Danske Bank tuder videre om SIFI

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93064
    AnonymForfatter

    Danske Bank tuder videre over staten ikke garanterer nok for tosserierne i Danske Bank

    Sakset fra halvårsregnskabet:

    I forbindelse med nedgradering af en række europæiske
    banker nedgraderede Moody’s også en række
    danske banker i 1. halvår 2012, heriblandt Danske
    Bank. Moody’s nedgraderede i maj 2012 Danske
    Banks lange rating fra A2 til Baa1 og korte rating fra
    P-1 til P-2. Danske Bank er nu på stabilt outlook hos
    Moody’s.

    Særligt Moody’s rating er påvirket af, at Danmark
    endnu ikke har en anerkendt status for systemisk vigtige
    finansielle institutioner (SIFI’s).

    Som en del af den politiske aftale om Bankpakke 4 fra
    september 2011 blev det besluttet at nedsætte et udvalg,
    der blandt andet skal udrede, hvilke kriterier der
    skal være opfyldt for, at et institut kan siges at være en
    dansk SIFI. Det er koncernens forventning, at Danske
    Bank i den sammenhæng vil blive anset for en dansk
    SIFI. Udvalget skal afrapportere til erhvervs- og
    vækstministeren inden udgangen af 2012, hvorfor der
    først herefter forventes klarhed omkring eventuelle
    krav til danske SIFI’er.

    Danske Bank efterlyser med andre ord skatteydergarantier igen igen i form af en SIFI blanco check!

    #184832
    BertelsenForfatter

    Ja som da Unibank (nu Nordea) i 1997-1998 bl.a. grundet krisen i asien var meget tæt på at bukke under.

    Men den danske stat greb ind, da banken var systemisk vigtig.

    #184838
    AnonymForfatter

    General Prier tuder videre over Danske Bank som han tidligere har forherliget – men da de fandt ud af, at han finansierede sine forbrugskøb gennem ekspres bank stoppede festen..

    #184840
    AnonymForfatter

    For direkte ubegavede folk som Grafit, kan jeg godt se det må være vanskeligt at forstå cost-benefit afvejningen mellem:

    1. At når du står med valget mellem at købe et TV kontant og undlade at afdrage ekstra på dit boliglån.

    2. At finansiere TV’et med et lån til ÅOP 0,0% og lave et ekstraordniært afdrag på boliglånet, hvorved der spares 7,95% i rente.

    Men for normalt begavede mennesker er valget mellem 0,0% og 7,95% dog simpelt og ligetil.

    #184848
    AnonymForfatter

    Så svar mig lige General Prier – når du nu værdiger mit indlæg med et svar..

    Hvilket mærke og model er tv’et? Hvad kostede det det og i hvilken uge er det købt? Ydermere, hvor lang er løbetiden på dit ekspres bank lån?

    På forhånd tak

    #184852
    AnonymForfatter

    Det rager for det første ikke dig!

    For det næste kan jeg ikke huske hverken hvilken uge eller måned det tv blev købt eller hvilket specifikt modelnummer det har. Endnu mindre gider jeg tjekke det for at tilfredsstille dig.

    #184856
    AnonymForfatter

    Tænk dit svar minder mig om noget en politikker engang sagde – “Der er intet fejet under gulvtæppet"

    Well, kan nu godt forstå at en bank anser en kunde for usikker, når der bliver finansieret forbrugsgoder gennem hurtiglåneren Ekspres Bank.

    #184858
    AnonymForfatter

    Ja, for du er vel for ubegavet til at huske hvilken politiker, der sagde det!

    Hvis du ikke kan forstå konceptet om alternativomkostninger og at det er billigere at betale ÅOP på 0,0% end 7,95%, ja så er du vist udenfor pædagogisk rækkevidde.

    Jeg synes ærlig talt du burde lade være med at afspore debatten og holde dig til rådens emne som er SIFI garanti.

    #184882
    AnonymForfatter

    Problemet er jo, at for at kunne gennemskue alternativomkostninger – skal man kende forudsætningerne… og siden du ikke vil oplyse disse, er det en påstand uden saglig grundlag du fremkommer med!

    Hvilket tyder mistænkeligt meget på, at banken er i sin gode ret til at betvivle din kreditværdighed jvf. dit forbrugslån hos Ekspres Bank..

    #184886
    AnonymForfatter

    … ja et forbrugslån med en restgæld på 3.000 kr. er da virkelig truende for et par solvente boligejere, der tjener knap 50.000 kr. udbetalt om måneden som bruger omkring 30.000 og høvler de sidste 20.000 kr. af på boliglånet.

    #184888
    AnonymForfatter

    Jamen hvis i er så solvente som du skriver, hvorfor så overhovedet have et forbrugslån hos en kvik-låner, som man ikke engang vil uddybe forudsætningerne for?

    Det er vel det samme banken tænker…..

    #184890
    AnonymForfatter

    Og lad mig lige præcisere, for at du ikke kommer med alle mulige fordrejninger.

    50.000 udbetalt efter skat.

    30.000 går til faste udgifter og variabelt forbrug alt inkl (dvs. med ydelserne på bolig- og realkreditlån).

    20.000 i overskud hver måned, som går til afdrag på boliglånet.

    #184892
    AnonymForfatter

    Sjovt du gider skrive så mange indlæg – når du ikke engang gider uddybe de oplysninger jeg spurgte om tidligere..

    Jeg lugter ugler i mosen, som med så mange andre brugere herinde der har benyttet sig af kviklåns udbydere..

    #184894
    AnonymForfatter

    Tilbage til emnet, jeg besvarer ikke flere afsporede indlæg fra denne irrelevante debattør.

    Det sidste Straarup sagde før han gik på pension var, at ikke alene skulle Danske Bank have SIFI garantier.

    http://finans.borsen.dk/artikel/1/225306/straarup_toev_med_krav_til_systemiske_banker.html

    Nej, garantierne skulle også komme stort set gratis. Der måtte ikke stilles yderligere krav til de systemisk vigtige banker.

    #185404
    AnonymForfatter

    GP

    Ja desværre er der alt for meget forurening i diverse tråde og en stor del af diverse indlæg er komplet afsporet og har et niveau sitet her ikke fortjener.

    Har man ingen saglig argumentation burde de debattørere der tilsyneladende ikke kan ! så i det mindste afstå sig fra deres useriøse chikane

    Nå men nu får jeg vel nok også en sviner for ovenstående udsagn!

    ——————————————————————-

    Mit spørgsmål

    Som det nok ikke er gået forbi din opmærksomhed (er min holdning at “Ejvind" DB under ingen omstændighedder skal SIFI status)

    Alene hans udsagn i Berlingske Business interview – står det nu helt klart at vi har endnu et råddent æble gøre

    1) Når man nu snakker om at styrke regulering af sektoren , er der så ikke
    regulering imod at erhverve bank licens her i DK når man når op i SIFI kategori ?

    Fordelene er i min optik helt oplagte

    2) Sådan makro økonomisk set , hvilke ulemper kunne der være ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.