Leasing eller køb? ÆNDRET

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93119
    AnonymForfatter

    Hej alle.

    Prøver lige med indlægget igen – kan ikke aktivere min anden profil da jeg ikke modtager den dumme aktiveringsmail. Nå.

    Jeg overvejer at skulle ud og investere i en Fiat 500 på den ene eller anden måde. Er lidt i tvivl om det skal være leasing eller lån i banken. Er det realistisk at en pige på 21 med orden i økonomien og 16.500 udbetalt i måneden kan låne i omegnen af 180.000 i banken eller blive godkendt til en leasing aftale? Og hvis det var jer – hvad ville i så vælge? Og ville det være en fordel at spare 25.000-30.000 op inden jeg evt. kontakter banken for at snakker lån?

    Vh. En pige med bildrømme

    #186454
    testForfatter

    Banke bude nok forsøge at tale dig fra det. For det første er rente ved 100% finansieret køb høj, for det andet er det rigtigt dyrt at låne så mange penge, og for det tredje kan du få en ny bil for det halve vist du ikke lige er så mode fikseret.

    Lav et budget og overvej om du virkelig har råd.

    #186458
    AnonymForfatter

    1)Spar op
    2)Find en brugt bil du kan betale kontant

    Hold dig for guds skyld fra låne penge i bankerne

    #186466
    AnonymForfatter

    Hvorfor ikke låne i banken? Og hvorfor ikke købe en ny bil?

    Jeg har en søn på 2, så jeg skal have noget ordentligt. Jeg har ingen planer om at skulle ud i investere i lejlighed eller hus før jeg er på den anden sidd af 30, et billån er det eneste lån jeg skal bruge de næste 10 år – til den tid vil en Fiat 500 være fuldt ud betalt. Det ville jeg kunne gøre på 6,5 år.

    Jeg kan ikke se hvorfor man skal holde sig fra banken. Hvis folk på 30 kan købe deres drømmebil, hvorfor kan man så ikke som 21-årig? Hvorfor skal man nøjes bare fordi man er ung af alder? Har som sagt en god økonomi. Eneste faste udgift er licens, telefon, husleje el varme og vand + forsikring. Det udgør under 5000 om måneden. Så jeg synes selv mit rådighedsbeløb er højt.

    #186472
    testForfatter

    Så hvorfor spøg du? Prøv at regne ud hvad det koster.

    #186474
    testForfatter

    Ps uanset din alder ville jeg fra råde alle at låne så meget til en bil. Du binder dig selv alt for hårdt op

    #186478
    AnonymForfatter

    Hvis du skal bruge en bil og den skal være ny, så køb dog en som kører langt på literen og koster under 90.000kr. På længere sigt er der ikke så voldsom forskel på at købe de billigste nye eller en brugt. Men 180.000kr er alt for meget med 16.000 udbetalt. Med mindre det at have den bil er det vigtigste i dit liv de næste 10år

    #186484
    MichaelForfatter

    Louise: Det virker ikke som om at du vil høre på gode råd, men jeg prøver alligevel.

    Du har ikke planer om at købe fast ejendom i 10 år skriver du. Godt, men køb af fast ejendom kræver en ordentlig opsparing og bruger du alle dine midler på at afdrage på en bunke jern der er værdiløst om 10 år så står du rigtig skidt til den tid. Det virker lidt som om, at du har ungdommens forblændelse af den flotte bil og det er da også forståeligt nok din alder taget i betragtning, men det er bare ikke særlig rationelt for en 21-årigt at smide 180K efter en bil. Iøvrigt er en Fiat 500 ikke ligefrem en særlig børnevenlig bil med begrænset plads til børnesæder og i bagagerum. Skal du på et tidspunkt have et barn mere så får du problemer med pladsen.

    Det her er et kedeligt råd, men du bør allerede NU planlægge dit ejendomskøb og begynde en opsparing og ikke fokusere på en bil du måske reelt ikke har behov for. Hvis du vil købe noget til 1 mio skal du lægge 50K kontant + omkostninger til flytning, advokat, istandsættelse mv. og det kan sagtens også løbe op i 50K – altså 100K tilsammen.

