Forvirret og en kende skuffet over nej til huskøb

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • chrsdkForfatter
    Indlæg
  • #92838
    chrsdkForfatter

    Hej.

    Det skal siges at jeg er helt ny og grøn indenfor huskøb, realkredit osv. Derfor vil jeg gerne have en objektiv mening på følgende forhold.

    Kan man forestille sig følgende godkendt hos bank/realkredit. Vi sælger en andel til køberen af det hus vi ønsker. Vi giver 2.3mill for hans hus og han giver 460k for vores andel. Det giver os et minus på ca. 110k

    Vi er forhåndsgodkendt til ca. 2.5-2.6mill, har et rådighedsbeløb på 14k og en opsparing bundet i aktier til udbetaling i årene mellem 2014 og 2018 på ca. 180k Derudover har vi en kontant beholdning på ca.180k til udbetaling.

    Vi optager et rentetilpasningslån med en fastrenteperiode på 3 år og 5 års afdragsfrihed, derudover låner vi 110k i banken som forbrugslån som afvikles i perioden med afdragsfrihed og via aktier som løbende udbetales. (GE Moneybank er billigst pt.)

    Vores egen bank har sagt nej i det de regner i fastforrentet 3.5% med afdrag og ikke vil låne os 110k yderligere. I vores nuværende budget har vi altid betalt alle til tiden og skylder ikke penge andre steder end på andelen. Vi har ikke kontokort eller andre “dårlige vaner". Ikke en gang billån. Vi har meget sikre job og om 1 1/2 år stopper jeg med at betale børnepenge på min dreng, så alt i alt er der kun positive tegn i udviklingen i vores økonomi. Vi har en samlet indtægt om året på 750-800k og alligevel kan vi ikke komme videre med huskøb i følge banken før vi har betalt vores andelslån ud eller bragt det ned så vi kan sælge uden tab.

    Så tilbage til mit første spørgsmål. Kan man forestille sig ovenstående eller er jeg blot for uvidende og kreativ? Vi har da hidtil anset os som værende meget stabile og fornuftige kunder så jeg er lidt paf over at det ikke kan lade sig gøre.

    Hvad ville vores månedlige ydelse ligge på ( Det skitserede realkreditlån med en udbetaling i nærheden af max 180k og et banklån på 110k f.eks hos GE moneybank9

    Bør vi undersøge vores muligheder i en anden bank?

    Sidste spørgsmål. Er der nogen der har erfaringer med realmæglernes finansieringsselskab? Tror det hedder realfinansiering.

    Bær over med mig hvis jeg vrøvler…..jeg er helt grøn på det her område.

    Mvh Christian

    #181276
    AnonymForfatter

    Hej Christian

    Realkreditinstituttet/banken skal beregne det fastforrentede lån når i skal kreditvurderes – det er der ikke igen underligt i.

    Mht. blancolån kr. 110.000,- vil jeg mene at din bank har lov at have den holdning – som kunde vil jeg prøve andre steder da det ud fra de oplysninger du giver ikke er helt unfair.

    Personligt ville jeg ikke købe det hus med jeres indtægt – 2,5mill. og ca. 800.000,- brutto årligt !! Det er en gældsfaktor på 3+ og betyder i kommer til at sidde forholdsvis hårdt.
    Husk desuden alle merudgifterne som husejer – skatten alene på huset er vel en ca. 25000,- årligt plus renovation, vedligehold, grundejerforening, rottebekæmpelse, snerydning og hvad der ellers kan være.

    #181278
    AnonymForfatter

    Husk desuden at det lån du nævner vil stige ca. 20.000,- i ydelse pr. 1% rentestigning når du skal refinansieres om 3 år.

    I 2009 var F1 renten oppe på knap 6% (indtil bankpakke 1 kom til verden så det ud til den kunne have landet på 9) – så der er en realistisk risiko for i vil få en huslejestigning på 40-80.000,- årligt i 2015 !!! Kan økonomien klare det ?

    Det er f…… Dyrt at fortryde et F3 lån da det er inkonveterbart og skal indfries til kursværdien der nemt kan være 105 – 106% de første 18 – 30 måneder.

    #181308
    thsvForfatter

    Nul, ikke med den rente, som F3-lånet optages til for tiden.
    F3-lånet er yderst fornuftigt, da man slipper med 1,2% i rente i 3 år og har et lån baseret på 2% obligationer til en kurs over 102.

    Du tænker nok på et F3-lån optaget til 4-6% i et scenario, hvor renten falder som vi så i 2009.

    #181312
    AnonymForfatter

    Falder renten stiger indfrielseskursen – ganske vist er rente lav, meget lav men det betyder ikke at den ikke kan falde yderligere og så bliver lånet dyrt at fortryde.

    Omvendt, og mere sandsynligt er at renten stiger indenfor de 3 år – hvilket vil give en fandens til problemer den dag der refinanseres når der ikke er mere overskud i økonomien end der her skitseres.

    3,5% obligationslånet, eller 4% afdragsfrit er så meget bedre da dette er konveterbart og der kan blive tale om store besparelser hvis der i fremtiden er råd til at konvetere op til f.eks. 6 eller 7% lån. – eller omlægge til rentetilpasning til den tid.

    F3 er ikke et fornuftigt valg.

    #181314
    thsvForfatter

    Jeres hus er for dyrt i forhold til jeres gæld/opsparing og indkomst, så kan godt forstå, at banken ikke vil være med i det nuværende boligmarked.
    Det er altså ikke en ret at kunne købe en ejerbolig, men derimod en mulighed.
    Husk at banken er en virksomhed, som skal tjene penge, og de taber penge, hvis de godkender købere, der ikke har råd til ydelserne på lånene.
    Bliv boende i andelen i et års tid mere, og spar op, som om I boede i huset, så er gælden nedbragt med de 110.000 kr eller mere.

    Eller prøv en anden bank, evt. kan I aftale en højere pris for andel og huskøb, så I ikke skal ud i et forbrugslån, men kan holde belåningen i huset på de 95%.

    Som jeg ser jeres sistuation:
    Salg af andel = 460K
    Gæld i andel 570K
    Opsparing = 180K
    Køb af hus = 2300K (udbetaling normalt 115K + omk.)

    Har I råd til at med et RK-lån på 1,9 millioner til 3,5% + adm.omk. ialt koster 57.000 kr årligt og et boliglån på ca. 450.000 kr, som ved 8% over 10 år koster over 54.000 kr netto det 1. år med det ret høje afdrag. Hertil kommer alle omk. ved huset.
    Nogle banker vil nok tilbyde 100% belåning i boligen, hvis I bruger jeres opsparing på underskudet fra andelen og købs- og flytteomk.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.