Omlægning fra 5% 23 år til 25 15 år

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • GummitarzanForfatter
    Indlæg
  • #93045
    GummitarzanForfatter

    Vi har to lån (4% og 5%) på tilsammen kr. 1.400.000, med en restløbetid på 23 år.
    Overvejer at lægge om til ét 2%’s lån på 1.200.000 lån med 15 års løbetid.
    Betaler de manglende 200.000 med kontanter.
    Alle omtalte lån er fastforrentede.

    Mine beregninger udfra bankens tilbud viser, at vi, når alt er betalt ud (om 15 år) er kommet af med 340.000,- mindre end med nuværende lån.

    Er det en klog beslutning? Er der bedre ide’er?

    Mvh. Jon

    #184022
    Mr RForfatter

    Hej Gummitarzan

    Efter min mening er det helt klart en god beslutning at reducere løbetiden, hvis økonomien kan holde til det.

    Jeg tror dog ikke jeg ville vælge 2% over 15 år da kursen ikke er så god 95,803. Det vil sige din hovedstol stiger en hel del og i øjeblikket er der ikke andre lån med fast rente og den løbetid som jeg kender til. Du kunne vente til at 3% 15 år kom under kurs 100 eller 2% over 15 år kom over kurs 98-99.
    ————————————————————–
    Eksempel:

    Hvis du skal have 1.200.000 kr. udbetalt til kurs 95,803 bliver din nye hovedstol 1.252.570 kr. + omkostninger 5-6.000 kr. ved omlægning.
    Dvs. du skal betale ca 57.000 kr mere afdrag over de 15 år.
    ————————————————————-

    Jeg ville hellere kigge på flekslån med kortere løbetid. Fordelen hvis du spørg mig er at du ikke lider et kurstab da kursen bliver omregnet til rente på flekslån. Dvs din hovedstol ikke bliver særligt forhøjet og du derfor ikke skal betale så meget tilbage.

    Du vil afdrage en del mere for samme ydelse da renten er lavere. Da lånet har en kort løbetid er risikoen ved rentestigning heller ikke så høj.
    Du vil for samme ydelse efter skat med dagens renteniveau spare ca 1 år i løbetid i forhold til 2% over 15 år.

    I sidste ende kommer det jo an på hvordan man sover bedst 🙂

    Hilsen Mr R

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.