strafrente

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92984
    AnonymForfatter

    efter at min mand er død, overtager jeg hans formue, bl. a. en konto med fast rente bundet på 3 år, jeg vil sætte pengene i en anden bank, men så siger den nuværende bank at jeg må betale strafrente. Det vil sige at jeg ikke er fristillet, kan det passe?

    #183174
    AnonymForfatter

    Sorry ely, det ved jeg ikke noget om. Så kigger lige med.

    #183176
    AnonymForfatter

    Godt nok en ussel bank eller bankrådgiver , som ikke en gang ved et specielt tilfælde som dødsfald vil frigive penge uden dekort . Håber det løser sig . De har da godt nok mistet dig som kunde fremover , vil jeg formode . Og kondoler med din mand .

    #183182
    OpgaveForfatter

    Det kan sagtens passe ely. Tjek evt. den skriftlige aftale der er indgået.

    Banken har kalkuleret med at have pengene stående i 3 år, og hvis du pludselig vil flytte dem, så bryder du aftalen som er indgået. Derfor skal banken ud og skaffe nye penge og på den måde “straffes" du.

    #183210
    testForfatter

    aly der er desvære ikke nogen automatik i at de aftaler din ægtefælde har indgået ophæves ved dennes død. Banken har med næste 100% sandsynlighed ret i det de siger.

    hvor meget bedre rente kan du få i den anden bank og hvor meget skal du betale i dekort?

    Hvis det bare er fordi du er sur på banken så flyt resten af din penge og lad din bundne stå til du kan hæve dem uden dekort.

    #183224
    fk2001Forfatter

    Det er rigtigt at du overtager kontoen med de betingelser den er indgået med. Det gælder begge veje. Hvis du overtager gæld, kan kreditoren heller ikke forlange gælden indfriet på anden vis end hvad der fremgår i aftalen.

    #183232
    testForfatter

    et ps til gæld man overtager ikke sin ægtefældes gæld ved dennes død. At ved gå arv og gæld er et af de mest misforstået udtryk. Det er naturligvis klart at man ikke kan overtage aktiver fra et insolvent dødsbo ud over effekter uden eller med meget lav værdi.
    Disse regler er lempet en anelse men det er vigtigt ikke at udtage værdi ved et privat skifte før man er sikker på om boet er solvent. Er boet udtaget til privat skifte kan det stadig overgå til behandling som et bobestyrebo forudsat at det evt. udtagene af boet “læges" tilbage.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.