Førstegangskøb af Hus

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93023
    AnonymForfatter

    Hej med jer.

    Dette er mit første indlæg.

    Jeg går med en drøm at købe mit eget hus (er 35 år og alene), men kunne godt tænke mig lidt input til om det overhovedet er realistisk, set i lyset af “krisen", bankernes manglende vilje til lån osv.

    Jeg bor idag i en lejebolig, og har pt. ikke sparet op til de 5% udbetaling.
    Står hverken i RKI eller noget, og har et fornuftigt forhold til min bank hos Nordea.

    Jeg har set på et lille hus i Køge området på 60 kvm, med dertil hørerende 60kvm kælder, og har regnet ud med et alm obligationslån, samt vand og varme vil det koste mig Kr. 6700 om måneden, før skat.

    Kontantprisen er Kr. 915.000, men ville gerne låne uderligere 50.000 til renovering.
    Huset er i pæn stand, men trænger til maling udvendig og indvendig, samt nyt køkken og badeværelse.
    Jeg kan lave meget selv, samt et godt netværk med håndværks kammerater.

    Jeg har idag et billlån på Kr. 90000, samt et forbugslån på 170.000, da jeg har været MEGET uheldig med et par tidligere bilkøb. Ja det er nogle dyre lære penge som jeg stadig betaler af på, desværre.
    Har desuden en kassekredit på Kr. -35.000

    Min økonomi ser således ud:

    Tjener Kr. 370.000 om året

    Udbetalt Kr. 20.000 pr. mdr. (inkl. km penge i forbindelse med arbejde)
    Yderligere udbetalt bonus Kr. 7-9.000 pr. kvartal.

    Jeg har regnet ud at i forbindelse med dette huskøb vil der blive trukket Kr. 14.300 på min budget konto, som dækker udgifter herunder:

    Terminaer
    Alle lån
    Forsikringer (bil, hus, indbo, ulykke)
    Ejerafgift
    Strøm
    A-kasse
    Licens
    ADSL
    Telefon
    Træning

    Mit normale rådighedsbeløbs vil være Kr.5700 pr. mdr.
    Hvert Kvartal vil rådighedsbeløb gennemsnitlig være på Kr. 13.900,-

    Jeg er desuden musiker og spiller 3 jobs om måneden, hvilket yderligere giver mig Kr. 5500 udbetalt om måneden.

    Så hvis man medregner musikerjobs (det tror jeg nu ikke en bank vil gøre)burde det jo se ganske fornuftigt ud.

    Jeg meget nysgerrig efter Jeres input, samt erfaringer/ gode råd.

    Syntes blot det kunne være et gunstigt tidspunkt at købe på qua den lave rente og priser på ejerboliger.

    På forhånd tak

    #183592
    AnonymForfatter

    Det ser desværre ikke gunstigt ud i forhold til at købe på nuværende tidspunkt. Du skal af med forbrugslånet før du kan begynde at drømme om det. Som tommelfingerregel kan du regne med 2,5 – 3 gange indkomst, hvis du er gældfri og har 5% til udbetaling og et rådighedsbeløb for en enlig voksen på 7000 – 8000 kr. Udbetalingen kan du godt få banker overbevist om at låne dig såfremt de kan se, at du de forudgående år har afdraget heftigt for at få din gæld ud af verden.

    Med din indtægt ser et hus i den prisklasse nogenlunde ud, men heller ikke mere. Men det kræver altså, at du er gældfri.

    Held og lykke.

    #183594
    HalliHalloForfatter

    Hvis du kan leje kælderen ud på værelsesbasis, 3 værelser a 2500 kr./stk., kan du måske overbevise banken om at det kan lade sig gøre, men der er ingen garanti for at de siger ja.

    Det samme spørgsmål er i øvrigt stillet mange hundrede gange før, så undrer mig at du ikke enten leder i gamle spørgsmål/svar eller blot lige ringer til banken for at høre om de er med på ideen?

    Hvor svært kan det være?

    #183604
    HJLForfatter

    Bestemt ikke umuligt når først dit forbrugslån og din kassekredit er væk. Med samlet negativ gæld har du reelt ingen penge (de påkrævede 5%).

    #183606
    HJLForfatter

    Læste lidt forkert men svaret er næsten det samme, væk med gæld og spar de 5% op så står du med en gunstig forhandlingssituation, vil jeg mene.

    Inden da er det otopi. Desværre.

    #183620
    AnonymForfatter

    Tak for alle Jeres svar.

    Og til HalliHallo, så er det jo ikke for at være uhøflig, og har da prøvet at finde gamle indlæg, inden jeg skrev.
    Men har blot ikke kunne finde noget som matchede min situation, men takker for dine input.

    Nu er der værdfald lagt en klar 5 års plan herfra, som er realistisk 🙂

    Tusind tak for Jeres svar.

    #183632
    AnonymForfatter

    Held og lykke

    Min anbefaling

    Du tager de 80% på et S5 afdragsfri.
    De 20% på deres prioritets kredit.
    Du bør afvikle hurtigt på bil og forbrugslån.
    Øvrige indtægter bør de regne med.
    Håber du kan vise dem du kan leve 1 mand for omkring 6000 kr.
    Om 5 år har boligmarkedet formentlig endret sig i positiv retning.

    #183640
    HalliHalloForfatter

    Godt råd:

    Spørg altid først i banken, som kender økonomien i forvejen, før man spørger herinde. Der er jo alligevel ikke nogen der kan give det rigtige svar, selvom man oplyser nok så meget om hvor meget man nu er håndværker og kan skaffe billig håndværkshjælp m.v., og hvad man nu betaler i diverse faste udgifter.

    Det kan samtidig en for meget skriveri og mange ærgelser.

    #183642
    HalliHalloForfatter

    Skulle have stået:

    Det kan samtidig spare en for megen unødig skriveri og ærgelser.

    #183644
    AnonymForfatter

    Hvis man er helt blank på hvad bankerne forventer ved huskøb er det da i orden, at man sonderer terrænet først, ved f.ex at spørge andre.

    I dette tilfælde er det ret åbenlyst, at han ikke får lov til at købe med den gæld han kommer med. Dermed er der ingen grund til at han går i banken og spilder både sin egen og deres tid med at de går alle hans papirer igennem.

    Det er forniftigt, at han nu har lagt en 5 års plan som han mener er realistisk til at komme af med gælden som er den der tynger ham ned.

    #183650
    HalliHalloForfatter

    Man skal aldrig holde sig tilbage med at spørge sin bank, man kan jo kun få et “NEJ".

    Så det vil aldrig være spild af bankens tid.

    Når trådstarter kan skrive en halv roman om sin økonomi med udgifter til bl.a.træning og ADSL etc. og har et stærkt ønske om at købe et mindre hus i Køge, så ville han nok også kunne finde frem til de boligberegnere, som både Nordea, Danske Bank og Nordea har, hvor man blot taster sine tal ind og får et nogenlunde sikkert resultat eller for den sags skyld lige ringe til banken og høre om de vil kunne udstede ham et såkaldt “boligkøbsbevis" eller hvad sådan et nu hedder.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.