fastforrentet banklån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93296
    AnonymForfatter

    Vi står lidt i et dilemma. Vi købte i 2006 (bad timing) vores første lejlighed. Vi lånte 950.000 hos kreditforeningen og lånte 850.000 i som banklån, en 60/40. Lånet i banken blev stillet med sikkerhed i mine svigerforældres sommerhus, og det er en såkaldt boligkredit, pt med en rente på 1,31 %. sagen er den nu, at mine svigerforældre skal have omlagt deres lån, pga snarlig pension, og krisen kradser. Men, beskeden fra banken er, at de kun kan få omlagt lånet, hvis vi laver vores lån om og laver fast afdrag. Vi har betalt noget, ca 200.000 af, men de vil nu lave lånet om og kan “give" os et lån til 4% i rente, MEN renten er variabel. Det var den også før, men der er immervæk forskel på, om renten skal kravle fra 1,31% og op frem for fra 4% og op (for jeg tænker at renten kun kan gå op fra nu.) Banken siger, at de ikke kan lave et fastforrentet lån overhovedet – det er kun realkreditinstitutterne der kan det – passer det, og i givet fald, hvilke banker vil mon give fastforrentet banklån. Det skal siges, at der stadig stilles sikkerhed for lånet i for af sommerhuset.

    Håber i forstår mit noget kringlede spørgsmål.

    Vh Marie

    #189382
    testForfatter

    Tja gjort er jo gjort men det er er jo så et eksempel hvilken uheldig situation man kan bringe sig i når man låner med sikkerhed i andres ejendom.

    Jeg jeg mener banken har helt ret i at det kun er obligations lån der betegnes som lån med fast reten. Om rente så er fast når bidraget åbenbart kan stige uden loft kan så diskuteres en del.

    #189388
    Mr RForfatter

    I princippet kan banken godt lave et lån med fast rente. Det er dog ikke særlig normalt at udbyde da det vil være en meget højere rente. Banken bestemmer jo selv hvad for nogle lån de tilbyder deres kunder.

    De er dog forpligtiget til at oplyse jer i følge “god skik bekendgørelsen" om at der vil være mulighed for at få det produkt andre steder.

    Jeg kender ikke nogen banker der udbyder fast rente på boliglån.

    #189404
    Morgens.Larsen12Forfatter

    Nicoma,

    Hvad er begrundelsen for at du tror renten “kun" kan stige fra nu af? Har du undersøgt markedet? Har du sat dig ind i QE3 og hvad USA har besluttet sig for at gøre mht. dollaren? Som naturligvis vil have kæmpe indflydelse på verden og selvfølgelig også renten?

    Har du sat dig ind i opkøb af BONDs fra FED når de kører QE3 ud i verden? Så renten vil falde yderligere?

    Jeg vil meget gerne vide, hvorfor du tror renten vil stige? OGså endda fra 1,31% som du nævner til 4%? Hvis renten stiger, hvilken den umuligt kommer til at gøre (måske 0.1% for at styrke kronen midlertidigt) så vil der gå over 10 år før den hed 4%.

    Det kan matematik ikke lade sig gøre at renten stiger, når vi “trykker" flere og flere penge og statsobligationer falder i afkast…

    Så nej, renten stiger ikke og kommer sgu ikke til det i MEGET MEGET lang tid – Hvis overhovedet nogensinde før et kollaps.

    #189408
    AnonymForfatter

    @ Mogens Larsen: Jeg er ikke inde i noget som helst af det du nævner. Grunden til min bekymring omkring rentestigningen er, at den jo på et eller andet tidspunkt vil stige, ligeså vel som den kun er faldet i de 6 år vi nu har haft boliglån. Jeg har intet belæg for at vide om den vil stige, men det er blot min frygt. Men føler mig dog mere beroliget. Vores store bekymring er jo, at renten vil stige til 6-8 % om nogle år, for så vil renten jo “spise" meget mere end afdraget.

    Vh Marie

    #189418
    Morgens.Larsen12Forfatter

    Hej Marie.

    Jeg forstår. Jeg har i de sidste 20 år været meget aktiv indenfor verdensøkonomien og specielt mht. valuta, renter og aktier synes jeg selv jeg har godt styr på det.

    Uden at komme for meget ind på det, kan jeg med 99.9% sikkerhed sige, at renten ikke vil stige betydeligt og maksimum 0.1-0.2% udelukkende for at styrke kronen. Der sker simpelhent for meget lige nu, til at en rentestigning kan være på tale. QE3 er vedtaget i USA, som i korte træk betyder de bliver ved med at “printe" penge ud af den blå luft i al undelighed samtidig med at FED opkøber en masse “BONDS" der gør at renten falder…

    Kan slet ikke se hvordan den skulle stige.. Er det ikke også “sjovt" at der pt. kører en kampagne på TV og aviser om at man skal låse sin rente til 3.5% – man ser det over alt. – Det er jo fordi den finansielle verden godt ved renten ikke stiger.. og tjener jo ikke meget på at den er 1,2-1,5%.

    Så de forsøger at lokke folk til at låse på en 3.5% rente … og får så 2-3 gange hvad renten er!

    Tro mig, inflation og stagflation ænder meget mere af jeres penge, end renten gør. Bankerne er snu og forsøger at lokke flok – Og personligt kender jeg flere der er faldet i.. altid med den samme begrundelse " Jamen renten er jo så lav, så alt andet kan ikke betale sig, vi er sikret nu" …

    Men ingen ved, hvad det kræver for at renten stiger… Det er blot mit råd til dig.. Du bestemmer naturligvis helt selv hvad du vil 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.