Hjælp… Vores Bank flår os…!!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 105 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93052
    AnonymForfatter

    Vi har et forbrugslån på omkring 400.000 kr..
    Gælden kommer efter vi har været nød til at sælge vores hus pga. sygdom og derefter lægge alt om til et forbrugslån..
    Men renten stiger konstant som I kan se af nedenstående.. Og banken er umulig at snakke med.. De siger at sådan er det bare..
    Vi bor til leje og har kun en bil til en værdi af 20.000 kr. så vi har ikke den store sikkerhed. Jeg har en god uddannelse og er sikkert arbejde og min kone er nu førtidspensionist. Så hun er også sikret.
    Mit spørgsmål.. Hvordan kan man forhandle med sin bank…. Håber at høre fra nogle kyndige hoveder..

    1.maj 2011, stiger renten 0,25 procentpoint. Debitorrente fra 13,53 til 13.81
    1.August 2011, stiger renten 0,50 procentpoint. Debitorrente fra 13,80 til 14,35
    1.Oktober 2011, stiger renten 0,50 procentpoint. Debitorrente fra 14,33 til 14,89
    1.Februar 2011, stiger renten 0,50 procentpoint. Debitorrente fra 14,89 til 15,45
    1.april 2012, stiger renten 1,00 procentpoint. Debitorrente fra 15,39 til 16,50
    1.august 2012, stiger renten 0,5 procentpoint. Debitorrente fra 15,43 til 15,99

    #184206
    Mr RForfatter

    Sejt navn du har valgt 🙂

    jeg tror det bliver rigtig svært for jer at gøre noget ved det andet end at bide tænderne sammen og banke lånet af på record tid.

    Det bliver virkelig svært for jer at gå til en anden bank for at få et tilbud da i har et lån på 400.000 kr uden sikkerhed og det har jeg svært ved at se at nogen bank vil sige ja til at overtage, men man ved jo aldrig.

    Det bliver en lang og sej kamp.
    Det du skal gøre det er at vise villighed i banken til at afdrage på lånet ved altid at overholde jeres forpligtigelser og ved møderne tage de forslag bankrådgiveren giver jer seriøst. Med tiden kan man håbe på at de viser jer den samme villighed og imødekommenhed.

    Det var nok ikke meget hjælp. Der er desværre ingen mirakkelkur.

    #184208
    AnonymForfatter

    Hej Røde tal,
    Der er nok ikke så meget at gøre (som Mr. R skriver), men jeg ville da fortælle vidt og bredt om deres umoralske facon, og hvad banken hedder – også her på sitet.

    #184216
    MichaelForfatter

    Man kan jo kun forhandle hvis man har noget at forhandle med. I dette tilfælde ville det være et bedre tilbud fra en anden bank. Hvis I ikke har det bliver det temmelig svært.

    Jeg ville nok kraftigt overveje at skille mig af med bilen, da en sådan er en uudtømmelig kilde af udgifter. Besparelsen kunne så gå direkte som afdrag på gælden.

    #184218
    pppedeForfatter

    Rødetal:

    Passer I jeres ting? Har i periodiske overtræk? Overholder I ellers aftaler med banken?

    #184226
    AnonymForfatter

    Nu er det ret tydeligt at Mr. R er bankrådgiver, eller mere præcist banksælger. Banksælgeres svar tjener først og fremmest tjener bankens interesser og ikke i alle tilfælde den gældsramte.

    Et stykke af vejen er svaret rigtigt, nemlig så langt, at selv om man ikke kan forhandle med banken, så skal man tænke sig rigtig godt om før man misligholder et lån.

    Men hvis I er kommet helt der ud, hvor det er meget udsigtsløst at komme ud af gælden, hvor I næsten ikke har noget tilbage at leve for pr måned, I bor i lejebolig og ejer ikke værdigenstande af større værdi der kan gøres udlæg i, ja så kan det give god mening at standse afdragene helt på gælden i nogle år, og oprette en nemkonto i en anden bank.

    Når fogedsagerne er overståede og når banken i nogle år ikke har set aktivitet på gælden, så kan de blive meget nemmere at snakke med, især hvis I til den tid har sparet noget op under hovedpuden, som I kan bringe i spil i forhandlingen om en gældsaftale (skal formuleres forsigtigt til den tid).

    I kan eventuelt forinden betalingsstop meddele banken, at med mindre renten reduceres til 10%, så mener I det er udsigtsløst at komme ud af gælden, og så vil I i givet fald stoppe betalingerne helt.

    Men som sagt så afhænger svaret af hvordan jeres økonomi ser ud. Tænk jer grundigt om. Misligholdelse har konsekvenser, og hvis der er udsigt til at I kan få skovlen under gælden, trods banken modarbejder jer med rentestigninger, så kæmp for det.

    Renten på gælden vil trods alt kun være omkring 40.000 årligt efter skat, svarende til 3.350 kr. pr måned (15% x 400.000 x (1- 0,33) = 40.200 kr. pr år efter skat).

