Boliglån… Pantebrev med fast rente eller boliglån med variabel rente?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92952
    AnonymForfatter

    Jeg er i gang med at købe hus og skal finde ud af hvad der er smartest at gøre i fht. boliglånet.

    I det opstillede budget fra banken er renten 7% på et boliglån – Jeg har spurgt ind til renten og har fået at vide at den er variabel, og jeg er derfor nervøs om den pludselig stiger. Lånet kører i 20 år.

    Han forklarer at man kun kan få fast rente på mellem 8,25% – 9%, hvis man i stedet får et pantebrev hvor man kan belåne ejendommen optil 96-100% – Lånet her kører i 15 eller 25 år.

    Vi skal låne til til huset og til udbetaling. Derudover skal vi låne 700.000 kr. til renovering.

    Som jeg har forstået det skal vi renovere huset hvorefter det vil blive vurderet på ny af kreditforening og herefter bliver lånet 80% kreditforeningenslån og 20% boliglån…. Og det er vigtigt at huset bliver vurderet til at have en værdi der er det højere som vi har lagt i det.

    For det første vil jeg gerne høre om et pantebrev i denne hernseende er afhængigt af at huset bliver vurderet til mindst det som vi skylder i det, for at vi kan vælge den type lån fremfor boliglån med variabel rente? Og ved i om man i princippet kan låne op til de 100% af husets værdi som et pantebrev og så evt. et ekstra beløb som et boliglån til den variable rente (i tilfælde af at huset f.eks. bliver vurderet til 100.000 kr. lavere end hvad vi renoverer for).

    Og hvad vurderer i er det smarteste i disse tider?

    Jeg har brug for at nogen forklarer mig på dansk hvad det egentlig er jeg får at vide med ovenstående beskeder, for jeg er ny i det her og synes det er en smule indviklet at høre hvad banken mener i stedet for hvad de siger…

    #182696
    AnonymForfatter

    Hvis jeg var dig ville jeg ringe til en vurderingsmand. Beliggenheden af huset er alt afgørende for vurdering

    #182698
    AnonymForfatter

    Og hvor finder man en vurderingsmand?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.