    Hvis bilkøbet absolut ikke KAN vente, så spar op til du kan købe en billig til 40-50K kontant. Du kan sagtens finde en bil i ordentlig stand til de penge.

    Så prøv at se lidt længere fremad også selvom det måske er lidt svært når man kun er 21, men du har jo et barn og burde derfor være kommet ind i den kedelige ansvarlige fase af livet.

    #186486
    thsvForfatter

    Kan godt forstå din drøm om en ny bil, men uden 20% udbetaling tror jeg at det bliver for dyrt.
    Jeg ville sætte barren lidt lavere og gå efter den billige kampagnemodel til 120.000 kr, der kan du få finansieret via forhandleren til 3,95% i fast rente over 8 år, hvis du har de smmå 25.000 kr i udbetaling. En leasingsaftale kræver osse en startbetaling på samme 25.000 kr, så du skal nok igang med at spare op.
    En ny bil er klart billigere i vedligeholdelse og typisk mere økonomisk end en gammel, der hele tiden skal repareres og kører kortere pr. liter benzin.
    Husk osse alle udgifterne til bil i dit budget, når du skal vurdere om, der er råd til bilen.
    Hos Nordea er renten på billån 7,75% ved udbetaling på 20% eller mere, mens den er hele 12% uden udbetaling. Den samlede ydelse på lånet vil være ca. 3.300 kr hver måned i 7 år ved denne rente (12%).

    #186490
    testForfatter
    #186500
    AnonymForfatter

    Louise 277

    Leasingsaftaler på biler, syntes jeg du skal gå uden om i en STOR bue. De aftaler der er kan være sværre at gennemskue, så er de km basseret, og køre du under km sætter du til på aftale og køre du over får du en ekstra regning når bilen afleveres.

    Da du har barn nu. Skal du nok overveje kraftigt nu, Hvad krav har du til bilen om 3 år. For hvis du vil beholder en bil i 8 – 10 år så ændres dine behov for bilens engennskaber.
    Normalt skifter mange bil efter at de har haft dem 3 – 5 år. Når bilen så er bank finanseret skal du jo i dag regne med værdi tabet, også er det dumt at have for lang løbetid på lånet. Her er det bedere med en kort løbetid. Altså en billiger bil.

    Omkostninger til rep, skal der også sættes en pæn del af til. Der er altid noget der går i stykker, og et dæk koster ca 500 kr. Olieskift ligger på ca 900 på ikke mærkeværksted.

    Ved dit valg af bil vil jeg tage dit beløb på de ca 15000 x 5 = 75000 kr. og finde en praktisk og brusvenlig bil, med god plads i. Benzin økonomien kan du roligt glemme alt om, tjæk heller hvad den koster at forsikrer bilen du ser på.
    Prisen kan være høj. 10000 – 20000 pr. år. Ved en bilpris på 75000 vil dit værdi tab nok ligge på ca 15000 pr år. Går ud fra at din bil ikke køre mere en max 15000 km pr. år. Det er 1 kr. pr km, og det samme har du på benzin ca. 1 kr. på rep delen vil du nok komme lidt over 1 kr. pr km. Så regn med 3 – 3,5 kr. pr. km i pris. Laver du lånet på 60000 kr. betaler den til bage over 2,5 år, Har bilen 3 – 4 år. Så skulle der være penge i overskud når den skal skiftes. Lav evt en konto til rep udgifter på 500 kr. i måneden, så har du pegerne når de skal bruges.

    Louise277 Håber det giver dig mulighed for at vælge rigtigt.

    #186502
    AnonymForfatter

    Louise277

    Din opsparings del på eks 25.000 eller højere har ikke den store bedtydning. I dag kan du få lån til bil uden udbetaling i nogle banker til en meget lav renet på 6 – 7% Få en bank til at lave et tilbud på det gerne vil have så kan du se hvad “varen" koster.
    Ved lån gennem bilforhandler skal du tjække alle gebyr for dem er der mange af der, opvejer bankernes 1% højre rente.

    God jagt på din drømmebil.

    #186504
    AnonymForfatter

    Nogen sku måske fortælle Louise en økonomisk historie ?

