Skabe stor opsparing – hurtigt!

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93240
    AnonymForfatter

    Lige nu har vi et realkreditlån i Nykredit og en friværdikonto også med sikkerhed i huset.

    Realkredit f1 med renteloft på 5%, restgæld 1.430.000, kan straksinfries til kurs 102.
    Friværdikonto med kredit på 150.000,- Kreditten er udnyttet med 70.000,-

    Vi betaler af på begge lån, ydelsen er ca. 6500,- på realkreditten og 4000,- på friværdikontoen hver måned. Derudover kan vi lægge ca. 3000,- til side.

    Vi vil gerne optimere vores opsparing mest muligt – målet er at have 500.000 i hånden om ca. 4-5 år. Hvordan gør vi det smartest?

    Tillægsviden: Hos Realkredit Danmark har vi fået en vurdering af huset der gør at vi kan lægge realkreditlånet om, men skal dække ca. 30.000 i omkostninger.

    Kom med alle jeres gode ideer!

    Mvh Mads

    #188472
    MichaelForfatter

    Hvis målet alene er at have så mange likvide midler som muligt så er F1 med afdragsfrihed uden renteloft vel oplagt i jeres situation – alternativt F5 med afdragsfrihed. Omlægger I til næste refinansiering kan det ske uden kurstab og derved bliver omkostningerne mindre.

    Hvis huset er højt belånt kan I dog ikke regne med at afdragsfrihed bevilges.

    I jeres situation ville jeg personligt lægge de 3000 kr. ekstra på friværdikontoen så den er helt væk på et års tid. Afdrag på gæld er altid den bedste investering.

    Er der noget specifikt formål med at etablere en opsparing på ½ mio?

    #188474
    AnonymForfatter

    Lad være med at skifte til RD – de flår dig med en vanvittig bidragssats!

    #188476
    thsvForfatter

    Det er næppe sådant et lån, I har, da der ikke er renteloft på F1-lån.
    Der findes derimod renteloftlån med variabel rente, det er jo nok sådan et, at I har.
    Eller er det et prioritetslån, som f.eks. Skandiabanken tilbød førhen, det tyder indfrielseskursen på.

    Jeg ville afdrage på friværdikontoen først, det giver ikke mening, at omlægge realkreditlånet, hvis renten er tæt på F1-renten.

    Det må for øvrigt være et RenteMax-produkt I har hos Nykredit, og renten på disse er altså en del højere end den gældende F1-rente.
    Så vil I spare mere op, kan det godt være en god ide, at lægge om, men den variable rente kan jo hurtigt stige til over 5% igen som i 2008-9.

    #188482
    AnonymForfatter

    Det er rigtigt at det er et rentemax lån vi har nu og det Realkredit Danmark tilbyder er et tilsvarende lån, bare afdragsfrit, men er det smartest?

    I øvrigt vil Nykredit have at vi indfrier kreditten på friværdikontoen hvis vi flytter lånet til RD, da de ellers får anden prioritet. vi skal derfor optage et nyt boliglån på 100.000 hos Danske Bank til at dække omkostninger og indfri friværdi kontoen hvis hele denne kabale skal gå op. Dvs. Vi skal bruge det første år på at betale det lån ned, inden vi begynder at få penge i hånden.

    Giver det i virkeligheden bedre mening at bruge de første 10 måneder på at betale kreditten på friværdikontoen og så vente med konverteringen til den tid? Så når vi også at betale lidt flere afdrag på realkreditlånet inden ci konverterer til afdragsfrihed. Eller er der en smartere måde at håndtere det hele på.

    Den halve million skal i øvrigt bruges til at sejle rundt med hele familien i Asien i et års tid.

    Mvh Mads

    #188486
    AnonymForfatter

    Jo det vil jeg mene. Du skal IKKE skifte til DB. De flår dig i renter på både boliglån og specielt på realkreditlån med markedets højeste bidragssatser.

    Vi har selv været i DB i 34 år, men det er slut nu, fordi man skruer helt vanvittigt op for priserne.

    Det vil være en fejltagelse at skifte til dem!

    #188490
    testForfatter

    Personligt mener jeg at man objektivt skal se på de tilbud man kan få fra de forskellige aktører i branchen

    #188496
    AnonymForfatter

    Vi må håbe Test ved mere om det her end om stigende guld priser!!

    #188500
    HalliHalloForfatter

    Jeg har Danske Bank og Finansbanken – og begge er fantastiske banker.

    Hvis I utilfredse, så flyt dog fremfor jeres evindelige brokkeri, ingen gider hører på det mere.

    Men jeg ved at der kommer meget, meget mere endnu, især om Danske Bank…………….

    Med andre ord:

    Jeg kan varmt anbefale både Danske Bank og Finansbanken.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.