Bruge hvad vi har eller lån og hvilket

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • BenteJForfatter
    Indlæg
  • #93276
    BenteJForfatter

    Min mand er 65 og jeg er 59. Min mand får Pension og jer arbejder (funktionær)
    Eget hus vurderet til ca 800.000 i landkommune, som er betalt. Vi skal have nyt tag og har fået et tilbud til 128.000 som vi har sagt ja til.

    Vi har pengene på konto i banken, og vores bakmand har rådet os til at betale med hvad vi har, men vi er ikke vildt begejstrede for at bruge så stor en del af vores kapital allerede nu. Men kan også se fornuften i ikke at have udgifterne til lån. En ven har prioritetslån i Danske bank, med tilbagebetaling efter 30 år og det lyder tillokkende, men vores bank har ikke den lånetype og nu spekulerer vi på at skifte bank, evt til Sydbank. Vores nuværende bank er Saxobank (tidl. Brørup Sparekasse)

    Vi er meget i tvivl og vil gerne høre hvad andre synes kunne være fornuftigt.

    På forhånd tak

    Med venlig hilsen
    Bente

    #189114
    testForfatter

    Det er dyrt at låne så undgå det hvis i kan

    #189118
    AnonymForfatter

    Helt enig med Test – lad være med at låne – det er alt for dyrt.

    #189120
    grgForfatter
    #189126
    HJLForfatter

    Først et par relevante spørgsmål:
    1. Har I planer om at flytte?
    2. Har I fået lavet en oversigt over jeres pensionstilværelse, dvs. indtægter i fht. udgifter.
    3. Giver dette overblik et negativt beløb?

    Hvis I kan svare Nej til 1

    og Ja til 2

    og ja til 3

    Så er mit svar, ud fra de meget sparsomme oplysninger du giver;

    I har på et tidspunkt i jeres liv et behov for et nedsparingslån (eksempelvis sådan et linker til), snak med banken om hvor meget I har brug for.

    Bemærk at banken løbende får nye regler og krav til økonomien, boligens værdi i fht. hvor let det er at få et sådanne lån, derfor bør i grundigt overveje om hvorvidt I vil blive boende. Hvis I er sikre på, at I vil det så overvej kraftigt, at få oprettet et sådanne lån allerede nu så I igen kan føle jer økonomisk tryge. Sørg for at lave det af en hvis størrelse så I har nok.

    Vigtigst af alt; sørg for at vælge en bank der tilbyder lånet uden årlig provision. Dvs. gå efter de banker hvor i kun skal betale rente af de penge i hæver, så koster lånet nemlig kun en oprettelse og står så klar til brug, når den tid kommer. Ja og selvfølgelig herefter renter så på sigt er renten også meget vigtig.

    I skal vide at konsekvensen af et sådanne lån i sidste end kan blive at I må sælge og flytte så hvis ikke det er planen på langt sigt, så drop tanken og spar i stedet på det daglige budget så I igen har en fornuftig buffer.

    Jeg kan nemlig godt forstå dine bekymringer ang. likviditetsmangel.

    Så kommer GP og kalder mig banksælger og det er fair nok, bemærk jeg tjener intet ved dette RÅD!!!

    #189130
    AnonymForfatter

    BenteJ

    Tag og følg op på rådet fra grg og det kan Saxo bank tilbyde jer og ellers er der andre
    banker.

    Et prioritetslån er vist den rigtige løsning for jer da det ikke drejer sig om mere end
    ca. 150.000 kr.

    Så længe i har en kaptital der modsvarer lånet er risikoen så godt som værende ikke eksisterende og i kan med fordel komme til dette lån forholdsvis billigt både mht. stiftelses omkostninger og rente (er vel per i dag ca. 1,28% på denne type lån ref: Handelsbankens prisskilt som tilpasses kvartalsvis)

    Bemærk at HJL er produkt sælger i Nordea Bank og dermed er hans anbefaling subjektiv!

    men kommer dog med en godt råd til jer

    Citat:
    Vigtigst af alt; sørg for at vælge en bank der tilbyder lånet uden årlig provision. Dvs. gå efter de banker hvor i kun skal betale rente af de penge i hæver, så koster lånet nemlig kun en oprettelse og står så klar til brug, når den tid kommer. Ja og selvfølgelig herefter renter så på sigt er renten også meget vigtig.

    God fornøjelse med jeres nye tag

    #189136
    BenteJForfatter

    Jeg vil gerne sige tak for svarene, som egentlig meget nøje svarer til vores egne tanker 😉

    1. Vi har ikke tænkt os at sælge før vi skal bæres ud 🙂
    2. Vi har ikke fået lavet en opgørelse over vores indtægter, men mener det kan løbe rundt ud uforudsete udgifter, og det er der problemet er.
    3. Jeg har planlagt at blive på arbejdspladsen så lang tid som mulig, og dels have en fast indtægt så længe som muligt og dels få mit efterlønsbeløb udbetalt.
    4. Vi har ingen børn og ville gerne have noget nedsparingslån, men havde ikke tænkt os det skulle være endnu, og kender heller ikke rigtig præmisserne for det, men det bedste produkt er så vidt jeg kan se, Danske Prioritet plus, hvor rente på ind- og udlån er ens, kan ikke se det hos andre. (men kan jo selvfølgelig have overset det, ligesom jeg ikke havde fundet Saxos prioritetslån :-)) Vi er bare ikke rigtig Danske Bank-fans, så den er lidt svær at sluge.
    Saxo skal have 5000 for at oprette et prioritetslån plus omkostninger til tinglysning, synes jeg lyder dyrt, men kender så heller ikke andres omkostninger.
    Så vi må lige tænke lidt videre 😉

    #189142
    testForfatter

    men så kunne de da være en mulighed at tale med danske bank. Behøver man at være fan af ens bank?

