Pensionsmidler i midttyverne.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93025
    AnonymForfatter

    Hej MB-medlemmer.

    Jeg har haft et studiejob i Novo Nordisk og er nu ikke i DK længere, hvilket selvfølgelig har medført, at jeg ikke besidder jobbet længere. Mens jeg havde jobbet, var der en tvungen pensionsopsparing hos PFA, og jeg har ca. 18000 stående der. Jeg kunne godt tænke mig at høre et par scenarier for, hvordan jeg bedst forvalter pengene.
    Så vidt jeg forstå, kan jeg få dem udbetalt til 60 % skat, og det er jeg ikke specielt interesseret i. Jeg mangler PT ikke midler. Derudover er det også åndsvagt at lade pengene stå, da administrationsomkostningerne overstiger forrentningen ved så lav en formue.

    Personlig ville jeg gerne kunne investere pengene i nogle aktier, og så kigge igen om 40 år når det er aktuelt, men i min snak med PFA, virker det kun som en mulighed selv at administrere 40 % af midlerne, hvilket ødelægger formålet, da resten af pengene stadig vil blive spist op af administrationsomkostninger.

    Er der nogen der har nogle forslag til den optimale forvaltning af denne lille sjat penge eller skal jeg bare hive dem ud?
    Nogen der kender en måde hvorpå, man selv kan forvalte pengene uden at skulle betale skat af dem først?

    Mvh

    #183622
    HalliHalloForfatter

    Få de par håndører udbetalt hellere i dag end i morgen.

    Hvis ikke du kan investere 100% i aktier er det selvfølgelig fordi at det fremgår af “pensionsoverenskomsten" med Novo, idet PFA selvfølgelig ikke har sådanne regler. Dette har de sikkert gjort for at du ikke spekulere for mere end 40% af pensionsopsparingen.

    Ring til PFA i morgen og bed om at få kontoen opgjort snarest muligt medmindre du vender hjem til Danmark indenfor de næste 2-3 år og får anden pensionsordning, hvor du kan overføre saldoen til.

    #183626
    testForfatter

    har du et andet job? hvordan spare du op til din pension der? det jeg selv har gjort er at samle ordningerne over årene så jeg har så få som muligt, så måske kunne du få det 18000 overført til din nye ordning eller du kunne overveje at forsætte indbetalingen til ordningen.

    #183628
    AnonymForfatter

    Hvad med at flytte dem over til nordnet eller etrade? Jeg ved ikke hvad omkostningerne er herefter men det er en mulighed.

    #183630
    HalliHalloForfatter

    Når skriver spørgeren er emigreret, så har han sikkert ikke en dansk pensionsordning længere, ligesom PFAs pensionseksperter sikkert så også ville have foreslået ham det.

    Slaggger: Man kan ikke overføre en firmapensionsordning til en bankordning!

    #183634
    AnonymForfatter

    Det kan man da! Man kan overføre begge veje, se evt pbl §41.

    #183636
    AnonymForfatter

    I din naivitet tænker du nok på livrenter, skattekode 1, som man rigtig nok ikke kan flytte til en bank. Men hvorfor skulle han have livrente på en opsparing på 18.000, han har jo ingen nået loftet for indbetaling på ratepension.

    Flyt du den bare, PFA tager 1.400 for at flytte den.

    #183638
    HalliHalloForfatter

    Slagger, jeg tror du tager gruelig fejl, dokumentation for din påstand udbedes venligst.

    Som hovedregel kan man nemlig, mig bekendt, kun flytte en firmapensionsordning eller arbm.pension, hvis man får nyt arbejde og aldrig til en privat ordning i et pengeinstitut.

    Mon dog Novo Nordisk ikke også har sikret sine ansatte med en obligatorisk livsvarig pension, det vil jeg da næsten tro. Dette kunne jo være grunden til at spørgeren kun kan vælge at investere 40 af sine midler i aktier. De 60% står sikkert i et gennemsnitsrenteprodukt uden valgmuligheder.

    Hvad tror du/I ellers grunden kan være til at han kun kan investere 40% i aktier, som man jo altid kan i private ordninger.

    #183682
    AnonymForfatter

    Skattekode 1, de såkaldte livsvarige livrenter kan ikke overføres til en bank.
    Der er nogle arbejdsmarkedspensioner, som ligeledes ikke kan overføres til en bank. Det gælder f.eks. Industriens Pension, Sampension, Pensam og lign. De kan dog overføres til anden aktive ordninger. Jeg har flyttet Industriens Pensions til Topdanmark, og siden hen til banken.
    Ellers kan de fleste rate og kapitalpensionser overføres til en bank. Man kan sagtens have firmapensioner igennem en bank, så det er ikke nødvendigt for spørger at konvetere det til en privat ordning. (Som i få tilfælde også er muligt).
    PFA kan lade sig gøre at flytte, såfremt det drejer sig om kapital, rate, eller ophørende livrente (Skattekode 2)
    Ovenstående er jeg sikker på. Hvis HalliHallo spørger til dokumentation, kan jeg ligeledes spørger ham, hvor han har dokumentation for dette ikke kan lade sig gøre. Eftersom mine egne erfaringer er mindre end et par år gammel. (Den sidste del med at flytte det til banken), så skal der være kommet nye regler på området, som jeg ikke er bekendt med, hvilket jeg umiddelbart finder usandsynligt.

    Så såfremt du ikke ønsker at ophæve dine midler i utide, så flyt dem til banken, og invester derigennem.

    #183694
    HalliHalloForfatter

    Jeg skrev hovedreglen er, at en arbejdsmarkedspension kun kan flyttes, hvis man får nyt arbejde, og det vil jeg holde fast i.

    Slagger skrev, at spørgeren uden problemer kunne flytte sin PFA-Pensionkonto opsparet via NovoNordisk til Nordnet, hvilket jeg betvivler.Policen er sikkert omdannet til en fripolice, når der ikke længere indbetales på den. En del af opsparingen er måske godtnok opsparet på en ratepension og/eller kapitalpension, men man kan jo ikke flytte en del af ordningen.

    Som altid i den slags mærkelige spørgsmål: Tag telefonen og ring eller evt. skriv en mail til eksperterne i firmaet, og der er svar meget hurtigt. Hvor svært kan det være og man undgår alle mulige gætterier.

    #184878
    Janus007 (2)Forfatter

    Det bedste råd jeg kan komme med er at hæve dem hurtigst muligt og bruge dem på noget der giver dig en følelse af glæde.
    Vores penge er intet værd om 20-25 år, renten falder og inflationen stiger og stiger.

    Hvis du absolut insisterer på at investere dem så køb guld og sølv.

    Personligt kunne jeg aldrig drømme om at benytte mig af et pensionsfupfirma som sidder og tjener penge på at forvalte mine hårdttjente penge.

    Sig flg. sætning 5 gange:
    Pensionsselskabet tjener udelukkende deres penge vha. mine penge og selv det går dem dårligt skal jeg stadig betale fuldt gebyr.

    Jeg er sikker på alle kan høre hvor dumt det lyder.
    Altså vi har med folk at gøre som tjener deres penge ved at sidde og nusse foran skærmen.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.