Vurderingsmand

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92973
    AnonymForfatter

    Er der nogle herinde der ved om man kan låne en vurderingsmand for en dag, når man påtænker at renovere et hus man vil købe??

    Eller ved i hvor jeg skal henvende mig for at få nogle gode råd om hvilke forbedringer der vil få husets værdi til at stige og hvilke der ikke rigtig vil kunne mærkes?

    Her tænker jeg f.eks. om man skal vælge tilbygning i mursten eller gasbeton når man påtænker at fuldsparte hele den eksisterende murstensfacade.

    Om man skal vælge nyt undertag samt nyt tag i skifer eller om man “bare" skal vælge at få lagt decratag oven på det eksisterende.

    Hvilken type gulv man skal vælge osv.

    Min tanke er at når vi låner til nyt hus og til renovering, så vil vi jo gerne sikre at huset efter renoveringen bliver vurderet til en rigtig god pris, da vi så kan låne de 80% af vurderingen som realkreditlån til en billig rente. Hvis vi nu smider en masse penge i at lægge nyt skifertag og fjerne det gamle asbest eternittag og huset faktisk ikke bliver mere værd end hvis vi betaler meget mindre for et decratag.??

    Forbedringer vil jo altid gøre huset mere værd, men vurderer man blot at taget kan holde i 30 år eller vurderer man at taget er lavet af dyre materialer og kan holde i 30 år.? Skifereternit og decratag har jo omtrent samme levetid.

    Vi vil derfor rigtig gerne snakke med en der kan give nogle ca. retningslinier for hvad der kan svare sig at betale ekstra for og hvad der ikke reelt er af betydning for vurderingen.

    #183078
    testForfatter

    Lyder mere som du har brug for en arkitekt. Slå op i fagbogen i det område du bor

    #183082
    AnonymForfatter

    Kan en arkitekt vurdere hvor meget mit hus f.eks. vil stige hvis jeg laver en tilbygning i gasbeton, kontra at lave den i mursten??

    #183090
    AnonymForfatter

    Find en byggesagkyndig her er link
    http://www.danske-bygningssagkyndige.dk/artikler/byggesagkyndig/

    Du finder ingen her der kan vejlede dig “gratis"

    #183100
    HJLForfatter

    Prøv “kloge m 2" fra realkredit Danmark det er = gratis vurderingsmand. Smart påhit.

    #183108
    testForfatter

    En arkitekt vil kunne rådgive dig om hvordan og med hvilke materialer du laver tingene rigtigt. En vurderigsmand har ikke nødvendigvis den bygge faglige viden til at rådgive dig byggeteknisk og jeg tror det er det du har brug for. Du skal vælge de rigtige faglige løsninger. Et hus er noget man bor i ikke noget an tjener på.

    Men det finder du jo nok ud af en gang 🙂

    #183118
    AnonymForfatter

    Hej og tak for svarene…

    Jeg havde ikke forestillet mig at finde gratis vejledning nogle steder, så det er helt fint hvis vi skal betale for det.

    Jeg tror dog i misforstår lidt hvad det er jeg mangler.

    Jeg står og skal låne penge til hus og et anseeligt beløb (omkring 1 million) ved siden af til renovering af huset da det er et håndværkertilbud med stort H!!. For at få en ansvarlig økonomisk løsning på dette, vil jeg gerne være sikker på at mit hus bliver det værd som jeg smider i det (ellerså tæt på som muligt), så jeg kan sikre mig at jeg kan få de 80% af lånet som realkreditlån og ikke som et “dyrt" boliglån i banken til 7-9%.

    Som jeg forstår det, så kan 80% af det huset bliver vurderet til, laves til realkreditlån, som jo klart den den mest fornuftige finansiering.

    Jeg har en byggetekniker og entreprenør til det byggefaglige…

    Det jeg sådan set efterspørger her er om der er mulighed for at snakke med en vurderingsmand, således at vi sikrer os at det hus vi køber får lavet nogle forbedringer der rent faktisk også give en reel værdistigning, så vi kan prioritere ud fra dette. Dette er ment i fht. at vi ikke kan lave alt det vi gerne vil, og at vi så vil sørge for at få lavet de forbedringer der giver os de bedste muligheder for lån, inden for de ønsker vi har til huset.

    På nogle områder betyder det ikke så meget om vi gør det på den ene eller anden måde da resultatet for os bliver det samme. det gælder f.eks. om det er gasbeton eller mursten vi bruger til at mure tilbygningen op, da vi jo vil fuldspartle hele facaden efterfølgende så man ikke kan se hvad der er under facaden. Men det har måske en økonomisk betydning for vurderingen af huset, i en vurderingsmands øjne… med vurderingsmand mener jeg ham der kommer ud fra realkreditfirmaet og vurderer hvad huset er værd, så vi kan lave en stor del af boliglånet på 1 million, om til et realkreditlån.

    Så vi prøver ikke at tjene penge på huset eller at finde gratis hjælp her eller andre steder…! Vi prøver at finde et svar på hvem man kan snakke med før vi tager nogle store beslutninger om ombygning/renovering af det hus vi vil købe, således at vi får en ansvarlig finansiering og ikke pludselig står med et kæmpe dyrt boliglån i banken, fordi huset ikke bliver vurderet til det beløb højere, som vi har brugt på det.

    Er det stadig en byggesagkyndig eller en arkitekt jeg skal bruge?? Og hvad ved de om vurdering og finansiering?

