Overtagelse af hus ved skilsmisse

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93177
    AnonymForfatter

    Igen, jeg kan se emnet er forekommet tidligere, men vil gerne hvis nogen kan hjælpe mig i den konkrete situation, da jeg har lidt svært ved at overføre fra andres eksempler.
    Jeg er lige blevet separeret (ikke mit ønske), min mand er fraflyttet og jeg sidder alene tilbage med 2 børn på 1 og 3 år. Jeg bor i et hus, som vi har renoveret fra bunden af, og er så godt som færdige med, men der mangler detaljer og finesser, så det ser ufærdigt ud, men fuldt funktionelt.
    Vi skylder 1.821.000 på huset i ren Realkredit lån, da huset i sin tid (under ombygning) blev vurderet til 2.2 så vidt jeg husker. Det ene lån var på 975.000 – det er et 5% lån over 30 år, som vi har afdraget på og det andet på 858.000 er et F1 lån som vi fik til ombygning. Vi har lige solgt bilen uden tab, og jeg har en anden i stedet som er gammel, men betalt. (har ikke mulighed for at undvære bil i forhold til afstande hvor vi bor). Jeg har en kassekredit bevilget på 50.000, hvor den står i -33.000 lige nu. Det er det eneste lån jeg har udover de realkreditlån.
    Jeg ønsker at blive i huset og vil gerne helt selv overtage. Min årsindkomst medregnet alle børnebidrag er 332.000. Som sådan ser det umuligt ud, men jeg vil så gerne finde en løsning. Huset er vurderet til hh. 1.5 – 1.7 – 1.8 af tre forskellige ejendomsmæglere. Den der har sat det til 1,5 var med henblik på at jeg kunne overtage, altså ren handel. Min eks. vil sælge til mig, til hvad jeg har råd til at overtage for, og tage den gæld med, som det kræver – men nogen skal jo låne ham de penge?
    Herudover har jeg nogle rigtig gode forældre der har stor friværdi i deres økonomi, og de vil gerne lave enten et anfordringsfrit lån eller stille kaution for mig.
    Det hele bliver jo bare lidt fastlåst da vi vel er teknisk insolvente og lånene skal indfries hvis jeg skal overtage som eneejer – og huset og lån skal vurderes på ny.
    Min eks er også villig til fortsat at stå som 50% ejer (det er jeg ikke så vild med, men hvis det er bedste løsning?) men vi har fortsat behov for at få omlagt lån for at han har råd til at komme videre i sit liv. Lige nu, rakker han rundt fra sofa til sofa (hans valg) Derfor er det ikke så langsigtet en løsning, da vi vel ved omlægning skal have huset vurderet på ny selvom vi er fælles om det eller hvad?.
    Hvordan løser man det, og hvem kontakter man og hvordan argumenterer man for det? Min økonomi bliver stram, det er jeg klar over, mit rådighedsbeløb er ca 6400 kr pr mdr. (i snit bruger jeg til oplysning ca. 5500 til mad, tøj, børn biograf mv.) men mine forældre har også luftet tanken om årligt at give mig de pengegaver der er muligt skattefrit pr. år, men kan jo ikke regnes med som en indkomst.
    i sidste instans kunne mine forældre evt købe huset og jeg leje det – MEN ALLE GODE RÅD TIL HVORDAN JEG ØKONOMISK KOMMER BEDST UD AF DET SOM ENEEJER; er det jeg i første omgang søger, evt. med lån igennem mine forældre.
    Jeg håber virkelig nogle har en kreativ vinkel til hvordan jeg gør det her og får banker og realkreditinstitut med på det- til det skal det siges at jeg jo ikke sigter efter en kortsigtet, men derimod en langsigtet løsning.
    MVH

    #187502
    AnonymForfatter

    Hvis din mand skal låne uden sikkerhed for at nedbringe lånet i huset, vil det nok være billigere at aftale, at han i stedet betale mere i børnebidrag (er også fradragsberettiget). Så slipper han for høje renter i en bank, og at slæbe rundt på en ‘tom’ gæld.

    #187516
    fk2001Forfatter

    Jeg har lige siddet og skrevet div råd og forslag til hvad der kunne gøres, men endte med at slette det hele….. Uanset hvad så bryder jeg ordsproget der siger at man ikke skal smide gode penge efter dårlige, og det vil jeg ikke anbefale.

    Problemet er at I så insolvente, at du skal være meget glad for huset for at vælge at beholde det. Fakta er at huse sælges et godt stykke under ejendomsmæglerens vurdering, og selv den højeste vurdering du er blevet præsenteret for dækker ikke realkreditlånet. Det eneste der nok ville virke er at dine forældre overtager boligen, men det bliver jo til en pris over markedsprisen, med mindre du og din eks mand skal sælge med et tab, hvilket I hæfter solidarisk for, med mindre det lykkedes for jer at oprette hver sit lån – uden sikkerhed – til at betale gildet. Med andre ord ender regningen nok hos dig selv uanset hvordan man vender og drejer situationen.

    Hvis huset sælges – også til dig eller dine forældre – skal lånene tinglyses og nedbringes til 80% af salgs/vurderingspris. Resten skal finansieres på anden vis.

    #187520
    MichaelForfatter

    Jeg kan slet ikke se nogen fornuftig løsning der inkluderer at du bliver boende i huset. Din indkomst og rådighedsbeløb er ganske enkelt alt alt for lille i forhold til gælden så mit bedste råd er:

    Sælg huset, tag tabet og spørg om dine forældre kan betale den gæld ud for dig der uværgeligt bliver tilbage. Alternativt må I fortsætte som nu og så må dine forældre give dig en årlig skattefri gave der kan dække hvad du mangler for det er helt urealistisk i det lange løb at 1 voksen og 2 børn skal leve for 6400 kr/md. Det går måske i en periode, men ikke år efter år.

    #187534
    HalliHalloForfatter

    Josphine:
    Jeg tror desværre ikke der er nogen der kan hjælpe dig her, da ingen jo ligesom kender tilstrækkeligt til din konkrete sag.

    Jeg vil personlig starte med at stille spørgsmålene til din bank, som jo kender din, og måske din families, økonomi til bunds.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.