Hvad betyder dette

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • NachForfatter
    Indlæg
  • #93058
    NachForfatter

    I forbindelse med min andelsboligkredit som er på 523.000, er jeg ved at gennemgå renten på lånet. Da jeg skal sammenligne med andre bankers rentesatser, har jeg svært gennemskue min egen bank rentesats på lånet. Iflg. mybanker.dk skal jeg sammenligne med ÅOP, men hvad er den på mit lån. På baggrund af en kontoudskrift, kan jeg udlede følgende:

    Rente af gæld: 6,850 pct.
    Debitorrente af gæld: 7,018 pct.
    Rente af overtræk 12,85 pct.
    Debitorrente af overtræk 13,464 pct.

    Håber en venlig sjæl kan hjælpe og på forhånd tak.

    Mvh Mohammed

    #184482
    OBSForfatter

    Hvis du skal sammenligne selve rentesatsen på lånet så skal du kigge på “Rente af gæld".

    Men som du også skriver er ÅOP også et nøgletal man skal kigge på når man skal sammenligne lån da det fortæller noget om “kiloprisen" på lånet. I ÅOP indgår bl.a. også stiftelsesomkostningerne på lånet så man får det reelle billede af hvad lånet koster pr. år (i procent).

    Mybanker har selv en beskrivelse af hvad der indgår i ÅOP:
    http://www.mybanker.dk/bank/alt_om_bank/vis_artikel.html?id=47

    #184484
    Mr RForfatter

    ÅOP for det lån er 7,018

    Det er dog kun fordi at gebyrer osv allerede er betalt.

    Normalt når man skal regner årlige omkostninger i procent kigger man på hvad fik jeg udbetalt og hvad er min ydelse og antal terminer. Hvad ville det så svare til i årlig rente.

    Når man får et nyt lån vil der være nogle stiftelses omkostninger ud over det du får udbetalt.

    Feks lån udbetalt 40.000 kr gebyr 5000 kr. Det vil sige du betaler altså rente af 45.000 kr, men får kun 40.000 udbetalt.

    Det ville variere fra bank til bank hvad renten er og hvad gebyrene er.

    Feks udbetalt 40.000 gebyr 2000 kr.. Her låner du 42000, men får kun 40.000 kr udbetalt.

    Det der er afgørende for ÅOP er ydelsen og antal terminer i forhold til det reelt udbetalte beløb. på baggrund af det regner mand renten ud.

    2 eksempler

    Udbetalt 40.000 kr ydelse 3000 kr og 20 terminer = ÅOP 17,96 %
    Udbetalt 40.000 kr ydelse 2000 kr og 25 terminer = ÅOP 7,37 %

    Måske har jeg lavet en regnefejl det gik lidt hurtigt, men det er præncippet bag det.

    Det skal også siges at den ikke regner skat med.

    Det vil være en fordel for dig at vælge det lån der har en højere rente hvis ÅOP er den samme fordi dit rentefradrag så er højere.

    #184486
    NachForfatter

    Super, så er jeg med.

    Tak for forklaringerne og hvis jeg ikke tager helt fejl, så er det en acceptabel rente. Altså at den ligger under gennemsnittet i henhold.

    #184488
    NachForfatter

    Fortsættelse

    I henhold de satser, jeg kan læse på mybanker

    #184490
    Mr RForfatter

    Om din rente er rimmelig det er godt nok svært at svare på. Her skal du prøve at hente tilbud fra forskellige banker.

    Det handler om hvor god økonomi du har.
    De fleste oplever stigende renter for tiden. Det går rigtig hårdt ud over Andelsboliglån fordi det er nogle store lån og bankerne generelt hæver renterne meget for tiden.

    Jeg ville helt sikkert undersøge hvad jeg kunne få i andre banker. Hvis du er glad for din Bank/ Bankrådgiver kan du jo så altid give dem chancen for at gøre det lige så godt.

    #184494
    AnonymForfatter

    Ud over du ikke kan stave til princip, så lyder det bestemt ikke utænkeligt, at du har lavet regnefejl.

    #184496
    AnonymForfatter

    Nach, de mest konkurrencedygte på andelsboliglån er efter min opfattelse de svenske banker, dvs. Handelsbanken, Swedbank og Nordea. Disse tre ville jeg nok i dit sted prøve først.

    De tre andre store banker, Danske Bank, Sydbank og Jyske Bank er efter min opfattelse urimeligt dyre på andelsboliglånene.

    #184498
    NachForfatter

    Det er helt sikkert værd at overveje. Jeg har Danske Bank lige nu og og er egentlig glad for min rådgiver. Men kan jeg spare penge, vil jeg heller det. Jeg tror jeg vil undersøge det svenske banker på nær nordea. De kunne ikke gøre det billigere

    #184500
    Mr RForfatter

    General Prier altid frisk med nogle konstruktiv bemærkning:)

    #184542
    thsvForfatter

    Nordeas rentesats på selve delen under 80% er ellers kun 6,35% og dermed 0,5% billigere end dit nuværende lån. Men renteforskellen drukner nok i omlægningsgebyrer.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.