Realkreditlån og SU-lån

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92899
    AnonymForfatter

    Hej potentielle svarer
    Jeg er en studerende, der mangler et år af sit studie. Jeg er gældsfri, og har en opsparing på 60000 kr. hvilket er mere end nok til udbetalingen på en bolig. For at være i stand til at leve og betale tilbage på realkreditlånet (fastforentet obligationslån med en 3,5 procent rente), vil jeg optage et SU-lån. Under sådanne omstændigheder, er det muligt både at afbetale og leve når alt andet er betalt.

    Når alt er betalt (mad, varme, vand, el, internet, træning, avis, fagforening etc.), vil der være et rådighedsbeløb til tant og fjas på mellem 1692 kr (Totalkredit) og 2145 kr (Realkredit) – det afhænger af valget af kreditselskab. Eftersom det lykkes mig at spare 60000 kr. op på almindelig SU uden lån, er jeg vandt til ikke at leve alt for luksuriøst.

    Spørgsmålet er, om min bank vil acceptere mig? Om kreditselskabet vil?

    Kim

    PS: Jeg har ikke helt styr på grundskylden, men den ligger på omkring 150 kr om måneden, så det er ikke noget der vælter selv det lidt mere konservative budget.

    #182042
    KrisserForfatter

    Næppe.

    Du skriver ikke hvad du vil købe eller hvor meget det koster. Jeg forudsætter derfor at du vil købe en ejerlejlighed til 1 000 000 kroner.

    I forbindelse med lånet skal du regne med udgifter på ca. 50 000 kroner, hvis du ikke skal bruge penge på møbler, flytning, mv:
    Skøde og advokat: 15 000 kroner
    Gebyrer og kurstab, realkreditlån: 22 000
    Gebyrer, banklån: 10 000

    Regn med at du som minimum skal have 5500-6500 kroner til mad, tøj, ferie, tandlæge, gaver, etc.

    Udgifterne til en ejerlejlighed vil være 3000-3500 kroner om måneden til fællesudgifter, varme, ejendomsskat, ejendomsværdiskat, løbende vedligeholdelse, etc. Hertil kommer i diverse udgifter (telefon, el, licens, forsikring, etc.), hvilket let løber op i 1000 kroner om måneden.

    Udgifterne til realkreditlånet vil være omkring 3200 kroner om måneden, og udgiften til banklånet vil være omkring 1100 kroner om måneden.

    Du skal således have en månedlig nettoindkomst på 13 800-15 300 kroner om måneden for at kunne blive godkendt.

    Er der nogen grund til at du vil købe en ejerlejlighed lige nu?

    #182044
    AnonymForfatter

    Beløbet jeg ville låne er på 798.000 kr. I forbindelse med mit personlige forbrug, har jeg aldrig brugt mere end 1000 om måneden, så det er ikke der skoen trykker. Jeg er nærmest indbegrebet af spartanskhed. I mit spørgsmål lå der, at når alt var betalt inklusiv mad, vand, varm etc. så havde jeg et rådighedsbeløb på 2100 kr.

    Hvis der ikke er andre ydelser ud over afbetalinger på lånene, vil det være 2145 kr. om måneden.

    Det vil sige,
    Afbetaling på lån: 2145 kr.
    Alle andre udgifter: 2984 kr. (vand, varme, el, mad, internet, fagforening, avis, træning etc.)

    SU + lån: 7900

    Overskud når alt er betalt: 2145 kr. (Realkredit Danmark).

    #182046
    AnonymForfatter

    Spørgsmålet er, om min bank vil acceptere mig? Om kreditselskabet vil?

    Næppe, men spørg da dem, da det er det eneste svar du kan bruge.

    Jeg har lige fået et billån og der krævede min bankdame et rådighedsbeløb på 5000, så det gælder også for dig.

    Selv bruger jeg også “kun" 2500-3000 om mdr på alt det sjove og mad, men de kræver stadigvæk der er luft i økonomien.

    #182048
    AnonymForfatter

    Okay, men når alt er betalt, så har jeg 2140 kr. luft i min økonomi. Men du har ret, jeg skal spørge. Kan man medtage købsomkostninger i banklånet?

    #182050
    AnonymForfatter

    Altså 2140 kr. når alle faste udgifter inklusiv mad og internet er betalt. Så har jeg 2140 kr. til opsparing etc.

    #182052
    AnonymForfatter

    Nu er det jo sådan at et SU-lån på ingen måde kan regnes som indtægt, det er jo et lån. Der er med garanti ingen banker der vil låne dig penge, hvis de penge du har til at betale renter og afdrag kommer fra et nyt lån.

    Så reelt har du ikke anden indtægt end din su.

    #182054
    AnonymForfatter

    Nej, det er måske rigtigt. Jeg takker for alle jeres svar. Under alle omstændigheder, har det været meget oplysende. Tusind tak 🙂

    #182078
    pppedeForfatter

    Hvor kommer pengene fra når køleskabet, vaskemaskinen, opvaskemaskinen eller tørretumbleren skal udskiftes? Hvordan får du råd til en støvsuger, maling og møbler? Hvad med fjernsynet, computeren, telefonen? Og hvad med ferie?

    Vent til du er færdig. Du får aldrig nogensinde godkendt et lån på 800.000 med et rådighedsløb på 2100 kroner. Det er i øvrigt ekstremt dårlig kreditgivning, hvis din bank lader dig låne på baggrund af, du kan kan afbetale ved hjælp af dit SU-lån.

    Du har netto udbetalt ca. kr. 7000, og med afvikling på lånene vil du netto skulle af med minimum 3500 kroner om måneden bare på afvikling af lån. Dertil kommer fællesudgifter, el, vand, varme, renovation, ejendomsskat og ejendomsværdiskat mv i forhold til dine boligudgifter.

    Dertil skal du lægge forsikringer, licens, tv og mobil. Alle disse udgifter tilsammen bliver aldrig kun 5000 kroner pr. md.

    Jeg kan ikke lige få det til at hænge sammen, men pøj med forsøget.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.