“Privat” lån

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AsgerVForfatter
    Indlæg
  • #93061
    AsgerVForfatter

    Jeg har et par spørgmål om hvad jeg man måske kan kalde privatlån.

    Jeg har via Mybanker fundet et sted at binde kr. 600.000 i et år frem til ca. 1. februar. Imidlertid har jeg nu brug for en del af beholdningen – omkring kr. 350.000 her og nu. Jeg har snakket med banken, og de var villige nok til at udtræde af vores aftale, men naturligvis ikke uden at tage sig betalt for det. De 600K giver en rente på 2,75% – hvis jeg ville opsige aftalen, ville det betyde at jeg kun ville få max 0,75% i rente samt at der skulle betales kr. 500 i gebyr. De ville kun opsige aftalen for hele beløbet og ikke kun for den del jeg har brug for at trække ud.

    Alt i alt betyder det, at det vil koste min. 12.500 (2% af beløbet + kr. 500).

    På forsiden af Mybanker.dk er der jo en boks “Sæt dine penge på auktion". Af den fremgår at renten for en 3 mdr. aftale i den sidste uge i snit har været kan været 1,27% og for en 12. mdr. aftale har været 1,89%.

    Og det for jo mig til at tænke: Jeg ville da nok gerne give 2% i rente på et 6 mdr. lån på kr. 350.000. Fordelen er klar for alle parter – jeg giver en højere rente end man lige umiddelbart kan få, og omvendt beholder jeg min høje rente på resten af beløbet.

    Så nu er spørgsmålene: Kan man det? Må man det? Kræver det noget – fx tinglysningsafgift?

    (Og så er der alle de andre ting – fx hvordan man får sådan en aftale sat op, og om mit spørgsmål overhovedet er relevant/tilladt i et bankforum :-))

    #184756
    AnonymForfatter

    Hej
    Ja, hvis du giver folk 2% i rente p.a. i 6. måneder af 350.000 kr. så bliver det jo ikke til mere end 3.500 kr. i rente. Så sparer du hele 9.000 kr. på denne form for aftale, så mon ikke du kunne være villig til lidt mere i rente end de 2%. Ellers er det ihvertfald dig der scorer den store gevinst ved denne aftale.

    #185024
    AsgerVForfatter

    Hej Frank1979

    Jamen det har du da fuldstændig ret i. Men det er vel stadigvæk en god forretning for den der ville låne pengene ud. 2% er da mere end 1,27%/1,89%. Men i fald det skulle være muligt, så kan det da godt være at det skulle være mere end 2%.

    #185026
    testForfatter

    hej AsgerV
    men er de 0,1 til 0,7% en tilstrækkelig præmie for risikoen? Du vil sikkert mene at du er et godt papir men jeg ville f.eks. ikke drømme om at låne dig pengene uden at du gav mig en bank garanti på beløbet og så fordufter fidusen sådan temmeligt meget.

    Så nej jeg mener ikke det er en realistisk. Du kan finde tonsvis af indlæge fra fortvivlede person der har store problemer med at få de penge retur de låne til deres venner.

    Så mit råd er at glemme idenne og så glæde dig over at de jo kun er de rentere du kunne ha fået hvis du havde overholdt aftale du mister. Om det er et disideret tab kan diskuteres da du jo selv bestemmer at du ikke vil overholde den indgåede aftale. De 0,75% betaler jo så rigeligt gebyret er som sagerne står idag ikke en helt ringe rente.

    #201186
    toronneForfatter

    Hej – Hvor kan man privat låne 500.000.- Pengene skal bruges til indfrielse af fastforrentet banklån på en sommerhusgrund. Der gives sikkerhed i prioriteten samt et andet mindre sommerhus unden restgæld. Tilsammen dækker de beløbet i fri handel.

    #201188
    MichaelForfatter

    Det var da et besynderligt spørgsmål? Hvis du har et gældfrit sommerhus så låner du naturligvis i realkreditten.

    #201190
    HalliHalloForfatter

    Ja, hvor kan man låne 500.000 kr. henne?

    Måske du skulle henvende dig i forskellige banker med dit anliggende, da ingen her kan give dig nogen konkret svar. Her kan man oplyse dig om der er mulighed for at optage realkreditlån og/eller om banken vil låne dig penge mod sikkerhed.

    Undrer mig at nogen kan slynge sådan et spørgsmål ude i dette forum?

    #201200
    toronneForfatter

    Tak for jeres uhøflige svar – har været hos bankerne og realkr. – de er for dyre.
    Men undskyld at jeg har forstyrret jeres verden – jeg skal aldrig mere forulempe jer her.

    #201204
    MichaelForfatter

    Et flekslån med omkring 2% i rente inkl. bidrag er for dyrt synes du??

    Hmmm okay?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.