Omlægning – lavere ydelse eller mindre løbetid

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93078
    AnonymForfatter

    I vores andelsboligforening har vi kontantlån på ca. 3 mio, obligationsrente 5 pct, restløbetid 29 år.

    Vi kan nu omlægge lånet og enten skære ca. 10 år af løbetiden eller få en lavere ydelse med samme løbetid som nu.

    Spørgsmålet er, om vi skal vælge lavere ydelse eller hurtigere afvikling?

    Mine egne tanker er, at det er godt at få betalt gæld ud hurtigere (mange sparede renter og forhøjelse af andelskronens værdi grundet hurtigere afdrag), men omvendt kan en lavere ydelse jo betye enten lavere boligafgift eller opsparing i foreningen.

    Har I nogle tanker om dette?

    På forhånd tak!

    #185240
    testForfatter

    Ikke andre ind at den slags valg er lettere at tage når man forsøger at stille de forskellige muligheder op i et regn ark. Fordele ulemper pris stiftelses omkostninger osv. Husk at regn på det lån i har i daf også.

    Du stiller det op så husk at de penge du betaler ud i fremtiden er mindre værd hvilket et et argument for fokus på ydelsen.

    #185262
    Mr RForfatter

    Hr Nielsen

    Jeg har det på samme måde som dig. Jeg vil også helst afdrage lån så hurtigt som muligt selvom det i et investerings regi bedre kan betale sig at have lille ydelse og sætte resten ind på pensionen, som test nævner.

    På den korte bane vil det dog være nemmere at sælge jeres andelslejligheder hvis den månedlige ydelse er lav, det kan også være at der er nogle af andelshaverne i foreningen der er trængte pga. den høje rente på andelsboliglån i øjeblikket og det her vil give dem lidt luft i økonomien.

    Det er en super god ide den som test nævner at du laver en for og imod når du skal præsentere det for andelsforeningen.

    Dog vil jeg sige at det lyder meget usandsynligt at du kan spare 10 år ved en omlægning? Det må da betyde en stigning i den månedlige ydelse efter skat?
    Måske er der noget jeg ikke forstår omkring skat og andelsforeninger.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.