rentefradrag ved 2 ejere

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92982
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har købt en ejerlejlighed sammen med min mor. vi ejer 50% hver. Det er mig der skal bo i den og jeg betaler alle udgifterne. Jeg vil derfor også gerne have hele rentefradraget. Men da vi ejer 50% hver får min mor jo halvdelen. kan man bare hvert år gå ind på min årsopgørelse og så fjerne det fra hendes og tilføje det på min lovligt. eller hvordan er reglerne der?

    #183168
    MichaelForfatter

    Nej, det er ikke lovligt. Til gengæld kan din mor helt lovligt forære dig 5x.000 kr. årligt i skattefrie gaver så hun kan såmænd blot føre pengene tilbage til dig på månedlig basis eksempelvis.

    Husk dog at din mor også betaler halvdelen af ejendomsværdiskatten via hendes forskudsopgørelse så det skal modregnes.

    #183170
    AnonymForfatter

    okay tak, ja jeg tænkte også på det med at hun bare kan betale det tilbage i gave. Men det ville bare være lettest hvis hun blev blandet mindst muligt ind i det. Jeg synes bare jeg havde hørt at det var den der betalte renteudgifterne der fik rentefradragne. men jeg blandet det måske sammen med noget andet?

    #183208
    testForfatter

    jeg mener nu umidellbart at det er den der betaler rente udgiften der har krav på det meget beskedne fradag.
    Check med skat, du kan jo ikke fjerne det fra hendes opgørsel og du vil alligevel blive kaldt til torske gilde hvis du retter selv.

    #183212
    AnonymForfatter

    petermadsen, jeg tror, I har forsimplet tingene lidt for meget, for når du bor i hele lejligheden, og din mor ejer halvdelen, skal du betale husleje til din mor for den halvdel, som ikke er din.

    Din mor og du skal dele alle udgifter: renteudgifter, bidrag til ejerforening, ejendomskat mv. Du betaler din halvdel og din mor betaler sin. I skal oprette en lejeaftale på den halvdel, som din mor ejer og du skal betale husleje for at bo i den. Din mor beskattes af indtægten for husleje, men må til gengæld fratrække udgifterne. Og Michael, man betaler ikke ejendomsværdiskat af en ejendom, man ikke bor i.

    Når lejligheden sælges, skal din mor betale skat af fortjenesten af sin halvdel, mens du er fritaget for beskatning på grund af parcelhusreglen.

    Hvis I vælger, at du skal bo i lejligheden uden at betale husleje, eller hvis I vælger en kunstig lav husleje, vil SKAT påligne din mor et beløb svarende til huslejen, som hun bliver beskattet af, også selv om hun ikke har modtaget pengene.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.