Boliglånsrente – hvad er rimeligt at forlange?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • SpørgeBørgeForfatter
    Indlæg
  • #93295
    SpørgeBørgeForfatter

    Jeg star i den situation, som mange andre, at jeg er meget træt af min boliglånsrente. Jeg forstår ikke hvorfor den skal være så høj..

    Jeg har en sund økonomi, betaler alle mine regninger til tiden og har aldrig overtræk..

    Jeg er under udd. Men alligevel har jeg jeg 4.000 til mig selv om måneden efter alt er betalt inkl mad.

    Jeg har en ejerlejlighed som i slutningen er 2009 blev vurderet til 1.225.000

    Mine lån er 900.000 på realkredit og 100.000 I banklån. Jeg har bl.a. renoveret køkken og badeværelse efter vurderingen, så jeg formoder at den kan holde vurderingen i dag.

    Lejligheden udlejer jeg. Den giver et overskud på ca 25.000 om året.

    Hvad mener I er en rimelig boliglånsrente jeg burde kunne forhandle mig frem til?

    #189380
    ChrisMForfatter

    Køkken og badeværelse øger ikke nødvendigvis værdien for nuværende, men gør det måske lettere at sælge den.

    Du burde vel kunne få en rente på 7-8%

    #189390
    SpørgeBørgeForfatter

    Synes jeg nu heller ikke jeg nævnte noget om?. Jeg skriver at jeg formoder at lejligheden kan holde værdien.

    Hvad bygger du 7-8% på?

    #189392
    ChrisMForfatter

    Det bygger jeg på at jeg selv er under uddannelse og har fået det tilbud fra en bank på boliglånet, med en rente på 8%

    #189402
    Morgens.Larsen12Forfatter

    Jeg synes godt nok 7-8% lyder som en høj rente. Ved ikke hvor meget det spiller ind at du er under udd. men kender flere der er under udd. som har et andelsboliglån på en 7-8% – Og en ejerlejlighed burde om ikke andet, ligge undet det. – Men tal med din bank om det?

    #189416
    SpørgeBørgeForfatter

    Min økonomi er super sund. Jeg er i voksenlivet og har fast arbejde og fast indkomst. Synes 7-8% lyder af for meget. Er skam også i dialog med min bank.

    #189430
    thsvForfatter

    Nu er sikkerheden for et boliglån over de 80% i en ejerlejlighed jo osse ret dårlig.
    7% i rente for sådant et lån er en ganske normal sats.
    Jeg har ført om mange DB-kunder, hvis andelsboliglån er kommet over 10%!

    #189432
    AnonymForfatter

    Nu skal man ikke forveksle det der er “normalt" i branchen med det der er “en rimelig pris".

    Faktum er at bankerne i gennemsnit funder sig til noget der ligner 1,0% – 1,5% når alt – lige fra den ultra billige nationalbankfunding, over indlån til den dyre hybride kernekapital – tages med ind i betragtning.

    Den samlede tabsprocent, set over en 20 årig periode med både høj- og lavkonjunktur ligger vel omkring 0,4% i gennemsnit pr år. Disse tab ligger selvfølgelig primært på den finansiering, der ligger yderst, så mon ikke vi skal gætte på tabet på 80+ boliglån ligger omkring 1%.

    Hvis vi så siger at banken skal have 1% til omkostninger og 1% af udlånet til profit jammen så bør boligrenten ikke være dyrere end 5%.

    Problemet i den danske finanssektor er, at der er for mange mennesker, der laver for lidt. I sammenligning med de øvrige nordiske lande har vi, for mange ansatte i den finansielle sektor. Og den stigning der var i antallet af ansatte fra 2004 – 2008 hænger slet ikke sammen med, at kunderne klarer mere og mere selv via selvbetjeningsløsninger.

    Bankerne er heldigvis begyndt at kigge på omkostningerne, men man bør kunne fyre yderligere 10.000 ansatte i den finansielle sektor!

    #189496
    AnonymForfatter

    Hejsa Gundersen.

    Du siger du er træt af din rente, men så vidt jeg kan se nævner du intet sted hvad din rente er på ? Hvis det virkelig ser så godt ud som du siger, så kunne det være jeg kunne låne dig pengene billigere. Men du kan jo prøve skrive til mig.

    #189500
    SpørgeBørgeForfatter

    Min rente er steget til 9.15%. Efter jeg fik den ned på 7.65 i April.

    Har ingen ide om hvordan privatlån på den måde fungere. Du kan kontakte mig på daniel_gundersen@hotmail.com

    #189502
    SpørgeBørgeForfatter

    General – snakker du for at holde din vågen eller har du noget konkret at byde ind med mht. til min situation?

    #189504
    SpørgeBørgeForfatter

    damn. min telefon retter alligevel lidt til. Voksenlærling skulle der stå tidligere 🙂

    #189522
    testForfatter

    Helt klart for at holde sig vågen.
    Spændet er bredte men lader til at de fleste liger fra 7-10

    #189542
    R2D2Forfatter

    Vi har fået et boliglån på 470.000 kr i Danske Bank til en rente på 6.75. Vestfyns Bank har vi lige været i kontakt med for at høre om de kunne gøre det billigere, og de kan tilbyde 6.25. Men har lige fundet ud af at Pensam Bank kan give os låne til 4.2 , så der flytter vi til….har du mulighed for at blive kune der, er det klart den billigste rente pt.

    #189550
    AnonymForfatter

    R2D2.

    Pensam giver 4.90 på et boliglån for 0-80% og 6.5% for 80-100% iflg. deres rente oversigt, så det undre mig at du skriver at de har tilbudt dig kun 4.2% ? Leder også selv efter en bank som kan gøre det bedre end den bolig rente jeg betaler i dag og har haft kig på Pensam. De 4.2% du har fået tilbudt hos Pensam, er det ved ekstra forhandling og ved 0-80% ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.