    Hvis I kan smide 2.000 kr. oveni til afdrag, så vil gælden trods alt være nedbragt næsten 100.000 kr. efter 3 år, hvorefter rentebyrden letter og det går stærkere med at få resten afviklet.

    #184246
    Mr RForfatter

    General Prier din Bank hader 🙂

    Tak for endnu en sviner. Nej jeg er ikke bankrådgiver, men det er min kone.
    Måske er det derfor jeg taler jævlens ord haha.

    Røde tal – Mit indlæg var dog ment, som en hjælp håber det kan bruges.

    #184282
    AnonymForfatter

    Er du ikke lidt sart?

    Der ligger ingen tilsvining i at poientere, at en banksælger (eller dennes nære) først og fremmest varetager bankvirksomhedens interesser og ikke kundens interesser i situationer, hvor disse ikke er sammenfaldende.

    #184284
    BangeeForfatter

    Nu er det vel som sådan intet forkert i at anbefale folk at overholde de gældsforpligtelser de selv har påtaget sig.

    Hva tror du der ville ske hvis alle der var lidt utilfredse med deres bank/rente mv. også bare stoppede deres betalinger ?

    #184286
    Mr RForfatter

    General Prier

    Du insistere på at gøre det personligt. Jeg har ikke lyst til at rykke ned på dit niveau.

    Forhold dig nu til det der bliver skrevet i stedet for at læse mellem linjerne. Du er jo faktisk enig i det som jeg skriver går jeg ud fra.

    #184288
    AnonymForfatter

    I stedet for intet håb at have, som Mr R foreslår, øjner jeg alligevel en spinkel chance for at komme videre.

    I er ved at synke under vægten af Jeres nuværende pengeinstitut og det er mig ubegribeligt, at dette prygler Jeres økonomi som tilfældet er.

    Hvis jeg sad i Jeres sted, ville jeg lave et sæt komplette og troværdige budgetter for de kommende 5 år og tage med under armen i jagten på et nyt pengeinstitut.
    Med et 5-årigt budget kan I samtidig se, hvor den nuværende situation vil føre Jer hen. Det giver Jer et overblik.
    Jeg ville SAMTIDIG indskrænke samtlige udgifter til et minimum, kost, TV, telefon, tøj, osv. med det samme og indregne det i budgettet.

    Jeg ville skille mig af med eventuelle husdyr hurtigst muligt (om så det bare er et marsvin) og nævne dette for det nye pengeinstitut.
    Jeg overveje om automobilet skal samme vej, indregne det i budgettet og nævne dette for det nye pengeinstitut. Uanset om den kun er 20.000 kr. værd er der driftsomkostninger forbundet med den, som koster om så den bare står i garagen.

    Jeg ville også fremføre overfor det nye pengeinstitut, at gælden IKKE er anlagt som et misligeholdt forbrugslån, men et der er kommet til af uheldige omstændigheder. Der er en verden til forskel.

    Jeg ville barbere mig, soignere mig, tage mine bedste klæder på, tage budgettet med under armen, tage en dyb indånding og gå ind ad døren i samtlige nærliggende pengeinstitutter og forhør Jer om muligheden for at etablere et kundeforhold. Jeg er stensikker på, at I da vil have større mulighed for at komme videre end den nuværende situation tilsiger.
    Held og lykke. Det skal nok gå.

    #184290
    MichaelForfatter

    Den rentestigning der er tale om her fra d. 1/5-2011 til i dag betyder en merudgift på lige over 500 kr/md. Medmindre budgettet allerede er skåret HELT ind til benet så burde det dog være muligt at finde pengene andetsteds i budgettet skulle jeg mene. De er alligevel urealistisk at finde et billigere usikret lån i den størrelse med kun én arbejdsindkomst.

    Og som jeg skrev tidligere: Sælg bilen medmindre den er strengt nødvendig. Så er de 20K hjemme + efterfølgende store besparelser på forsikring, ejerafgift, brændstof og vedligeholdelse

    #184292
    AnonymForfatter

    Kort svar: Nej jeg er fundamentalt uenig i det banksælgersludder du skriver.

    Familien her bør se fordomsfrit på om der er perspektiv i at forsætte. Hvis ikke, og der allerede er skåret helt ind til benet, så skal de standse betalingerne og misligholde gælden. Det ene ben har du med i dit indlæg, det andet er ikke en mulighed i banksælgerhovedet!

    #184294
    Mr RForfatter

    General Prier “Suuuuk hvor er du anstrengene"

    Igen lægger du ord i munden på mig, som så ofte før.

    Selvfølgelig er en personlig konkurs en udvej, men det er da så sandelig sidste udvej og hvad er det lige jeg skriver der er noget sludder? Du vælger bevidst at fejlfortolke det jeg skriver i håber om at få en diskussion ud af det.

    #184296
    AnonymForfatter

    Du har været her i knap en uge. Har du hjernet rundt med andre nicknames i de forløbne år ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 105 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.