ophævelse af børneopsparing?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 45 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93181
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg vil høre om der er nogen der ved om man kan ophæve ens børns børneopsparing.

    To af mine børn har valgt mig “fra" som mor, og så mener jeg jo ikke at de skal ha deres børneopsparing for det er jo “mine" penge !!

    Jeg har spurgt min bankrådgiver og hun siger at jeg ikke kan ophæve dem og få pengene selv,selvom det er mig der står som opretter og indskyder, er det rigtigt ???

    #187586
    AnonymForfatter

    Det er ikke muligt desværre. Børneopsparinger er underlagt en række lovbestemmelser – herunder bindingsperioden. Banken må ikke afvige fra dette.

    #187604
    J LarsenForfatter

    Nej, penge på en børneopsparing er ikke dine penge, det er penge du har givet til børnene, du betaler jo heller ikke skat af renterne, på børnenes børneopsparingerne.

    #187606
    AnonymForfatter

    Så vidt vi har styr på løber de til 14.18,21 år. Også kan barnet få pengene over på en normal konto. Men lige så snart pengene er sat ind på en børneopsparing er det børnens, og de kan ikke røres på nogen måde. Det eneste vi har oplevet var et gebyr for flytning af børneopsparingerne til en anden bank, de blev trukkket på hver af børnene børneopsparing.

    Skal jo også huske der er max grænse for hvad der må sættes ind på dem.

    #187612
    AnonymForfatter

    Her er reglerne for børneopsparing.

    Herudover gælder:

    Der kan kun oprettes én konto pr. barn
    Kontoen oprettes i barnets navn og indeståendet tilhører barnet
    Indskud kan kun foretages af barnet og oprettelsesberettigede jf. ovenfor
    Der kan højst indskydes 3.000 kr. årligt
    Det samlede indskud må ikke overstige 36.000 kr.
    Tilskrevne renter m.v. kan ikke hæves før udløb
    Bindingsperioden kan forlænges med minimum 7 år – dog aldrig længere end til udgangen af det år, hvor barnet fylder 21 år
    Renten er variabel og kan til enhver tid ændres af Bank i henhold til bankens almindelige forretningsbetingelser
    Renten tilskrives ultimo året

    Så det er en gave du har givet dine børn, Sådan er det.

    #187614
    HalliHalloForfatter

    Kan du ikke selv læse teksten i den aftale du har indgået med banken? Eller har din bankrådgiver ikke sendt den til dig som dokumentation eller vil du bare ikke forstå det svar hun har givet dig?

    #187634
    AnonymForfatter

    Det er godt at reglerne klart siger, at en børneopsparing tilhører barnet. Det vlle være ret trist, hvis hævngerrige forældre kunne hæve pengene efter forgodtbefindende.

    #187636
    Mr RForfatter

    Det er muligt at hæve pengene hvis børneopsparingerne udløber når de er 14 år.

    #187644
    testForfatter

    Mr r det må vel være værgen der kan det eller er det den der har oprettet kontoen? Men pengene skal så disponeres efter forvaltningsloven dvs det er stadig børnes.

    #187724
    AnonymForfatter

    Mange tak for alle svarene.

    Og til dig Karoline.. Jeg er ikke hævngærig og nu kender du jo så ikke baggrunden for hvorfor “mine børn" ikke vil snakke med mig så jeg syntes ærlig talt at du skal lade være med at udtale dig om noget som du ikke ved noget om !!!

    #187726
    AnonymForfatter

    Det er ALDRIG børnene der hverken skal være eller ér, synderen i en familie. – Og SLET ikke vs. forældrene. Et vigtigt argument i et ellers banalt og skræmmende spørgsmål!

    #187728
    MichaelForfatter

    De familiemæssige forhold er ligegyldige i denne debat. Når man skyder penge ind på en børneopsparing så forærer man barnet pengene i samme øjeblik. At de først udbetales mange år senere er underordnet.

    Det er derfor ikke trådstarters penge og har på intet tidspunkt i opsparingsperioden været det. Kontoen har altid været ejet af barnet selv. Reglerne er faktisk temmeligt klare på det punkt.

    Hvis du vil “straffe" dine børn har du jo så mulighed for at testamentere alt ud over tvangsarven væk til en anden person.

    #187832
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne rose både Tobias Lund og Michael for deres svar.

    Hævngerrighed… ?? øh, så ved jeg ikke, hvad man kalder det, når man først giver sine børn nogle penge, og så bagefter vil tage pengene fra dem igen, fordi de fravælger en som mor. Og så er baggrunden ret ligegyldig. Når man først har givet et andet menneske en gave, så er det ikke muligt bare at tage den tilbage igen.

    Man kan vel også bare kalde det temmelig underligt/umoralsk at tro, at den slags er muligt, da man har fået en skattefordel ud af det i første omgang i kraft af at pengene er blevet indsat på ens barns konto.

    Og ja, jeg synes som Tobias, at det er et skræmmende spørgsmål at stille og temmelig trist at en forældre kan tænke på den måde.

    #187836
    MichaelForfatter

    @Karoline

    Der er ikke skattefradrag for indbetalinger på børneopsparinger. Eneste fordel er at rentere er skattefri, men det er jo så “kun" en fordel for barnet.

    #187842
    thsvForfatter

    Nej, det er ikke dine penge!
    Det er dine børns penge, og jeg kan kun se, at det er hævngerrighed, der gør, at du vil tage børnenes opsparing fra dem.
    Lad dog børnene beholde den gave, du har givet dem, og tænk ikke mere over den sag.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 45 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.