Rådighedsbeløb

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92966
    AnonymForfatter

    Hej, jeg overvejer at købe min med min kæreste. Vi er helt gældfri, har to biler, faste jobs og bor pt. i lejelejlighed. Vi har selv ca. 500.000 vi kan bidrage med, MEN vi er begge lavtlønnede.
    Dvs. vi har under 25.000,- udbetalt sammenlagt pr. mdr.
    Vil det være realistisk for os at købe et hus i en rimelig str. og stand, eller skal vi hygge pengene op? Det skal siges vi bor i en topmoderniseret lejlighed på 180 m2 for 5.000,- pr. mdr. ex. forbrug. Vi vil bare gerne prøve noget nyt og få en have. Vores krav til et hus er min. 150 m2 – 5-6 værelser, 2 badevær, indflytningsklart, have.
    De bedste hilsner
    En måske snarlig husejer?!

    #182942
    AnonymForfatter

    I min befippelse, glemte jeg da helt at skrive mit spørgsmål. Hvad skal vores rådighedsbeløb være. Vi er 2 voksne, og to børn (6+2) samt et bonusbarn hver anden weekend.
    Hvad dækker rådighedsbeløbet over?
    Skal vi i vores budget regne med mad, tøj, sko, bleer, gaver, tandlæge osv. Eller går det ind i rådighedsbeløb?
    God dag til alle Mybankere..

    #182946
    AnonymForfatter

    Et par med 2 børn skal vel typisk op at have et rådighedsbeløb på ca. 16.000 kr. pr. måned.

    De udgifter du nævner finansieres typisk ud af rådighedsbeløbet.

    #182948
    HJLForfatter

    Det Gp nævner vil være de fleste bankers minimum. Banken vil nok også se på hvad i har i dag og hvor meget i sparer op.

    Hvis.i har et rådighedsbeløb på 19.000 kr i dag vil banken måske ikke acceptere et fald til 16.000 kr.

    Så umiddelbart er i nødsaget til at spare mere op.

    Muligvis vil jeres bank acceptere et lavere rådighedsbeløb hvis;
    – I før har levet for mindre
    – I forventer lønstigning i forbindelse med endt uddannelse indenfor 1 år.

    Hvis i har gældfrie biler i dag vil banken nok sætte penge af til genanskaffelse af biler.

    Bankerne er firkantede, hvis de kender jer godt kan du måske skære et par kanter af.

    Et råd der altid er godt i en situation som jeres er, at få beregnet hvor meget jeres rådighedsbeløb falder ved huskøb og så sætte det beløb til side i minimum 6 mdr. På den måde finder i ud af om i kan leve for mindre end i har i dag. Med 500.000 kr. I opsparing kunne noget tyde på det 😉

    #182950
    AnonymForfatter

    Vi har talt med banker og kreditforeninger idag. Alle siger 13.500 i rådighedsbeløb, som absolut mindste. Det har vi på ingen måde. Vi har omkring 8.000,- +/- 1.000,- om måneden. Og vi har altid penge sidst på måneden alligevel. Vi fik også at vide at vi skulle regne børneydelse ind i vores budget det har vi aldrig gjort. For de penge går til tøj, sko, cykler, tegnefilm, you name it, men udelukkende til børnene. Vi kan på ingen måde skære mere ind til benet. Vi har 2 betalte biler begge fra 2008, til en samlet værdi af ca. 250-300.000, og ca. 500.000 i kontanter, men det hjælper ligefedt. Vi er bare “trætte" af at bo til leje, og hvorfor leje når man kan eje?
    Men det kan vi ikke. Det er en øv situation, men sådan er det.
    Vores husleje er som sagt 5000,- + forbrug, og skal vi f.eks. have et hus til 1,5 mio skal vi låne ca. 1,0 mio, og så kommer vi også til at sidde for nogenlunde det samme, alt efter typen af lån. Men tak for svarerne, og god dag.

    #182952
    HJLForfatter

    Bøgetræ det viser at opsparing er fint men at det ikke er alt.

    Lidt mere information til jer;

    Du skriver at jeres rådighedsbeløb er uændret alt efter type af lån.

    Bankerne regner altid på standard finansiering dvs. Fast rente og afdrag, herudover sættes der pænt af til vedligeholdelse af boligen.

    Det er svært at komme med gode forslag når man ikke kender jer.

    Er et salg af en bil muligt så er det et forslag. Som jeg skrev før så selvom bilerne er gældfrie så vil banken når de regner på jeres økonomi nok lave en post der hedder opsparing til ny bil og her er en bil frem for 2 jo bedre.

