Tolagsbelåning eller ej?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93046
    AnonymForfatter

    Jeg har tidligere spurgt ind til forskellige ting omkring finansiering af et hus vi har kig på.

    Jeg har efterhånden fået kogt mine spørgsmål ned til flg.:

    Er det smart at finansiere sit hus med tolagsbelåning? Umiddelbart har man ingen valgmulighed hvis man benytter Totalkredit eller Nykredit, da alle deres lån nu er med tolagsbelåning, men jeg synes at jeg kan læse lidt her og der at det bliver dyrere for låntager…

    Standard er at man har et afdragsfrit grundlån på 60%, mens man afdrager på toplån på 20%.

    Jeg kan ikke gennemskue det, men efter at have regnet på f.eks. almindeligt 30 årigt obligations lån med afdrag hos BRF kredit kontra tolagsbelåning med 30 årig finansiering, kan jeg se at det bliver flere tusinde kroner dyrere pr. måned med tolagsbelåning.

    Hvad er fordelen for køber ved tolagsbelåning kontra de almindelige lånetyper?

    Er der nogen der kan forklare det på dansk og måske give mig lidt vejledning om hvorvidt det er smart eller usmart at vælge det ene kontra det andet??

    Vi har søgt lån i banken, og de bruger totalkredit, men måske bør vi overveje at søge andetsteds???

    #184084
    MichaelForfatter

    Tolagsbelåning har ikke til hensigt at være smart for låntager, men er et instrument Nykredit har indført for at tvinge folk til at betale af på gælden. Derfor er det selvfølgelig “dyrere" for dig på ydelsen, men din gæld reduceres jo tilsvarende.

    Din situation er så åbenbart sådan, at du også skal have et boliglån ud over de 80% og derfor bør du finde en kreditforening der kan give dig afdragsfrihed på de 80% således at du kan maksimere afdraget på den dyre boliggæld.

    Med tolagsbelåning har Nykredit positioneret sig som en uhensigtsmæssig kreditforening for boligkøbere der har behov for >80% finansiering.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.