Ret eller rimeligt

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • jhjorsalForfatter
    Indlæg
  • #93031
    jhjorsalForfatter

    I forbindelse med en skilsmisse, er vi endt i en diskussion, hvad der er ret og hvad der er rimeligt, da vi mødtes kom vi jo med hver vores bagage, hun med en god akademisk uddannelse men ikke en krone på lommen,jeg med en håndværkeruddannelse men med 700.000 på lommen. nu skal det jo så deles, og det er der selvføgelig regler for. I de de 10 år vi har været gift har hun sparet en ½ mill sammen på en pensionsordning mens min stadig er gabende tom, pengene jeg havde med er gået i en stor udbetaling til huset, ombygning samt biler. nu er huset så vuderet og der er tilfældigvis en friværdi på 700.000,- så første oplæg på deling er 350.000 (friværdi) + 500.000 (pension) ialt 850.000,- til hende og 350.000 til mig, det vil sige at hun går ud af 10 års ægteskab med 850.000 men jeg går ud af det med -350.000, udfra hvad vi kom med. Hun hævder at det er rimeligt da hun har tjent mere end mig igennem de år, men jeg hævder at det formentlig ikke er meget da jeg mener at renteudgifterene til de 700.000 kan ligges oven i min indkomst.
    Nyeste påfund er så at hun ikke kan huske at jeg kom med så mange penge, men hun er villig til at lade det indgå i forhandlingen af bodelingen hvis jeg kan bevise det, og mit spørgsmål lyder så, hvordan beviser jeg det?

    #183742
    testForfatter

    Konto udtog evt via netbank?

    #183744
    MichaelForfatter

    Ret og rimeligt er egentlig temmelig ligegyldigt nu. Det handler om jura og medmindre I har lavet en ægtepagt skal alt deles 50/50 undtagen pensionen. Du kan ikke bruge situationen for 10 år siden til noget som helst. Når man bliver gift indgår man i fælles eje så du forærede reelt 350.000 kr. til hende dengang og ikke nu.

    #183752
    HalliHalloForfatter

    Til spørgeren:

    Fortvivl ikke, jeg har selv været i samme situation, men med et noget større beløb.

    Livet går trods alt videre og jeg håber at du finder en mere ærlig kæreste næste gang, hvilket jeg har gjort.

    #183764
    testForfatter

    hvad jeg fik det indtryk at du levede af din kones fede løn mens du selv var på bistandshjælp? Hvad skal man da tror på? halihalo!

    #183778
    jhjorsalForfatter

    Ikke forstået ???

    #183780
    jhjorsalForfatter

    Det er jeg godt klar over, derfor er det vel ikke noget galt i at appelere til hendes samvittighed, jeg kan jo ikke tage noget af det hun kom med, med herfra.

    #183782
    jhjorsalForfatter

    Ups den sidste var til Michael

    #183784
    AnonymForfatter

    Nej det er der ikke noget galt i, men du vinder ikke. Når i først stå med en skilsmisse så er hun mere interesseret i at få en god fremtid med dine penge end med dig.

    Derfor findes der ægteskabspagter og særeje for at undgå den slags, men det er jo ikke romantisk så det glemme folk og så ende det sådan her.

    #183786
    HalliHalloForfatter

    Så tager vi den en gang til for prins Knud:

    Jeg har aldrig været på “bistand". Jeg har godt nok engang skrevet dette som en joke, som et modsvar på et af diskenspringerens, (XL-Byg) oftest meget syrede spørgsmål/indlæg, hvor nogen udgav sig som meget vellønnede med fine titler som aktuarer og journalister og hvad ved jeg.

    Samme XL-Byg-medarbejder havde også på et tidspunkt en tråd med nogelunde dette spørgsmål: Hvornår skal man begynde spare op til pension? Da han desværre ikke selv mente at kunne afse midler til at spare noget op til alderdommen. Pludselig kom det frem, efter flere dages debat, at han selv havde en rimelig arbejdsmarkedspension via PFA og havde haft det i 5 år, men aldrig modtaget nogen papirer på det.

    #183874
    ahkForfatter

    Hej jhjorsal
    Jeg forstår dit spørgsmål således, at du gerne vil vide hvad der er ret og rimeligt også selvom dette måske ikke er hvad juraen tilsiger. Det er jo nemlig et ganske rimeligt spørgsmål at stille. Nu kender vi så ikke alle detaljerne, men det scenario du skitserer tyder da i alt fald på en skævvridning i din ex-kones favør. Man kunne jo også, som modvægt, anlægge den betragtning, at I hver for sig har anbragt jeres penge – du i huset og din ex-kone i sin pensionsordning. Du kan så få dine 700k igen (fortjeneste = 0 kr.) hvorimod din ex-kone kan tage hele sin pensionsordning med sig. Også selvom du ikke har en kontoudskrift, så har banken velsagtens et arkiv over bevægelserne på din konto, ville jeg tro. Så prøv at bede banken om dokumentationen.
    De bedste hilsner
    AHK
    PS: Hvor er jeg glad for at jeg ikke er gift og aldrig har været i nærheden af at blive det! Let’s keep it that way! 😉

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.