Nu er Nordea også blevet ramt af åger-sygen

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
  • Indlæg
  • #186872
    AnonymForfatter

    Mener nu stadigværk RKDs vurderinger er utroværdige de går langt under grænsen for hvad de skal.
    Nordeas vurderinger er langt mere realistiske. Men de stiger jo også helt vild med bidragssatser på afdragsfrielån.

    #188422
    AnonymForfatter

    DRs forbrugermagasin Kontant er lige nu i gang med at kigge på Realkredit Danmarks bidragssatser og vurderinger af ejendomme. Vi vil derfor meget gerne i kontakt med folk, som har oplevet at få en forhøjet bidragssats på baggrund af en ny, lavere ejendomsvurdering, der gør at belåningen kommer over 60 %.

    Vi kan kontaktes på dva@dr.dk eller 28542571

    Dorthe Andersen

    #188424
    OpgaveForfatter

    Hej Dorthe,

    HUSK nu at fortæl baggrunden for at bidragssatserne stiger og konsekvenserne for både kreditforening og for forbrugerne hvis ikke bidragsatserne stiger. (Lavere ratings der betyder højere renter, krav fra EU, SDO reglerne mv).

    Det er nødvendigvist ikke altid negativt at der sker reguleringer, jeg synes alt for ofte at jer journalister fokuserer på de mest negative historier og hvis der laves sammenligninger, så skal det være samme produkter i sammenligner, det sker heller ikke altid.

    #188432
    AnonymForfatter

    Nu ved jeg ikke hvad det er for en opgave du skriver, men din opgave bør medtage, at det netop var bankerne – og ikke mindst Danske Bank – der i sin tid pressede hårdest på for at få indført SDO lånene.

    Den gang lovede man, at den situaiton som bankerne er i lige nu, hvor de har svært ved at stille supplerende sikkerhed og hvor de vælter priserne til seniorgæld overpå kunderne, ikke ville ske.

    Derudover så virker det jo direkte uhæderligt, at man bruger en boligværdi når man skal lokke kundenre ind i folden, mens man bruger en langt mere konservativ boligværdi, når man et år efter revurderer boligen.

    #188436
    Mr.M.Forfatter

    Måske man skal vinkle sagen lidt over på konkurrencen på realkredit?

    Sjovt nok følges de nærmest op alle sammen. Mange er stavnsbundet, og hvis ikke de er det, så er det ihvertfald meget dyrt, at flytte lånet. Desuden ved man ikke, om dem man flytter til, hæver satserne et par måneder efter.

    #188438
    OpgaveForfatter

    Jeg skriver skam ikke en opgave og jeg er enig i, at det er uheldigt at der benyttes forskellige boligvurderinger hos RD.

    Det har jeg ikke noget imod DR beskriver, bare de stadig forholder sig til og fortæller hvorfor kreditforeningerne bliver nødsaget til at stige i bidrag.

    Mikkelsen: Der er kommet større konkurrence end tidligere og de bliver nødsaget til alle at stige i bidrag, for at holde de høje ratings oppe, ellers er de ikke konkurrencedygtige i fremtiden.

    #188442
    AnonymForfatter

    Er der nogle der er nervøse for, at der kommer et indslag?
    Det er da kun godt, dr tager det op. Så kommer klagesangen lavere ratings,blablabla.
    Mon ikke vi kan se på kreditforeningens regnskaber næste år, at det ikke var nødvendigt med så store bidragsstigninger. Respekt for Brf og totalkredit, de stiger ikke så meget som de 2 store. Vil lige sige at jeg ikke har noget imod bidragsstigninger, hvis kreditforeningerne har haft kæmpe tab. Jeg tror bare ikke det er tilfældet.

    #188444
    AnonymForfatter

    Til General Prier og Økonomisk

    Jeg skriver på vegne af Kontant-redaktionen. Vi kunne godt tænke os at høre lidt mere om jeres erfaringer med Realkredit Danmark til baggrund for vores research.

