Realkreditlån og SU-lån

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92899
    AnonymForfatter

    Hej potentielle svarer
    Jeg er en studerende, der mangler et år af sit studie. Jeg er gældsfri, og har en opsparing på 60000 kr. hvilket er mere end nok til udbetalingen på en bolig. For at være i stand til at leve og betale tilbage på realkreditlånet (fastforentet obligationslån med en 3,5 procent rente), vil jeg optage et SU-lån. Under sådanne omstændigheder, er det muligt både at afbetale og leve når alt andet er betalt.

    Når alt er betalt (mad, varme, vand, el, internet, træning, avis, fagforening etc.), vil der være et rådighedsbeløb til tant og fjas på mellem 1692 kr (Totalkredit) og 2145 kr (Realkredit) – det afhænger af valget af kreditselskab. Eftersom det lykkes mig at spare 60000 kr. op på almindelig SU uden lån, er jeg vandt til ikke at leve alt for luksuriøst.

    Spørgsmålet er, om min bank vil acceptere mig? Om kreditselskabet vil?

    Kim

    PS: Jeg har ikke helt styr på grundskylden, men den ligger på omkring 150 kr om måneden, så det er ikke noget der vælter selv det lidt mere konservative budget.

    #182042
    KrisserForfatter

    Næppe.

    Du skriver ikke hvad du vil købe eller hvor meget det koster. Jeg forudsætter derfor at du vil købe en ejerlejlighed til 1 000 000 kroner.

    I forbindelse med lånet skal du regne med udgifter på ca. 50 000 kroner, hvis du ikke skal bruge penge på møbler, flytning, mv:
    Skøde og advokat: 15 000 kroner
    Gebyrer og kurstab, realkreditlån: 22 000
    Gebyrer, banklån: 10 000

    Regn med at du som minimum skal have 5500-6500 kroner til mad, tøj, ferie, tandlæge, gaver, etc.

    Udgifterne til en ejerlejlighed vil være 3000-3500 kroner om måneden til fællesudgifter, varme, ejendomsskat, ejendomsværdiskat, løbende vedligeholdelse, etc. Hertil kommer i diverse udgifter (telefon, el, licens, forsikring, etc.), hvilket let løber op i 1000 kroner om måneden.