Svinsk gebyr, overflytning af børneopsparing.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 50 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93191
    AnonymForfatter

    Hej.
    Vi er lige skiftet fra Østjydsk Bank til DB. I den forbindelse har vi flyttet to børneopsparingskontoer. Det har ØB taget 700 kr. i gebyr for som de iøvrigt har hævet på min lønkonto forinden overflytning.
    Det tenderer i mine øjne ågerkarleri, svineri………….

    #187694
    HalliHalloForfatter

    Det er da ikke svinsk, men derimod ret billigt.

    Mange banker tager 750 kr. pr. konto for at overflytte “særlig indlån", altså herunder børneopsparing.

    Skulle banken overføre dine børns konti gebyrfrit. Tænk på det forholdsvis store arbejde, der er forbundet med at overføre den slags aftaler/konti.

    #187696
    fk2001Forfatter

    Om det er svinsk ved jeg ikke, men at pengene mangler på din lønkonto mener jeg er et problem, med mindre du direkte har givet tilladelse.

    #187698
    AnonymForfatter

    Hvorfor lod i dem ikke blive i banken, renterne er jo bedere i Østjyskbank end i danske bank. ???

    #187716
    pppedeForfatter

    Cafe:

    Kender du pulje? At lade en børneopsparing stå i 18 år til indlånsrente er hul i hovedet.

    #187718
    AnonymForfatter

    Det er ulovligt at hæve pengene til gebyret fra din lønkonto uden forinden at indhente tilladelse fra dig.
    Og ja, jeg giver dig ret i, at 700 kr for en overførsel slet ikke står mål med handlingen. Men det er vel bankernes måde ‘at straffe’ de ‘slemme’ mennesker på,som ’tillader’ sig at skifte til en anden bank.
    Jeg er meget opmærksom på diverse gebyrer, før jeg vælger en bank.

    #187722
    AnonymForfatter

    Derfor må man aldrig vælge en HEL-kunde bank, bedst at have 3-5 banker at vælge mellem, hvis man pludselig skulle blive uvenner med sin HEL-kunde bank er det svært/dyrt at slippe fra.

    #187736
    AnonymForfatter

    Carlsjul :

    Det var der problemet var. Ok, så ved vi da nu hvorfor så mange banker kræver at kunderne skal være helkunde for at kunne låne ved dem. De få simpelt hen en pæn betaling når kunden vælger at flytte. Helkunde tolkes så lidt forskelligt fra bank til bank. Men vi har nu også pænt vores bank ting mere end et sted. Som i hvertfaldt er en god løsning på sigt.

    #187778
    JydenForfatter

    Jeg må erklære mig helt enig med Karoline, men også med Carlsjul om aldrig kun at have en bank. Med det der foregår i denne branche må man søge at gardere sig – det er jo værre end teleselskaber og brugtvognsforhandlere.
    Gebyrer i den størrelsesorden viser griskhed, men man bør jo så vidt muligt få modtagende pengeinstitutter til at betale gebyrer for overflytning, hvis de ønsker en ny kunde.

    #187790
    JydenForfatter

    Men gebyrerne i bankerne skal jo blive himmelhøje. I de i dag offentliggjorte tal ligger Danmark stadig i top med antallet af bankansatte i Norden. I Danmark er der en bankansat pr. 121 indbyggere. I Sverige er det en pr. 275 indbyggere. Mon ikke man skulle se at få lidt mere gang i tilpasningen til gavn for kunderne – men vi ved selvfølgelig godt at dem er man totalt ligeglad med.

    #187936
    HalliHalloForfatter

    Jeg vil endnu engang påpege, at Østjysk Bank er billige vedr. overførsel af børneopsparinger, idet mange banker tager meget mere end 350 kr. pr. konto.

    Så det er ikke et svinsk gebyr, som spørgeren anfører.

    #188092
    fk2001Forfatter

    Udklip fra Finansrådet:

    “Hvad koster det at skifte bank?
    Har du haft en indlånskonto i mere end 12 måneder, er det
    gratis at lukke kontoen med tilhørende betalingsoverførsler
    som fx BS Betalingsservice. Din nuværende bank kan fx
    tage betaling for at afvikle dine lån, opgøre og overflytte din
    pensionsopsparing eller overflytte dine værdipapirdepoter.
    Eventuelle betalinger for disse ydelser skal være passende
    og stå i rimeligt forhold til bankens faktiske omkostninger.
    Husk også, at der kan være større omkostninger forbundet
    med at flytte udenlandske værdipapirdepoter. Der kan også
    være udgifter til fx tinglysningsafgift."

    En børneopsparing må vel betegnes som en indlånskonto.

    #188096
    AnonymForfatter

    fr2001 :

    Tror banken har trynet dem. Børneopsparinger er ikke en særligkonto. Og på de banker der tager penge for at flytte dem står det på prislisten, hvad det koster at flytte dem. Se evt et par bankers rigtige prisliste med alle de sjove gebyr.

    #188106
    HalliHalloForfatter

    Mig bekendt hører en børneopsparingskonti ind under begrebet “særlige indlån", men er dog ikke sikker.

    Ved flytning af kontoen er der vist også mere arbejde end ved flytning af en almindelig indlånskonto, da den nye bank skal have oplysninger om flere ting om kontoen.

    Om ordningen ved oprettelse kræver en underskrevet kontrakt/aftale mellem parterne kan jeg ikke huske, men det kan andre bestemt, som har disse konti.

    Alt i alt er det – efter min opfattelse – helt legitimt at opkræve gebyr ved overførsel til en ny bank.

    #188968
    AnonymForfatter

    Jeg syntes ikke på nogen måde at hverken 350 Kr eller for den sags skyld 700 Kr står mål med den indsats der skal til for at flytte Bank , bankerne har desværre en tendens til at komme med en bunke papirer der skal læses/underskrives hvis vi snakker en speciel konto , og hvad er en speciel konto så ?? ingenting , det er så at sige et fata morgana der ligesom skal forsvare de høje beløb der skal betales ved opsigelse/flytning, sagt på en anden måde , man får det til at se kompliceret ud , vel at mærke uden at det er det ,vi kender selv tiden det tager at flytte beløb fra konto til konto og dermed kender vi også den omtrentlige tid der vil blive brugt på flytning til anden Bank.
    Det burde egentlig være en sag for forbruger styrelsen idet at den sats der bliver nævnt på 700 Kr er noget der er aftalt i koridorrene i Bank verdenen , hvor blev konkurrencen egentlig af ?? det er jo ikke lovligt at aftale priser i Danmark i NOGEN som helst brancher , jeg ved af erfaring men også fra en bank direktør at det er en aftalt pris i bank verdenen med de 700 Kr , og det er jo ikke lovligt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 50 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.