Opfordringen til at omlæggee bl.a. F! lån.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • hgaForfatter
    Indlæg
  • #93275
    hgaForfatter

    Realkriditinstitutionerne er i øjeblikket ved at falde over deres egne ben i forsøget på at få “os" til at udskifte/omlægge F1 lån.

    Og samtidig har de eller er i færd med at forhøje diverse gebyrer.

    Jeg har desværre smidt avisen med artiklen ud, så jeg kan ikke hnvise til den:

    Artiklen var inde på, at det kunne koste rigtigt meget, hvis et salg – overtagelsen – af ejendommen finder sted sted udenfor de for lånene fastsatte refinanscieringsterminer.

    Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det er med i reakreditinstitutionernes/bankernes – kyniske – overvejelser, når de så kraftigt opfordrer til at skifte.

    (skal man have det optimale udbytte ved et salg, må der jo tages højde for refinanscieringsterminerne).

    For JEG har ikke læst nogen steder, at institutionerne gør opmærksom på dette “problem".

    Mon ikke de tjener ekstra mange penge, hvis folk – f.eks. i forbindelse med et salg – omlægger lån udenfor de ordinære refinancieringsterminer?

    Ja bare nogle strøtanker.

    #189086
    MichaelForfatter

    Ja, det er korrekt at det koster et vist kurstab hvis man skal indfri lånet og der er relativt lang tid til næste refinansiering. Artiklen nævner 2,5 kurspoint for hvert år der er tilbage inden refinansiering hvilket er helt ude af trit med dagens kurser. I såfald skulle et F5-lån der lige er refinansieret 12,5 kurspoint, men kursen er pt. lige over 103.

    Det er ikke kreditforeningen der får denne kursgevinst. Det gør den investor der har købt obligationerne.

    #189104
    AnonymForfatter

    Men der ligger fortsat en pointe i, at F5 lånet kan vise sig at være ufattelig dyr at komme ud af, hvis renten falder og man samtidig har behov for at indfri i utide.

    For eget vedkommende kan jeg sige, at vores F5 lån er baseret på 2,0% obligationer udstedt til kurs 97. Næsten refinansiering er i april 2015 og kursen er p.t. ca. 103,5.

    Så der er 2,5 år til refinansiering og et kurstab på 6,5 point. Det passer sådan set meget godt med det der angiveligt skulle være nævnt i artiklen.

    Min anbefaling er, at man afhængigt af risikoprofil bør vælge enten et F3 flekslån eller et fastforrentet lån.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.