Blodbad i finanssektoren

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • ekmForfatter
    Indlæg
  • #93136
    ekmForfatter

    Foranlediget af en artikel på borsen.dk, hvor formanden for Finansforbundet (fagforeningen for finansansatte) ryster på hovedet over en analyse fra Danske Bank, der forudser et stort antal filiallukninger og fusioner, skrev jeg et indlæg på boersen.dk, men efter at have skrevet indlægget, fik jeg meddelelsen, at det kun er abonnenter på avisen, der kan skrive indlæg. Tidligere var det også muligt at indlægge kommentarer på finansforbundet.dk, men dette er ikke længere muligt – måske fordi kommentarerne ikke var enige med forbundet. Så er det jo godt, at vi har en god mulighed her på Mybanker.dk for at lufte vores synspunkter ganske gratis, og som læses af rigtig mange.

    Mit synspunkt er, at formanden for Finansforbundet er helt ude af trit med realiteterne. Om føje år vil alle efterspørge elektronisk dialog med pengeinstituttet – hvorfor spilde tid på møder, der er dække for bankens salgsforsøg, og hvor store løfter ikke efterfølgende kan dokumenteres, og hvor mange ikke forstår, hvad bankrådgiverne fortæller. Bankerne er ekstremt dårlige til skriftlig dialog, så den bank, der får den lært, kan meget hurtigt erobre de mange kunder, der ikke gider spilde tiden på møderne, og det vil være let at flytte arbejdspladser til lande, hvor løn og frynsegoder er meget lavere. Bankerne har et kæmpe problem, da det er ved at gå op for rigtig mange, at de basalt set kun har brug for en konto, hvor de kan placere et overskud, og for et lån eller kassekredit, hvis de har et underskud, der skal dækkes. Derfor er indtjeningen truet og en reduktion af omkostningerne er nødvendige i bankverdenen. Danske Bank er igen markedslederen, hvor de i øjeblikket nedlægger en masse filialer, der har store udgifter til urentable kunder, mens resten af sektoren fortsat sover i håbet på, at de gode gamle dage kommer tilbage. Hvis der ellers er nogle markedskræfter, der virker i den finansielle sektor, vil vi opleve et blodbad de kommende år med filiallukninger og fyrede medarbejdere. Løn- og personalegoderne, som Finansforbundet har trumfet igennem de sidste mange år på baggrund af bankernes angst for strejker med endnu flere utilfredse kunder til følge, vil vi se fordufte – men helst ikke til udlandet. Dette vil være til gavn for kunder og aktionærer, men det er de ansatte, der kommer til at betale regningen. Så kære Finansforbundsformand vågn op og hjælp dine medlemmer, inden det er for sent!

    #186826
    ekmForfatter

    Danske Bank flytter 50 jobs til Litauen, og de ansatte frygter udflytningsbølge. Læs mere:
    http://www.business.dk/finans/danske-bank-ansatte-frygter-udflytningsboelge

    #186878
    AnonymForfatter

    ”I dag er det stort set umuligt at køre et
    pengeinstitut ned, selvom man
    skulle have lyst til det. De
    fundamentale ubalancer i
    økonomien eksisterer ikke
    længere”
    Citat: Peter Straarup, Danske Bank, Finansrådets årsmøde 2006

    #186888
    JydenForfatter

    Det er noget mærkeligt noget med borsen.dk, det kan de jo bare meddele på forhånd at de kun vil have indlæg fra abonnenter, men jeg synes også avisen bliver mere og mere vattet efter de har fået ny chefredaktør.

    I mine øjne befinder finanssektoren inkl. Finansrådet og Finansforbundet sig inde i en osteklokke, hvor man ikke vil kikke udenfor for at se realiteterne i øjnene. De laver efter egen mening aldrig fejl og ved “lige hvad kunderne har brug for" så de kan score en masse penge selv. Det har de sidste 10 – 15 år taget en meget uheldig udvikling i branchen, og det er ufatteligt at de ansatte bare laller med, og ikke udviser noget “civil ulydighed" hvis ikke de kan påvirke det på almindelig vis.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.