Indestående i Spanien

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • hundemandenForfatter
    Indlæg
  • #92953
    hundemandenForfatter

    Min kone og jeg har ca. 110.000 D.kr. stående i en stor solid Spansk bank. Vi får 2,65% i rente og pengene kan når som helst hæves og er placeret som et ganske almindeligt indlån.

    Igår da jeg kørte hjem fra arbejde hørte jeg et program på radio 24/7 om den spanske krise. Jeg kunne forstå at mange dernede hæver deres indestående og tager pengene med hjem. Samme problematik gør sig gældende i Grækenland. Men hvorfor?

    Er det fordi den spanske regering ikke kan opfylde deres forpligtelser hvis banksektoren krakker? Vi er jo orienteret om at vi er dækket af samme regel som i DK som betyder at man ikke skal bekymre sig blot man har indestående under 750.000.

    Er der en der kan give mig en forklaring på pengeflugten fra de Spanske banker?

    På forhånd tak.

    kh Henrik

    #182694
    AnonymForfatter

    Hverken den spanske eller græske regering har penge til at indfri bankkunders indestående, derfor må EU/ECB give bankerne penge.

    Jeg har lige læst en græsk banks årsregnskab, men undrer mig over at solvens er 11,82% med et for mig
    kæmpe underskud ?

    #182832
    hundemandenForfatter

    Hvis det var jer der havde 100.000 kroner stående i Danmark, ville I så tage dem hjem til DK igen hurtigst muligt?

    Hvad sker der reelt med vores penge hvis Spanien trækkes ud af euro samarbejdet? Vil de så tvangsveksle vores surt opsparede euro til pesetas?

    Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvor nervøs man skal være med hensyn til uroen i sydeuropa?

    Er der et par bud på den bedste disposition?

    #182850
    AnonymForfatter

    Som tidligere nævnt har jeg en græsk bank med VISA card. Dette card brugte jeg igår lørdag ved 13-tiden til at bestille en Cube Tablet gennem DHGate. En time efter ringede banken mig op, om det var korrekt at jeg havde brugt mit VISA for et beløb under 200 US$ jeg svarede at det var OK! Banken tjekkede igen ved at spørge hvilken adresse bor jeg på og jeg svarede den adresse hvor Visa Card er tilmeldt. Først derefter var beløbet og kontrollen godkendt.
    Mit spørgsmål gør man noget sådan i danske banker en lørdag eftermiddag ?

    Jeg er ikke bange for at beholde mine Euro i Banken, men vil lige afvente valgresultatet inden jeg i morgen beslutter om jeg skal hente et bundt 10° i banken, når de åbner kl 8, igen hvor tidlig åbner danske banker ?

    NEJ, jeg tror ikke på at en regering vil tvangsinddrage folks indestående Euro i banker.

    HVIS, landet(ene) går over til lokal-valuta. Vil det blive nøjagtig som i hedengangne DDR, hvor såvel Vest-DM og østmark florerede side om side. Importerede varer skal betales i Euro og lønninger, pensioner samt lokale produkter vil blive i lokal-valuta.
    Udlændinge/Turister med “hård" valuta vil blive begunstiget, fordi de besidder Euro/DKK 🙂

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.