    180.000 kr. for en ny bil med 25.000 kr i udbetaling

    Har du regnet på hvad bilen kommer til at koste dig når den er betalt ?

    Bankerne (med din profil) og for eksemplets skyld siger vi tager 9% i rente i 8 år
    låne beløb (variablet) 1550000 kr.

    Giver dig en samlet pris på bilen på 218.000 kr.

    rater 96
    Renter 63.000 kr.

    63.000 kr sku du måske overveje at bruge på din søn istedetfor!

    næste faktor i prisen er forsikringen (afhænger af hvor du bor)

    Siden bilen er belånt !
    Skal du betale kasko – og med din alder vil jeg tro omkring 15-20.000 kr. om året
    + Vægtafgift.

    Og sidst men ikke mindst

    Når du kører ud over rampen hos forhandleren taber bilen med det samme ca. 35.000 kr i
    værdi.
    Mister du dit arbejde (så får du lige pludselig “risiko kunde" status i banken)
    og med det, følger der rente forhøjelser (Derfor lån ikke i en BANK !!!)

    ———————-

    Bil du kan betale kontant – kræver kun ansvarsforsikring og i dit interval vil du
    få en hel anden pris mens du tjener op til status som elite billist (på forsikrings præmier i fremtiden)

    Tænk dig nu godt om Louise – Drømme ja , men drøm videre her på nuværende tidspunkt!
    Du er vel en økonomisk ansvarlig mor ? som har orden i sagerne for sin søns skyld ?

    SKAL DU LÅNE – SÅ LÅN IKKE I BANKEN , de manipulerer kun med dig

    #186508
    testForfatter

    lige bort set fra angrebet på bankerne er jeg meget enig i dit indlæg vb.

    Grunden til at jeg er uenig i din hold til bankerne er ikke at jeg men de ikke ændre rente efter risiko og et ønske om at tjene så meget som muligt, det gør de jo helt klart, men det er mere det rational du drager ud af det faktum til at alle andre lån ind bank lån er at foretrække. Lad mig prøve at oplyste hvad jeg mener der er galt.

    1. realkredit lån jo en normalt billig måde at låne på, men du kan kun låne til et hus og realkredit ensituterne har også oplevet tab som de via bidrag og gebyr vælter over på kunder.

    2. Privat lån kan koste rigtigt dyrt i forhold til relationerne i familien eller blandt venner.

    3. Lån ved bilforhandlere giver en binding til valget af en ny bil af deres fabrikat og ofte en bindinger til service eller forsikringer og er derfor dyre man umiddelbart skulle tro.

    4. Konto kort lån er svinedyre.

    5. Kvik lån selv uden renter og gebyr giver en binding til valg af forhandler der næste altid betyder en merpris på produktet. Vælger at bruge det som en egentlig langfristet kredit er de svinedyre.

    Udtalelsen om at bankerne manipulere er frygteligt generaliserende og grundløs. I øvrigt kan du jo løse tråden oven for Louise er nok et klasse eksempel på en person der ville gå ind i en bank og gå ud af den igen og have overhørt alle bankens rådgivning i relation til prisen på lånet.

    Så faktisk hvis nødvendigvis skal låne til en bil er bankerne et meget godt bud der nok bør sammenligens med en nærmere undersøgelse af forhandlerens tilbud. MEN du har helt ret i det dyre i at låne så meget til en ny bil og kaskoforsikrings elemenetet

    #186510
    pppedeForfatter

    Hej Louise

    De andre er så kloge, men her et råd du kan bruge til noget.

    Gå ned i banken og spørg dem. Du har tydeligvis prioriteret en bil i dit liv. At de andre så tager den på tomleren eller vælger cyklen skal de jo så bare have lov til.

    Økonomisk er det bedste at bure sig inde i sin lejlighed og ikke bruge en krone. Sådan lever jeg ikke mit liv, og noget tyder på, at du heller ikke har lyst til at leve dit liv på den måde. Du skal dog være opmærksom på, at det er dyrt at have en bil, og det er især dyrt at købe en ny bil. Økonomi handler om at prioritere, og hvis det er en bil du vil have, så giver du afkald på andet. Sådan er det.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.