    Hvis I har lyst, må I derfor meget gerne kontakte:

    Dorthe Andersen: dva@dr.dk tlf 28542571 eller
    Mette Lund: metu@dr.dk tlf 28544876

    Mvh
    Mette Lund

    #188470
    ekmForfatter

    @ Opgave
    Jeg er meget begejstret for DR Kontant, hvor de meget dygtigt graver i udbytning af sagesløse mennesker, som banditter “i og uden habit" og uden nogen moral kan slippe godt fra, da politiet i mange tilfælde lukker øjnene, og politikerne ikke magter at skabe tryggere rammer.
    Kontant behandler også de anklagede meget fair, da de får mulighed for at forsvare sig – problemet er snarere, at en stor del af programmet bruges på jagten i at komme i kontakt med disse virksomheder og personer. Jeg er sikker på “Opgave", at RD vil blive tilbudt at forsvare sig i programmet.
    Med hensyn til stigningerne i bidragssatserne, kunne jeg opfordre til, at “Opgave" dokumenterer påstandene om nødvendigheden af stigningerne, og at pengene på et eller andet tidspunkt ikke blot havner i moderbankens lommer, men bruges til fremadrettet konsolidering – og måske til lidt større risikotagning, end det er tilfældet på nuværende tidspunkt.

    #188488
    OpgaveForfatter

    ekm: Jeg synes bestemt også at DR Kontant er et godt program. Jeg er enig i at alle bliver behandlet godt i programmet og får muligheden for at forsvare sig, dog synes jeg dog ikke altid deres sammenligninger er helt retvisende eller følger “gennemsnits danskeren", fx deres program hvor de viste en familie der kunne spare 12.000 kr. om måneden på at skifte bank/kreditforening, den familie havde 3 boliger og jeg vil vædde med at de lån de gik fra og de lån de derefter optog ikke var direkte til at sammenligne. Mon ikke det var fra fast rente til en lav men variabel rente, evt. med afdragsfrihed, og så det jo ikke så svært at spare så mange penge.

    Jeg har ikke direkte beviser for mine påstande, men fx dette link kan belyse min påstand omkring supplerende sikkerhed nu hvor huspriserne er faldet (Jeg går ud fra at du kender reglerne?)

    http://www.styrpaapenge.dk/sites/default/files/Derfor%20stiger%20din%20bidragssats.pdf

    #188492
    AnonymForfatter

    Synes det er flot dr.kontant tager bidragsstigningerne op. Men er det er ikke kun RKD. Der skal med, tag dem alle med og vis hvem der er steget mest i bidrag.
    ekm, er meget enig med dig.
    Til opgave, synes du skal tage et år mere på skolebænken inden du skriver den opgave færdig, du skulle jo nødig dumpe. Du er ikke (objektiv)
    Kender en ganske alm lønmodtager familie der skiftede bank fra Danskebank til en sparekasse, udfra det de siger sparede de 22.000kr. om året ved dette skift, alene i bankrente. Omkring den familie der var i kontant, som sparede 150.000kr. om året. Ja det kan sagtens være i bankrente Eks. 0-80% i prioritetslån lad os sige de sparede 2,5% af 3.000.000kr. = 75.000 kr. 4% af bankrenten over 80% af 2.000.000kr. = 80.000kr. Så er besparelsen på 150.000kr. om året i bankrente. Det kan sagtens være denne familie som har 3 huse er oppe på 5.000.000kr. i bankgæld, hvis rådgiverne har sagt det er ligemeget om man har et realkreditlån f1 eller et prioritetslån.

    #188526
    OpgaveForfatter

    Sjovt var, og nej jeg skriver ikke en opgave. Jeg vil godt tro dem du kender har sparet små to tusinde på at skifte bank. Men har gennemsnits danskeren 0-80% finansiering med et prioritetslån, nej vel.. Derfor synes jeg sammenligningen er “forkert".
    Ps. jeg har ikke RD som kreditforening.

    #188528
    AnonymForfatter

    Ahhh. 22.000kr er nu mange penge, det er det halve også i besparelse. Kender ikke nogle der kunne finde på at skifte bank for 2.000 kr.
    Kender flere der kører 0-80% på hele lånet i prioritetslån.
    Er der nogle herinde der har et par eksempler ud over mig, hvor kunder har sparet over 10.000kr. årligt ved at skifte bank? For opgave tror kun man kan spare 2.000kr. Ved at skifte bank..

    #188530
    OpgaveForfatter

    Jeg mener også små totusinde kr. om måneden, ikke i alt :o)

    Ja nogle har 0-80 % som prioritetslån, men igen jeg skriver flertallet ikke har den finansierings model.!

    Jeg er slet ikke i tvivl om at man kan spare en del (i flere tilfælde over 10.000 kr) ved at skifte bank, men igen synes jeg bare at kontants indslag var lidt ekstremt og så sidder kunderne og tuder over ikke at have penge til fredags slik, måske sgu de overveje om de skulle ha’ købt 3 boliger.

    #188532
    AnonymForfatter

    Så fint, troede du mente 2.000kr om året. Godt du mente om mdr.
    Fredagsslik, det er ved at være tid til det nu, det har jeg penge til 🙂
    God weekend

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.