Herunder RK-lån på 1.340.000 og boliglån, nu nedbragt til 204.000kr. Og det er netop boliglånet vi taler om som er bundet op på en 4% statsobligation. Vi betaler så 6,25% til banken i rente. Hvori ligger jeres forundring?

    Vi kan læse på en anden tråd at obligationer pt. giver max 3% i rente, dernæst kan vi binde pengene til max 2% eller investere i aktier. Så vi må nok bide i det sure æble og erkende banken har det længste strå i endnu et par år.

    #190748
    testForfatter

    Nej Susanne du har ikke et lån basseret på statsobligation det kan slet og ret ikke muligt. Staten financiere sin gæld ved at sælge obligationer eller pant i den danske stat.

    Tal med din bank igen og få den rigtige forklaring. Hvis du på noget der er 4% obligationer skulle ha en rente på 6’25% er vi på en kurs som, hvor er Thsv eller min lommeregnere er en kurs statsobligationer i 4% ikke har været solgt til længe.

    Så forklaringen passer ingen steder.

    #190758
    testForfatter

    Du kunne muligvis ha et prioritetslån hvor rente er bundet op mod rente på indskudsbeviser, men så burde det kunne indfrøs til kurs 100 eller 101 og du burde ha en modkonto til din opsparing

    #190784
    HalliHalloForfatter

    Susanne: Kunne du ikke oplyse hvilken bank, der tilbyder dette atypiske produkt? Og hvad kaldes produktet?

    Før du oplyser dette, kan du ikke forvente yderligere hjælp herfra. Husk: Det er altid vigtigt i sine spørgsmål at give nøjagtige og grundige oplysninger.

    #190788
    thsvForfatter

    Jeg tror nu blot, at det er et fastforrentet banklån, hvor der er angivet i betingelserne, at kursen for førtidig indfrielse følger kursen på den opgivne obligation.

    Som altid, når man vælger et fastforrentet lån bør man sikre sig at det kan indfris før tid til en fornuftig kurs.

    Så joh, forklaringen kan godt være rigtig, I er blot alt for mistænksomme.

    #190798
    testForfatter

    thsv vel vi er vel ening om at obligations serien ikke kan være rigtigt er vi ikke?

    men hvorfor skulle indfrigelses kursen være basset på en stats obligation? Det virker da mystisk eller har jeg misforstået hvad en stats obligation er?

    #190814
    thsvForfatter

    Næh, læs mit indlæg en gang til!

    #190822
    testForfatter

    Og fordi månen er grøn er den lavet af ost, meget logisk. Renten har intet men obligationer at gøre men indfrielsens kursen sku ha det?

    Den her historie hænger ikke sammen.

    #190828
    HalliHalloForfatter

    Susanne: Kunne du ikke scanne dit lånedokument, så vi kan se hvad der står i det. Du kan bare skjule vigtige data. Alt anden diskussion er vel bare gætterier for ikke at sige spild af tid.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.