    Hvordan du medregner børnefamilieydelsen er ligegyldigt, pengene skal bare regnes Med i jeres økonomi. Om de går til faste udgifter eller børnene er ligegyldigt, går de til faste udgifter har i jo blot flere af jeres løn kr. Som går til børnene.

    Personligt sætter vi børnefamilieydelsen direkte ind på budgetkontoen sammen med vores lønninger og herfra får vi hver måned et fast beløb til mad og fornøjelser ind på forbrugskontoen.

    #182954
    AnonymForfatter

    At sælge den ene bil er desværre ikke en mulighed, da vi begge har langt til job, og arbejder forskudt, så den ene afleverer børn og den anden henter. Der er ikke andet for en at en af os, må finde et ekstra job, så vi kan forøge vores rådighedsbeløb. Men der er milevidt fra 7-8.000 til min. 13.500,- så det bliver praktisk talt et fuldtidsjob nr. 2 vi er ude i. Vi har også prioriteret at børnene skal gå på privatskole, og vælger vi tage den store pige ud af skolen og i kommuneskolen, kunne vi spare ca. 1.000,- pr. mdr. Men det er heller ikke en mulighed. Næ, vi må sætte os tilbage og nyde at vi ikke skylder hverken på biler eller hu eller andre steder og spare lidt sammen når der er råd. Så har vi måske 1. mio. en dag, så åbner der sig vel en mulighed 🙂

    #182960
    AnonymForfatter

    Når vi lægger jeres prioriteringer sammen og kigger på rådighedsbeløbet, så kan I næppe kreditgodkendes til at købe den bolig I ønsker.

    #182962
    HJLForfatter

    God ide fordi 2 Jobs vil nok heller ikke være en ønske situation for hvem orker det i længden.

    Så er efter/uddannelse en mere farbar vej imod en højere indkomst på normale 37 timer.

    #182964
    KrisserForfatter

    Hvis I skal låne en million, koster det over 4000 kroner om måneden i sig selv. Hertil kommer ejendomsværdiskat, ejendomsskat, varme og el (hus koster mere end lejlighed), vand og vedligeholdelse. Her skal I regne med yderligere 4000-5000 kroner om måneden. Med andre ord op til næsten en fordobling af jeres nuværende husleje.

    Det er en myte at det er billigere at eje sin bolig end at leje den. Over et livsforløb er en lejebolig billigere og mindre risikabel end en ejerbolig. Fordelen ved ejerboligen er større frihed i eget hus.

    #182966
    testForfatter

    Ening med kisser og afkastet af afdragne eg prisstigning på hus er også dårligere ind andre investeringer.

    #182968
    AnonymForfatter

    Jeg vil give dig delvist ret. Vores forbrug vil være det samme om vi bor i hus eller lejlighed. Vi betaler aconto 1.500 i el og det passer sådan nogenlunde. I vand giver vi 1.000,- og varme 2.500,- om måneden. Den eneste ekstraudgift vi vil få ved at købe hus er ejendomsskatten. Men som tidligere skrevet så tror jeg resultatet er at vi bliver i vores lejlighed nogle år endnu. Det kan jo være at vores indtægter ændrer sig til det bedre om nogle år..

    #182970
    MichaelForfatter

    Nej, det er ikke kun ejendomsskat der kommer ekstra. I skal også betale ejendomsværdiskat (trækkes over skatten), husforsikring, grundejerforening, renovation og ikke mindst vedligeholdelse, som kan være en betragtelig udgift. Der er ingen vicevært eller udlejer I kan sende aben videre til når noget går i stykker.

    Jeres økonomi er egentlig udmærket idét I har en stor opsparing, men jeres indkomst er bare for lille til at I kan have en tålelig hverdag med et hus og alle de udgifter det medfører.

    Men altså: I bor på 180m2 til 5000 kr/md! Det er slet ikke muligt at finde noget der kan konkurrere med det.

    #182974
    KrisserForfatter

    Det kan godt være I ikke har mere lys tændt eller skruer mere op for varmen hvis I flytter I hus. Huset kræver bare dels mere strøm (jeres fyr bruger for eksempel også strøm, hvilket I ikke betaler for i dag), dels er der meget større varmetab på et hus end en lejlighed.

    #182976
    MichaelForfatter

    Det forekommer mig, at Bøgetræ har nogle voldsomme udgifter til el, vand og varme:

    El: 18.000 kr/år
    Vand: 12.000 kr/år
    Varme: 30.000 kr/år

    I alt: 60.000 kr

    Jeg ville nok lige sætte nogle spareinitiativer ind her. Alene udgiften til el ligger vel dobbelt over hvad en anden normal familie med 2 børn bruger.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.