bliver det nogensinde “let” at låne igen??

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93258
    AnonymForfatter

    Nu tjener selv 350.000 kroner årligt og heldigvis for det, og jeg er ikke blevet afvist til lån eller lignende.

    Jeg sidder blot og tænker på engang var det “let" at låne og nu er det pludselig blevet så svært at låne.

    Engang var nemt at låne til en bolig, det var nemt at låne til en bil eller endda nemt at låne hvis du bare havde behov for nye møbler. Eneste krav var fast arbejde og månedlig indtægt af en rimmelig størrelse. Kommer den tid nogensinde igen?

    #188836
    AnonymForfatter

    Nu er det jo ikke altid lige let at spå om fremtiden slet ikke når det gælder økonomi – og svarene du får her er ikke nogen endegyldig sandhed da ingen af os kender den. Du sidder vel også selv med din egen opfattelse af situationen… hvem af os der rammer plet det kan kun tiden vise.

    Umiddelbart vil jeg sige, at det bliver lettere igen at låne end det er nu, men jeg tror tiden hvor folk uden problemer blev godkendt til et huskøb 5 gange brutto indkomsten er forbi. Selv de største optimister har nu indset at boligpriserne ikke altid kun går op ad. Men der skal nok blive løsnet en smule for båndet og gøre det nemmere at låne end det er nu, men med måde.

    #188838
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig bliver det andre tider igen. De lever af at låne penge ud, så det vil igen blive let at låne, også for let. Der vil blive ydet lån til nogle som kun har en lille chance for at betale lånet tilbage.

    #188844
    AnonymForfatter

    Men jeg tror så tilgengæld at de alm. jævne danskere som oplevede at da krisen kom at så fik de et spark i r*ven af banken. Når disse mennesker kommer på fode igen, så kommer det til at gøre ondt på bankerne.

    #188870
    ChrisMForfatter

    AlphaMale:

    På hvilken måde mener du?

    #188872
    AnonymForfatter

    Jeg mener vi læser om at det er de almindelig lønmodtagerer med opsparinger som har betalt prisen med lavere renter på opsparingen.

    #188874
    testForfatter

    Tja når nu danske bank har det bedste tilbud igen eller for dem hvor danske er det bedste til bud går man jo retur. Det gjorde jeg selv.

    Det der med spark i røven er ren retorik.

    #188880
    HalliHalloForfatter

    Jeg tror bestemt, at det stadig er let at låne i alle banker, bare økonomien ser fornuftig ud.

    Dog kan det være svært at låne til en bolig, hvis du overhovedet ingen opsparing har, og det er jo rimeligt nok.

    Men at låne mindre beløb til diverse forbrugsgoder er der ingen problemer i, dog såfremt kontoen ikke konstant er i overtræk hver måned.

    #188888
    MichaelForfatter

    Det er en udbredt misforståelse, at det er meget svært at få et lån til boligkøb. Jo, det er “svært" i forhold til tosseperioden 2004-2006, men bestemt ikke svært i et historisk lidt bredere perspektiv. At man i dag som udgangspunkt kan låne 2,5-3X hustandsindkomsten og samtidigt skal kunne lægge 5% udbetaling kontant er såmænd blot en tilbagevenden til gode gamle dyder og det håber jeg bestemt ikke bliver lempet.

    Der er selvfølgelig altid individuelle undtagelser der stikker i begge retninger af spektret også i dag.

    Den helt store forskel i dag er vel, at mange ikke automatisk kommer med store mio-gevinster hentet på få års ejertid. Nu skabes friværdien primært ved afbetaling på gæld og det tager selvsagt meget længere tid. Derudover er der problemet med de teknisk insolvente, som i sagens natur er fastlåste til deres ejendomme.

    #188894
    HJLForfatter

    Jeg er delvist enig med dig Michael.

    Jeg har oplevet, at det er blevet sværere at låne i dag end et var før den omtalte tosseperiode.

    Et eksempel er min moster og onkel der købte hus som unge mennesker for 30 år siden (de var i starten af tyverne), dengang sad de hårdt i det de første 10 år efter købet. Det får ingen lov til i dag!

    I dag er kravene til rådighedsbeløb store. Med andre ord, selvom det vigtigeste for dig er et hus, så siger bankens regler nu, at der skal være råd til ferie, fester og flødestuede kartofler… Og der har da også været en del historier i medierne om, at der er blevet strammet for meget op.

    Derfor tror jeg, at når krisen igen har lagt sig så vil der igen blive løsnet lidt på kravene til rådighedsbeløb, opsparing osv. så det bliver lettere at låne.

    Men hvis der mens let som i, at man ikke behøves indlevet årsopgørelse, lønsedler og budget så er svaret NEJ, den slags grundighed er kommet for at blive og det kan vi takke Finanstilsynet for. Dog skal det siges at det vidst nok, snart bliver lettere når der bliver åbnet op for at man kan give accept til at banken selv henter skattemappen.

    #188896
    MichaelForfatter

    Ja, det er jeg også helt enig i. Dengang var inflationen høj og lønstigningerne ligeledes høje så finten med at leve af vandgrød de første år indtil lønnen var vokset tilstrækkeligt blev brugt af mange. I dag er inflationen lav og lønstigningerne ikke-eksisterende og de fleste oplever derfor reallønstilbagegang i disse år. Derfor er kravet til rådighedsbeløbet skærpet fordi det forventes, at man skal kunne leve for det krævede beløb i mange år frem.

    Men også her er der jo individuelle forskelle for hvis der er udsigt til lønstigninger fremover (grundet ancienittet fx) så kan banken godt slække lidt på kravet.

    Personligt synes jeg at kravet til rådighedsbeløb er ganske fornuftige. 2 voksne + 2 børn skal typisk kunne præstere 15-16.000 kr. og det er hverken for lidt eller for meget.

    #188898
    thsvForfatter

    De sad næppe hårdt i det i 10 år, nok nærmere 3-4 år da inflationen var voldsom dengang.
    Alene lønstigningen 1982-86 var forventeligt på 25% ialt og ydelserne på gælden blev derfor hurtigt udhulet.

    Og er vel meget fornuftigt i et samfund med lav inflation og udsigt til endnu ringere lønstigninger, at banken ikke godkender at man binder sig for hårdt.

    #188900
    HJLForfatter

    Fair nok så måske ikke 10 år, men så alligevel der kom en kartoffelkur og de fik 2 børn…

    Inflationsdetaljen havde jeg overset – pointe.

    Vi får se…

    Jeg holder på, at kravene er blevet for stramme og at vi før end forventet igen vil se en øget aktivitet på boligmarkedet fordi bankerne løsner grebet i et ønske om mere aktivitet.

    Personligt syntes jeg også at kravet til rådighedsbeløbet er ok 16.000 kr. men det er for 2 voksne og 2 store børn. Efter min mening burde der være forskellige satser alt efter barnets alder og familiens placering i livsløbsfasen… Det kommer nok.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.