Førstegangskøber af bolig

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93235
    AnonymForfatter

    Hej alle.

    Jeg/vi står over for at skulle købe vores første lejlighed, og jeg håber i forbindelse med boliglån at I kan komme med nogle gode inputs.

    Baggrund:
    Jeg blev færdig med min ingeniøruddannelse for 1½ år og har haft arbejde siden jeg blev færdig. Jeg har ingen gæld (hvis det har relevans). Min kæreste skal til at læse ingeniør, og forventes færdig om 4 år. Hun vil under uddannelsen få revalidering.

    Vi bor I Århus i en leje lejlighed som koster os 10.000 kr. om måneden, og vil derfor købe vores eget. Vi har set på en lejlighed til 2.100.000 kr.

    Mit spørgsmål er så, hvilken type boliglån vil i foreslå os vælge? Og evt. ved hvem?

    Har overvejet følgende, men kom gerne med flere:

    Et F5 lån, og så betale så meget af jeg kan hver måned.

    Fordel:
    Hvis det skulle ske at jeg blev fyret, og inden jeg fik et nyt job ville vi kunne betale renterne. Efter 5 år, vil min kæreste være færdig, og vi er to til at betale af på gælden.

    Ulempe:
    Der er selvfølgelig en usikkerhed at renten stiger efter 5 år.

    Et 30 års fastforrentet lån:

    Fordel:
    Jeg kender den månedlige udgift i de næste 30 år.

    Ulempe:
    Hvis jeg blev fyret efter vi købte lejligheden ville vi have svært ved at sidde i lejligheden.

    Yderligere info:
    Jeg håber at kunne låne indskuddet til lejligheden af mine forældre.
    Det er ikke utænkeligt at vi flytter i hus om 8-10 år.

    Glæder mig til at høre jeres svar.

    På forhånd tak

    #188390
    fk2001Forfatter

    Som udgangspunkt, hvis det ikke hænger sammen økonomisk med et fastforrentet lån med afdrag, så er du ikke låneberettiget til boligkøbet.

    Har du talt med banken om hvor meget du kan låne?

    Men ellers, hvis du mest er til et 30-årig lån, så kan du vælge at taget det afdragsfrit, og sparre lidt op ved siden af. Så har du til de “dårlige tider". Når I begge har fast job, kan I begynde at afdrage på lånet.

    #188392
    thsvForfatter

    Hvis I ikke har råd til lejligheden med fastforrentet lån til 3½% skal I ikke købe den.

    Glem det der med at låne til udbetalingen og tag et større boliglån istedet for.
    Tag en snak med banken (budget) om de vil låne jer til købet. Vær ærlige med hensyn til fremtiden.

    Ydelsen for en lejlighed til 2 millioner er nok i nærheden af de 10.000 kr netto + forbrugsudgifter.

    Du nævner kun som fordel under det variable lån, at kæresten kommer i arbejde om 5 år, det er en noget ensidig indstilling!

    Givet jeres økonomi nu og i fremtiden kan et F5-lån være bedste alternativ, men det er svært at spå om renten, som jo pt. er historisk lav.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.