Garantbeviser ved dødsfald

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93015
    AnonymForfatter

    Hej. Jeg har desværre lige mistet min far. Han havde garantbeviser i dronninglund sparekasse for 60.000 kr med en opsigelse på 5 år.

    Jeg har fået at vide, at vi (arvingerne) først kan få pengene om 5 år. Men i deres vedtager står der:

    “Stk. 4 Ved garantens død ophæves garantforholdet. Ophævelse af garantforholdet
    kan dog kun ske, såfremt Sparekassens basiskapital efter frigørelsen af
    garantkapitalen ikke derved bliver mindre end kapitalkravet i henhold til lov
    om finansiel virksomhed § 127.".

    Jeg har desværre ikke forstand på garantbeviser, men er der noget der kan hjælpe mig med om det er rigtig nok at der går 5 år selvom min far er død?

    Hilsen
    Trine

    #183506
    AnonymForfatter

    Først vil jeg kondulere med jeres far.

    Sparekassen henviser til vedtægterne og lov §127 om Finansielle virksomheder og det er korrekt at såfremt Sparekassen ikke kan udvise “God Skik", så er der nok ikke andet at gøre end at vente, men husk at der er opsigelse og at den kan foretages nu.

    Jeg har sat link på …..

    VEDTÆGTER FOR DRONNINGLUND SPAREKASSE
    http://www.dronspar.dk/pictures_org/Dronninglund%20Sparekasse%20-%20vedtægter(1).pdf

    Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed
    https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=138013

    Vejledning til bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder
    http://93.176.78.166/AttachedFiles/{4046fdaa-5786-41e3-a3f4-63860af89d65}.{e4b9735e-8ebc-41a6-9659-0c48cee069c8}.VEJ%2086%20af%2013%20oktober%202009.pdf

    Hvis og såfremt Sparekassen går konkurs inden, får I ikke en krone, sådan er loven skruet sammen.

    #183518
    AnonymForfatter

    Hej Carl,

    Tak for dit svar. Det jeg ikke rigtig forstår er, at der jo i vedtægterne står at garantforholdet ophører ved garantens død. Og at den eneste måde det ikke kan ske på er, hvis at basiskapitalen bliver mindre end det er påkrævet. Jeg kan da ikke tro at det er 60.000 kr. der gør at de kommer under den grænse. Eller er der mig der slet ikke forstår noget. Hilsen Trine

    #183520
    KrisserForfatter

    Undtagelsen kan jo læses på to måder:
    1. At undtagelsen træder i kraft, hvis basiskapitalen bliver mindre end kapitalkravet ved frigivelse af de omtalte 60 000 kroner.
    2. At undtagelsen træder i kraft, hvis basiskapitalen bliver mindre end kapitalkravet ved frigivelse af alle garanters samlede garantindskud.

    Formentlig tolker sparekassen undtagelsen efter mulighed 2. Det er muligt det ikke har været den oprindelige intention (der kan argumenteres for og imod dette). Den eneste måde du kan få omstødt fortolkningen på er dog ved at anlægge civilt søgsmål. Da du næppe er den eneste i denne situation, vil en dom i din favør formentlig være en dødsdom over en lang række sparekasser. En sådan som er næppe sandsynlig, og kan under alle omstændigheder trækkes ud i årevis i retssystemet. Dine advokatudgifter til en retssag vil desuden langt overstige de 60 000 kroner.

    Prøv at få en advokat til at sende et brev (koster nok nogle tusinde kroner), stil evt. ultimatum om at gå til medierne. Hvis sparekassen stadig insisterer på ikke at frigive pengene, er der næppe noget du realistisk kan gøre.

    Garantbeviser har en større investeringsmæssigt risiko end bankaktier, mod en beskeden merrente i forhold til en almindelig helt sikker bankkonto. Desværre er der meget få garanter der forstår dette.

    #183524
    AnonymForfatter

    Hej Krisser.
    Tak for et fint svar.

