Spørgsmål ang. konvertering

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93151
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber jeg kan få hjælp til. Jeg har ingen forstand på økonomi andet end at jeg kan se hvad der kommer ind på kontoen og hvad der skal ud af kontoen og så kan jeg få det til at passe. Kort fortalt, så strækker min viden sig så langt at jeg ved at jeg skal betale mine regninger 🙂

    Jeg har fået et lånetilbud ifbm. en omprioritering og i det tilbud er der nogle begreber jeg ikke aner hvad er.

    Der er bl.a. begreberne “Provenu af nyt lån" og lidt længere nede: “Provenu efter indfrielse".

    Kan bl.a. se at der er “Differencerenter" – det har jeg fået googlet mig frem til hvad er. Men jeg er lidt i tvivl om, om det er penge jeg skal hive op af lommen og smække på bordet ved kasse 1. Det ser ud som om at de er medregnet i hovedstolen.

    Og så er der oprettet en “Omprioriteringskonto" – hvad skal denne bruges til? Udover at betale nogle udgifter ifbm. behandlingen af lånet.

    Takker på forhånd.

    #186952
    thsvForfatter

    Provenu: Du optager et lån på en million i 3½% obligationer til kurs 98, så er provenuet på 980.000 kr.
    do. efter indfrielse: Bør være hvor meget du kontant for udbetalt, når alle omk. og det gamle lån er indfriet.

    Diff.renter er forskellen på lånets rente og den rente, der kan genplaceres til.
    Kan fratrækkes på selvangivelsen som renteudgifter. Dette sker ikke automatisk.

    Omprioriteringskontoen er en del af den sikkerhedsstillelse, som banken yder i forbindelse med låneomlægningen, og herpå indestår ganske rigtigt de beløb, der kommer fra de forskellige lån. Ofte kun et skalkeskjul for et ekstra gebyr i forbindelse med oprettelsen af kontoen.

    #186954
    AnonymForfatter

    Så blev jeg så meget klogere 🙂 Jeg takker.

    Ud for “Provenu er indfrielse" står der 5.463,- som jeg kan se kommer frem hvis jeg fratrækker “Provenu af nyt lån" og “Samlet udgift ved indfrielse". Bliver det beløb så brugt til noget andet? Jeg kan nemlig ikke finde tallet andre stedet i tilbuddet.

    #186960
    thsvForfatter

    Det bør være “overskudet" ved konverteringen, som indsættes på din konto, dersom alt i tilbuddet går som forventet.

    Videre eksempel fra tidligere:
    Låne provenu: 980.000
    Indfrielse af gammelt lån: 960.000
    Omk. ved omlæggelsen ialt: 15.000
    Provenu efter indfrielse: 5.000

    #186962
    AnonymForfatter

    Så tror jeg at jeg er ved at forstå det – nogenlunde.

    Jeg har bare lidt svært ved at forstå hvordan / hvorfor jeg pludseligt får pengene i hænderne når jeg bare laver et nyt boliglån. Men det må vel for noget investerings-halløj.

    #186964
    Mr RForfatter

    Det kan være din terminsydelse på det gamle lån der er medregnet og så alligvel skulle betales ved siden af indfrielsen.

    Det kan være kursen var bedre ved optagelse end da lånetilbudet blev lavet.

    #186986
    AnonymForfatter

    Det kan også være at de 5.463 kr. skal dække bankens omkostninger, hvis du har brugt dem som formidler. Ligeledes kan det også være eksempelvis tinglysningsafgift hvis et ejerpantebrev skal rykke for omlægningen.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.