    #183124
    testForfatter

    Det kommer måske ikke aldrig men meget sjældent til at virke sådan at man kan garantere dig et bedre afkast ved valg af det ene materiale frem for det andet. En hus pris har første og fremmest noget at gør med beliggenheden. Et håndværkere tilbud på landet vil jeg umildbart fraråde dig ar sætte flere penge i ind højest nødvendigt. Jeg mener stadig du skal ha en arkitekt på men du om det. Held og lykke.

    #183128
    AnonymForfatter

    En statsautoriseret ejendomsmægler, som også er uddannet valuar, er nok den, der kan give den bedste vurdering af boligens værdi efter renovering.
    Men det er nok for optimistisk at tro, at ejendommen vil stige 20% mere i værdi end det, som renoveringen koster. Tværtimod plejer værdistigningen at være mindre end renoveringsomkostningen. Forsøger man at tilføre ekstra værdi ved at anvende dyre materialer kan det virke helt modsat, hvis boligen for eksempel ikke længere er harmonisk eller passer ind i omgivelserne.

    #183130
    HJLForfatter

    Ønsker du at finde ud af, hvordan du kan øge din boligs værdi, og om dit boligprojekt kan betale sig?

    #183132
    HJLForfatter

    Så prøv http://www.klogem2.dk/

    Så er det sagt 3 gange 🙂

    smagnus der er ikke så meget at være i tvivl om…

    Der er kun en løsning i fht. vurderingen af projektet;

    Du snakker med din bankmand og han forklare dig, at det du har gang i kaldes et forhåndslån.

    Et forhåndslån gives netop med baggrund i en snak mellem dig og vurderingsmanden. I den snak indgår at du fremlægger alle dine planer, arkitekt tegninger osv.

    Hvis vurderingsmanden mener at dine planer kan realiseres i en tilstrækkelig værdistigning og banken vurdere at din økonomi kan bære det ja så får du et OK fra begge.

    Hvis jeg må komme med en anbefaling, så gør dig selv den tjeneste, at husk på, at en ting er at alt er lutter lagkage nu, såfremt noget går galt undervejs så kan det blive en meget dyr fornøjelse så derfor bør I have 10-20% i cash som backup.

    Mit forslag om kloge m2 holder stadig til dine indledende strækøvelser.

    #183134
    AnonymForfatter

    Test: Nu er det ikke et gammelt hus på landet, men et håndværkertilbud på en stor grund til en meget billig penge i Greve. Men jeg vil prøve at snakke med en arkitekt også i fht. byggesagen… Jeg søger nu heller ikke garantier, men bare retningslinier.

    Tove: Efter boligen er renoveret vil der komme en vurderingsmand fra Totalkredit går jeg udfra, og så er det jo for sent at lave om på de måske lidt for dyre løsninger man har valgt til det ene, kontra det andet.Han skal vurdere husets værdi, og vi kan så låne op til 80% af boligens værdi (minus de 80% af husets købspris vi skylder i forvejen) og indfri en del af boliglånet. Vi forventer ikke at huset stiger 20%, men ved istandsættelse for 1 mill og ved at huset herefter bliver vurderet til den gennemsnitlige kvm pris i kommunen, vil det faktisk betyde at huset stiger langt over 20%

    HJL: ja firkantet set vil jeg jo bare gerne bruge mine penge fornuftigt og feks. ikke smide 200.000 kr. ud på et nyt køkken der egentlig har ringe betydning for husets værdi… og dermed stå med et hus der bliver vurderet til 300.000 højere end husets købspris efter renovering, hvis vi nu har brugt 1.000.000 kr. på istandsættelse. Det ville være ret surt og dyrt i renter!

    #183136
    HJLForfatter

    smagnus undskyld jeg delte mit indlæg op i 2.

    Hvis du læser mit andet indlæg har du svart 😉

    Prøv at spørg totalkredit om den praktik du beskriver er koorekt antaget.

    Jeg er 99% sikker på at den jeg skriver er korrekt i fht. Realkredit Danmark i hver fald.

    #183138
    AnonymForfatter

    Jeg har ellers kigget derinde :o) Men vil stadig gerne lige snakke med en klog, da der er mange ting som klogem2 ikke kan tage højde for…

    Men jeg kan godt se at det jeg troede var et enkelt spørgsmål, i virkeligheden er en videnskab ;o)

    Jeg har fået godkendt lån mv. i banken, så der er ingen problemer der. Vi er ude i at huset kommer til at os ca. 2.300.000 – 2.400.000 kr. inkl. renovering og tilbygning og vi har en årsindkomst på 1 mil., så det burde kunne hænge sammen selvom budgettet skrider, hvilket vi selvfølgelig regner med det gør…

    #183140
    HJLForfatter

    Ok så er du længere end jeg først havde antaget, jammen så er Toves bud da et godt et vil jeg mene. Det lyder i hvert fald fint.

    Stats autoriseret ejendomsmægler som også er valuar 🙂

    Ja hvis man kunne ramme plet på det du søger, kunne man jo tjene mange penge på at istandsætte knaldhytter. Men det er der jo også nogle folk der har gjort igennem tiderne.

    Nå nok om det, du må se at komme i gang, tænk således, at det der giver støts værdi for dig trods alt er det vigtigeste her og nu.

    Hvad med at lave forbedringerne løbende som i får sparret op?….. nej det går sikkert ikke med det hus i har kig på 😀

    Hvorom alting er så står I i en luksus situation og tillykke med det!

    Det er da rart at I sætter gang i både boligmarkedet og beskæftigelsen.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.