Den nye registerlov, er den mon tæt?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92949
    AnonymForfatter

    Lad os sige du får et tilbud på en kassekredit på 50.000 kroner i banken. Du har ingen gæld og banken kræver ikke en årsopgørelse fordi du har en fast god indtægt og er en god kunde, men i betingelserne skriver banken “NN banken kan søge i andre registrer for at belyse kundens samlede økonomiske forhold". Men banken oplyser ikke udspecifiseret at banken søger i skattevæsenets register. Hvis banker så ud over debitor-registreret, Experian også mener skat, men ikke fortæller at de faktisk søger skats register. Er det så stadig okay, idet kunden så ikke reelt har givet samtykke til at de må søge netop skats-register.

    #182650
    BangeeForfatter

    Ja, selvfølgelig er det i orden. Hvis du skal låne bankens penge (og dermed i princippet også de andre kunders penge) så skal banken have mulighed for at lave den budst mulig kreditvurdering på dig.

    Det får de bedre mulighed for på denne måde, idet en årsopgørelse ikke altid er flydestgørende.

    F.eks din årsopgørelse for 2011 kom i febuar/marts måned i 2012. Derpå står den gæld du havde pr 31/12-11. Næste årsopgørelse komme marts 2013. Dvs sige at du i princippet kan optage en masse gæld i løbet af 2012 som først vil kunne ses i marts 2013 for banken, med mindre du selvfølgelig selv fortæller banken det.

    Derfor kan jeg ikke se problemet i det, udover at nogle mennesker med gæld til det offentligt, ikke bliver vurdert kreditværdige til lån. Hvilket selvfølgelig er træls for dem, men nok meget godt for bankerne og deres øvrige kunder som så ikke lidt tab på denne måde.

    #182652
    AnonymForfatter

    Det er ikke det jeg spørg om Bangeee. Jeg spørg hvis en bank maskerer i deres betingelser at de slår op i skats-gældregister uden du faktisk giver dem egentlig samtykke til at gøre det. Er det så i orden at de ikke fortæller dig at de slår op i registeret?

    #182654
    BangeeForfatter

    nej, men så må bnaken jo omskrive der betingelse, eller få kundens accept på det er i orden at de gør det.

    #182658
    AnonymForfatter

    Bangee, og det er så der Vi har problemet. Jeg tror at bankerne vil misbruge deres nye mulighed fordi politikerne ikke har sagt at det skal stå sort på hvidt i betingelser for lån eller fornyelse af kreditter at banken vil slå op i skatsregister.

    #182668
    testForfatter

    Du fået de betingelser udleveret og sansynligvis også skrevet under på at du acceptere dem. Sådan har det været i alle de banker jeg har og har haft.

    #182670
    AnonymForfatter

    Der står i artiklerne om det nye register at banken skal spørge om de må slå op i skats-register. Men hvad nu hvis banken ikke vil sige om de gør?

    #182672
    MichaelForfatter

    En totalt akademisk diskussion. Det er uinteressant hvilke registre der søges oplysninger i sålænge det er af relevans for kreditvurderingen. Det interessante består i hvad oplysningerne bruges til og om de videregives til 3. part (hvilket selvfølgelig ikke er lovligt). Et opslag der blot bruges til en relevant kreditvurdering er helt problemfrit og er ikke til gene eller skade for låneansøgeren. Hvad banken til gengæld IKKE må er at registrere oplysningerne lokalt i banken.

    Iøvrigt hedder det ikke registerloven, men persondataloven og har gjort det i adskillige år efterhånden.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.