    Jeg kan ikke med min bedste vilje tolke undtagelsen til at det skulle gælde samtlige garanter. Det står jo i samme § som “hvis garanten dør" og refererer jo til pengene fra afdøde.

    Jeg har haft nogle samtaler med banken og har bedt dem om at give mig et skrifteligt svar ang. sagen, den afventer jeg. Derefter har jeg faktisk tænkt mig at gå til medierne og til samtlige klageinstanser med sagen, for jeg synes ikke det er fair.

    Men endnu engang tak fordi du tog dig tid til at svare, og det er jo fint at høre at andre kan tolke anderledes, for uanset hvad, så er jeg jo nok subjektiv i min læsning.

    Hilsen
    Trine

    PS. Jeg forstår godt risikoen ved garantbeviser og kunne ikke selv drømme om at købe dem alene på grund af risikoen. Desværre tror jeg, at ældre mennesker har en større tillid end godt er, til deres bank og bank"rådgiver"

    #183538
    AnonymForfatter

    Du kan evt. kontakte den gratis retshjælp:

    http://www.kritiskretshjaelp.dk/gratis-retshjaelp

    Du kan også kontakte din egen bankrådgiver.

    #183548
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor skal spørgeren gå til en kritisk retshjælp?

    Hvis overhovedet der er nogen sag, så må det vel være Pengeinstitutankenævnet.

    Og at klage til gud og hvermand for sølle 60.000 kr. skyld er vel lige i overkanten, når man kan få pengene under alle omstændigheder ved opsigelsens udløb og sikkert tillige med en særdeles god rente.

    Dronningelund Sparekasse er mig bekendt solid nok, da jeg aldrig har hørt om solvensproblemer i dette pengeinstitut.

    #183550
    AnonymForfatter

    Hej HalliHallo.

    Tak for dit svar.
    For mig drejer det sig ikke om det er 6000, 60000 eller 600000 kr. Det drejer sig om at banken skriver i sine vedtægter at garantforholdet ophæves ved garantens død. Det synes jeg ikke er ok man skriver, når man ikke mener at det ophæves, men tvært imod siger at udløbsperioden starter forfra og varer 5 år. Så kunne man jo skrive det. Hvis man ikke kan regne med at det som står i vedtægterne skal efterleves, så kan det jo være lidt ligemeget med vedtægterne. Og så er det vel også ret beset lidt svært at vide hvilke forhold man går ind til. At jeg så måske fortolker § i vedtægterne forkert, ja det er faktisk det jeg spørger om i mit indlæg.

    Hilsen
    Trine

    #183552
    JydenForfatter

    Hej Trine,
    Hvis jeg var dig, ville jeg når skriftlig udtalelse er modtaget fra Sparekassen og du i givet fald ikke er enig i fortolkningen, forelægge den for Finanstilsynet og høre deres bemærkninger til fortolkningen.
    Der sker så mange mærkelige ting med garantbeviser i Sparekasserne som de uden tvivl aldrig har drømt om at komme ud i, og derfor ikke er ordentlig kommunikeret ud til garanterne. Jeg har selv haft garantbeviser i en sparekasse, som de lige pludselig lukkede for udbetalingen af, og det selvom der på deres hjemmeside stadig stod at udbetaling kunne ske på anfordring uden betingelser, og lige pludselig kom der nogle modstridende tidsfrister ind i billedet alt efter hvor man fik oplysningerne. Vi fik løst sagen, og det er jeg glad for, for siden er garantkapitalen gået tabt. Uanset beløbets størrelse så skal der være klare regler der er kommunikeret ordentlig ud. Bare gå i kødet på dem.

    #183554
    AnonymForfatter

    Hej Jyden. Tak for dit tip med Finanstilsynet, det vil jeg undersøge nærmere.
    Og ikke mindst tak for lidt moralsk opbakning, jeg er glad for, at jeg trods alt ikke er den eneste, der synes at kommunikationen kunne være bedre :0)
    Hilsen Trine

    #183830
    HalliHalloForfatter

    Trine: Er der noget nyt i din sag?

    For sparekassen må da have svaret nu?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.