    5000 kr det lyder dyrt.

    men hvis i udnytter proritetslåne er det en relativ dyr måde at lån på eller det var det i al fald før der kom alle de ekstra omkostninger på F1.

    Danske bank har indtilvidere valgt at holde tillægene på deres prioritets lån fast det vil sige at det tillæg man betaler på rente på indskudbeviser er holdt fast. Det er ingen garanti for at det ikke ændre sig men jeg synes det er en rigtigt rart at man ikke valgte nordea f.eks. da de hæver deres tillæg løbende.

    Summasumarum vil jeg kraftigt fraråde at vælge bank på følelser. Se på¨produkterne du kan få tilbudt.

    jeg synes stadig i skal vente med at låne til i har brug for pengende.

    #189144
    grgForfatter

    Danske Bank tager 3.000
    Handelsbanken 5.000 + (2.500)

    jf. deres listepriser

    NB: Husk alt er til forhandling 😉

    #189166
    HJLForfatter

    Vbturbo jeg kan godt se at når man som dig, blot hastelæser mit indlæg og håber på muligheder for at miskreditere, så kan man tro jeg prøver at booste omsætningen. Stop alligevel dit mislykkedes forsøg på at miskreditere mit råd.

    A jeg er IKKE ansat i Nordea, hvor nævner jeg noget om Nordea.
    B årsagen til at jeg skriver at Bente bør overveje størrelse er, at det er komplet idiotisk at anbefale damen at lave et lån på sølle 150.000 kr. Hvis sandsynligheden taler for at de får brug for det dobbelte eller mere til.

    Derfor kom med noget konstruktivt i stedet for dit bavl. -TAK!

    Forklaringen er logisk for dem som rådgiver til dagligt….

    Hvis du laver et prioritetslån på 150.000 kr. Koster etableringen 3.000-7.000 kr. Til banken + 1.400 kr. I tinglysningsgebyr + 1,4 % i stempel.

    For hver 100.000 kr. Man tager yderligere hjem koster det kun 1.400 kr. Den varierende stempel del.

    Så er man da dum hvis man kun hjemtager lige akkurat nok uden at man undersøger hvad man får brug for inden for de næste par år. Læs min anbefaling nr. 2


    @Bente
    hvis du stadig gider læse det jeg skriver 🙂

    Dit næste skridt bør være at få klarlagt dit punkt 2.

    Noget kunne tyde på at i godt kan vente med at smide 8-12.000 kr. Efter etableringen af et lån i måske/måske ikke får brug for.

    I kan jo forhøre jer om hvorvidt det bliver sværere for jer, at etablere lånet når du går på pension eller ej.

    Hvis i har en belåning på under 60 % får i sikkert ikke svært ved, at få et sådanne lån når i begge til den tid er på pension.

    Tiderne kan selvfølgelig ændre sig, man ved aldrig hvad fremtiden bringer og det taler for en handling nu.

    Dit punkt 3 kunne tyde på at du om nogle år, med lidt held står til en efterløns bonus på over 140.000 kr. Og så har I jo en ny fin opsparing.

    Vedr. Dit punkt 4 så er konceptet ens i alle banker i fht. Ind og udlånskontoens rentesatster.

    #191326
    BenteJForfatter

    Jeg vil lige følge op på det her, med tak for besvarelserne 🙂

    Efter grundig overvejelser har vi valgt at betale med penge vi har, lidt ud fra, at vi har set på hvad vi kan forvente at få af indkomster de næste 10 år, og dels at prioritetslån skal tages op hvert 10.år, og vi vil ikke risikere at lånet ikke kan fortsætte, så man evt. står i en situation, hvor man hurtigt skal til at skaffe sig pengene til at betale lånet ud.

    Vi har ikke opgivet muligheden for at tage lån i vores hus, men blevet enige om, at det er for tidligt, måske om en halv snes år. Så må vi se, hvordan det ser ud til den tid.

    Det der er vigtigst for os er, at vi ikke foretager os noget, hvor vi risikerer ikke at kunne blive siddende i huset.

    Tak for hjælp

    Med venlig hilsen
    Bente

    #191330
    Mr RForfatter

    Lyder som en fin løsning held og lykke BenteJ

    #191340
    testForfatter

    Ening held og lykke, låne kan i sikkert altid komme til.

    #191372
    HalliHalloForfatter

    Må jeg også have lov at ønske til lykke.

    #191748
    HJLForfatter

    Test hvornår er dine 10 år i grunden gået, bliver spændende at høre hvordan din rente bliver justeret når den skal justeres første gang!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.