Finansieringsdilemma

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93290
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi har lige købt hus og skal vælge finansieringsform. Vi skal have er realkreditlån på omkring 3720000 kr + et mindre boliglån på 175.000 kr.

    Mit dilemma er:

    1. Logikken fortæller mig at vi bør sidde med et afdragsfrit F1-lån i ca 1 1/2 år, og derved få boliglånet ud af verdenen

    2. Omvendt er jeg ikke særlig risikovillig (selvom økonomien godt vil kunne klare en moderat rentestigning) og kan godt lide tanken om et fast forrentet lån

    Ruller jeg terningen i et par år og håber på at renten forbliver lav – for så at skifte til fastforrentet når boliglånet er væk?
    Eller tager jeg et fast 3,5% lån nu og her og accepterer det irriterende og meget variable boliglån i en længere årrække?

    Tanker?

    #189286
    Mr RForfatter

    Jeg er helt klart tilhænger af at afdrage mest på dit banklån.

    Du kunne jo vælge et afdragsfrit flekslån med en binding på 3-5 år med formålet at få dit banklån ude af verdenen i den tidsramme.

    Derefter kunne du skifte profil på dit flekslån og sætte et betydeligt højere afdrag end du behøver. På den måde bruger du ikke den lave rente på flekslånet til sjov og balade, men til at afdrage ekstra på dit flekslån og dermed opnå en form for sikkerhed.

    #189290
    grgForfatter

    Hvis du inderst inde har det bedst med et fastforrentet lån bør det ikke være under 5% af din samlede finansiering der skal være afgørende dit valg af finansiering – særligt hvis det gør at du ikke kan sove ordentligt om natten.

    Ovenstående taler for at vælge det fastforrentede lån med det samme – ligesom du sparer omkostninger til en låneomlægning.

    Omvendt er der selvfølgeligt en del at spare på at ligge variabelt et par år, og personligt tror jeg ikke der er den store risiko for væsentlige rentestigninger på den korte bane, men det er jo nu en gang aldrig til at vide 😉

    #189314
    AnonymForfatter

    Hvor meget tror i de korte renter skal stige før vi ser en effekt på de lange renter? Umiddelbart ser rentespændet mellem kort og lang ret stort ud lige nu og det kunne få mig til at tro at der er plads til lidt stigninger…

    #189350
    thsvForfatter

    Du argumenterer for at optage fastforrentet lån, da du er bange for at renten stiger.
    Et meget validt argument i mine øjne.

    En rentestigning på 3% på dit boliglån vil koste max. 5.000 kr afhængigt af, hvornår det sker, så din frygt for stigende rente er ubegrundet.

    Når renterne er begyndt at stige, vil 3½ eller 3% lånene være faldt i kurs, og en del af din mulige kursgevinst være tabt (for evigt).
    Et Flekslån beskytter ikke mod rentestigninger, og selv et F1T lån med samme nettoydelse som 3½% med afdrag vil ikke afdrage nok på gælden til at kunne hente en mulig konverteringsgevinst på 5-6 år.
    I dit sted ville jeg gå direkte i det fastforrentede lån, da en senere omlægning er ret kostbar, muligvis er bedste kombination faktisk Totalkredits 2-lags belåning for jer, så 60% er afdragsfrit, 20% afdrages på 10 år og kun et lille banklån til 6-7% i rente.

    Pas på med ikke at binde hele jeres opsparing i mursten, der skal også være råd til nye møbler og ny bil mm. henad vejen.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.