Du må ikke låne hos andre banker

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93197
    AnonymForfatter

    Hej forum, jeg er i den situation at min bank, en af store drenge, har tilbudt mig et lån. Nu her i den afsluttende dialog bliver jeg indskærpet, at jeg skal droppe mit lille forbrugslån hos en af de der små lånebanker, som ikke spørger hvad man skal bruge pengene til. Renten er faktisk fornuftig, men det væsentlige er, at den lille bank tilbyder løndækning, og det forekommer mig at være et godt tilbud at tage imod. Kan den store dreng virkeligt kræve sådan noget? Man påstår vi har aftalt det, men det var (selvfølgelig) rent mundtligt og baseret på en antagelse om et større lån.

    #187834
    AnonymForfatter

    Naturligvis kan de stille betingelser for at yde dig et lån på bestemte vilkår. Stort set alle banker har vilkår der afhænger af om du har dem som hoved-bank eller ej.

    #187840
    AnonymForfatter

    En truisme som ikke tager stilling til mit meget konkrete spørgsmål.

    #187844
    thsvForfatter

    Banken er en forretning, der intet tjener på at lånene dig pengene, hvis du ikke kan betale de ydelser som lånet medfører.
    Så kravet om, at du ikke har klatgæld andre steder forekommer yderst rimeligt i disse tider.
    Alternativt må du jo flytte dit engagement til den lille bank og få lånet gennem dem.

    #187852
    AnonymForfatter

    Rødfisk > Hvad er dit problem – kan du ikke læse mit svar eller kan du ikke formulere spørgsmålet tydeligt eller vil du hævde at jeg er ude af stand til at forstå dig?

    Prøver igen:

    1. Ja – den store dreng kan kræve sådan noget
    2. Ja – den store dreng kan godt tilbyde dig et lån hvor de nærmere vilkår ikke fremgår af de første 6 ord: “Vi kan tilbyde dig et lån". Det er OK at de sidste vilkår først kommer frem i den sidste del af forløbet (din udlægning) eller et tidspunkt efter de 6 første ord (bankens udlægning)

    Det ville klæde dig (og det er endnu vigtere irl) at være glad for de svar du kan bruge og sige tak for de (velmente forsøg på) svar du ikke kan bruge.

    #187860
    testForfatter

    Så Thsv hvis jeg to et Kviklån ville det være en fin begrundelse for at hæve min rente ikke?

    #187862
    AnonymForfatter

    Jammen man kan da sagtens samle alt på lånetidspunktet, men banken kan på ingen måde sikre sig, at kunden ikke efterfølgende vælger at placere hele eller dele af sin opsparing i en anden bank, der giver en bedre indlånsrente.

    Tilsvarende har kunden ingen sikkerhed for at banken ikke efterfølgende justerer renten mere eller mindre som det passer banken. Det kan ske med henvisning til forretningsomfanget, fundingomkostningerne eller med selv sagt en hvilken som helst begrundelse.

    Så alt i alt har hverken banken eller kunden kontrol over hvad modparten foretager sig!

    Derfor er det bedste råd jeg kan give, at man ikke får blandet for meget forsikring, kapitalpension mv. ind i bankforretning, således man hurtigt kan trække teltpløkkerne op og flytte videre, når priserne forskydes.

    Lad mig give et rimeligt objektivt eksempel.

    For ikke så lang tid siden var renteintervallet på Danske Banks boliglån og Boliglån Plus nogenlunde konkurrendedygtig med Nordea. I hvert fald i den lave ende!

    Danske Banks interval lå på 4,75% – 9,75%
    Nordeas rente på Noreda Prioritet Boligkøb var 4,95%

    Så hvis man kunne forhandle den lave rente hjem hos Danske Bank, var produktet konkurrencedygtig med Nordea.

    I dag er priserne noget anderledes

    Danske Banks interval er 7,00% – 12,10%
    Nordeas rente på Noreda Prioritet Boligkøb 6,40%

    Nordea er altså i dag markant billigere end Danske Bank.

    Tilmed er det min fornemmelse at Danske Bank placerer langt størstedelen af kunderne over 8%.

    #187866
    testForfatter

    Man er virkelig nød til at tage gps vrøvl med stort grandsalt.

    http://www.danskebank.dk/PDF/Priseksempler/Priseksempel-Prioritet-Plus.pdf
    Det der skrives passer ikke

    #187868
    AnonymForfatter

    Test, hvor er du dog et uforstandigt fjols, for nu at sige det lige ud!

    Vi taler stadig om 80+ finansiering som sammenlignes lige over for Nordea og Danske Bank.

    Det produkt du henviser til er 0-80% første prioritet finansiering. Det er jo noget ganske andet.

    #187870
    AnonymForfatter

    Og hvis vi så sammenligner prioritetslånene på den inderste finansiering, så har Danske Bank et rentespænd på 2,95% – 4,90% mens Nordea har en fast rente på 3,90% for Fordel+ kunder.

    Så her er Danske Bank og Nordea forholdsvis lige, hvis vi antager, at Danske Bank indplacerer kunderne nogenlunde jævnt i intervallet.

    Men når vi nu taler om den inderste finansiering, så er renterne jo overhovedet ikke konkurrencedygtige med flekslånene. Den effektive rente før skat men inkl. bidrag er 1,26% på et F1 flekslån, så det giver ingen mening at anvende bankfinansiering frem for realkreditfinansiering.

    Renterne var attraktive engang (det vidner Tests påståede rente om), men renten er ikke længere attraktiv på de nye lån.

    For øvrigt kan vi jo se at Ejvind Kolding jo nærmest befinder sig i en paniktilstand over de nye kapitaldækningsregler. Mit gæt er for det første, at langt de fleste nye prioritetskunder lige nu får tilbudt renter fra 4-4,95% i øjeblikket og for det næste, at prioritetslånene reelt er under udfasning. Det er ikke længere det produkt banksælgeren først bringer i forslag.

    #187876
    AnonymForfatter

    Tak til Generalen for at give mig et svar jeg kan bruge til noget :). Der er noget at tænke over.

    #187914
    thsvForfatter

    LOL, test, du er et fjols!

    Det beskrevne lån er jo istedet for realkreditlån, under de 80%, mens GPs lån er et boliglån over de 80%…

    Og der er en rente på “kun" 7,95% faktisk i den lave ende for DB!

    #187930
    HalliHalloForfatter

    Har du dokumention for dette mundtlige tilsagn? F.eks vidne eller er samtalen optaget på bånd?

    #187946
    AnonymForfatter

    Rødfisk :

    Alle triks gælder for bankerne kan du se. Drup dog den bank og find en nybank du hellere vil bruge. banken skal ihvert fald ikke bestemme hvor vi har vores lån. En god ide er at have en bank til lån med lav rente og gebyr. Og til opsparing, lønkonto mv. at have en bank med højrente og lavegebyr eller ingengebyr. Så fin du en 3 banker at få tilbud fra og så vælge det der er bedst. Lige som når bilen skal laves tager du jo heller ikke den dyreste værksted. Vel.

    #187968
    AnonymForfatter

    HalliHallo og cafe, tak for indlæggene. Vi lagde ud med en meget behagelig samtale, hvor der ikke blev brugt ord, som krav og betingelserpå bånd. Om den er blevet optaget ved jeg ikke. Men vilkårerne er i min lille verden fordelagtige, og nu vil jeg læse hvad jeg skal skrive under på. Jeg siger tak for inputs.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.