Boliglån igen igen

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93091
    AnonymForfatter

    Hej.
    Her igen et fortærsket emne som er svært at give entydigt svar på. MEN alle inputs er jo rare at have inden beslutningen tages.

    Står for at optage et lån på knap 1,7 mio i RD. Hælder til 30 årigt 3,5 pct.
    MEN – vil der være andre oplagte muligheder, f.eks. Fleks T-lånene?
    Vi skal ikke afvikle boligene i de næste årtier, går på pension om 20 år, da kunne det selvfølgelig være rart at være gældfri .-)

    Kom gerne med betragtninger

    #185544
    Mr RForfatter

    Hvis i gerne vile være færdige på 20 år kunne i måske vælge 3% over 20 år den har også¨en rigtig god kurs lige nu .

    3% over 20år =
    Kurs 99,368
    10600 før skat
    8800 efter skat
    Afdrag per måned 5391 kr

    Eller vælge et Flekslån T-model med samme ydelse efter skat. Her er bidragssatsen den samme som på fastforentede lån, men afdraget er meget højere og løbetiden er kortere.

    F1 T =
    9370 før skat
    8860 efter skat
    Afdrag per måned 7811 kr
    Løbetid 19 år.

    #185548
    RedaktionenForfatter

    Kære Pavfri

    Det er sjældent at jeg går ind i en debat og det er heller ikke et egentligt råd til valg, som jeg vil give.

    Men tag nu lige at overvveje om du skal bringe skat og pensionsstrategi ind i dit valg af realkreditlån, idet der er nogle rigtig gode muligheder for at give jer selv en god start på pensionist området. I skal finde en rådgiver som både kan tænke rente , økonomi , skat og pension. Det var blot mit input til dig.

    God jagt.

    Mange hilsner

    John Norden

    #185558
    testForfatter

    Måske kunne et måde i danske bank være en ide?

    Jeg har også løbende mit mix mellem bolig og pension op til overvejelse men mine tanke er nok at man også kan spare for meget op i pension. Læg ikke alle dine æg i kurv.

    #185578
    AnonymForfatter

    Hej pavfri. Tænk ikke på at blive gældfri til din pensionsalder. Om 20-25 år vil lånet på 1.700.000,- være latterlig, – i forhold til hvad dit hus så vil koste. Alle statistikker 150 år bagud siger at hver 12 – 14 år er der sket en fordobling i huspriserne, – så det vil sige at I vil eje en hus der kan koste ca. 4 * 1.7 mill – eller sagt på en anden måde så vil kun skylded 25% af huset værdi. Jeg vil råde jer til at optage 50% i 3,5 % 30 årig AFDRAGSFRI obl. + 50% f1 AFDRAGSFRI . ENDELIG IKKE f3 eller f5 . Fordi, hvis nu om 2-3 år vi har en 3% 30 årig obl. ja så er det med at være fri til at omlægge alt.

    #185582
    AnonymForfatter

    Det er netop naive forstillinger som denne, der er skyld i boligboblen.

    Hvis indkomsten stiger – og lad os nu være optimistiske – 2,5% om året, og hvis vi ellers antager at boligpriserne nu er i ligevægt, så vil boligpriserne, såfremt det følger lønudviklingen være steget 34% om 12 år.

    Det siger sig selv, at boligpriserne ikke kan fordobles hvert 12 år, når indkomsten kun stiger med 34%. I længden er det uholdbart.

    Dem der købte ejerlejligheder i København eller parcelhuse i Nordsjælland i 2007, og som nu sidder med boliger der er faldet 30% i værdi, de har efterhånden forstået konsekvenserne af at hoppe på den med at træerne vokser ind i himmelen.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.