Hjælp omkring lejlighed.

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Indlæg
  • #181068
    HJLForfatter

    Det er efterhånden et gammeltkendt fænomen at der kan opstå etiske problemer ved lånegivning.

    Her er jeg enig med Tove.

    Reglerne er da heldigvis også skærpet siden 2005 bla. med indførelsen af god skik reglerne. Jfr. god skik skal der i dag udføres et skema som sikre at den korrekte rådgivning er foretaget.

    Så vidt jeg ved, må en ejendomsmægler ikke formidle lån. Han må højst formidle kontakten til en låneudbyder. Så hvad er der lige sket her???

    Jeg er af den holdning at der etisk er forskel på om en finansiel virksomhed yder lån til en på 18 år og en på 21 år, at vedkommende på 18 år er lige så juridisk bindende af en aftale er rigtigt. Måske det var en idé at den grænse blev sat op?

    Hvornår har det sidst været en god idé at man som 18 årig kunne gældsætte sig?

    #181072
    OBSForfatter

    Dette skyldes formentlig lejeloven da den opererer med det begreb der hedder “Omkostningsbestemt husleje". Denne del af loven træder i kraft hvis ejendommen er taget i brug før 1991. Der findes ikke nogen helt faste satser, og spørger man i kommunens huslejenævn får man ikke noget svar. Men man kan blive dømt til at betale penge tilbage til lejer hvis denne mener at huslejen er for høj, indbringer sagen for huslejenævnet og får medhold. Det er der flere der har brændt fingrene på i tidens løb…

    #181080
    AnonymForfatter

    1: Som “OBS" Har forklaret. Der er meget lidt at gå efter på nettet, og det lyder på en 650 til 900 pr.kvm pr år. Så jeg har tage de 900, da lejligheden ligger godt.

    2. Ja 100%

    3. 899.00 på det afdragsfrie og 600.000.ca på det jeg afdrager på

    4. 8800 ca.

    5. Vores budget er ok. Jeg har 15.000 udbetalt om måneden og min kæreste har omkring 10.000

    Grunden til at jeg skrive cirka er at jeg ikke har vores budget ved hånde lige pt.

    #181082
    HalliHalloForfatter

    Der er da 100% sikkert tale om en ejerlejhed, når vi taler 2005. For i 2006
    solgte jeg min ejerlejlighed på 83m2 for knapt 3 mill, for et købe en andelsbolig på 79 m2 for kun 150.000, som dog siden hen er steget til 780.000 kr.

    Ellers kan jeg ikke bidrage meget til indlægget, udover at jeg syntes det lyder meget bizart med ejendomsmæglerens hjælp til lån mv., jeg har desværre meget svært ved at tro på denne historie.

    I øvrigt er der mange, mange tusinde andre der har købt en lille lejlighed på Vesterbro i København til opskruede priser, hvor priserne er raslet ned med raketfart, og i mange tilfælde er de halveret.

    #181098
    AnonymForfatter

    Hansen84, samtidig med at du finder budgettet frem, skal du checke papirerne på dine 2 lån. Hvilken type er de – realkreditlån, pantebrevslån – og oplyse, hvad hovedstolen er, hvilke rentesats der betales, den månedlige ydelse på hvert af lånene fordelt på renter og afdrag, den præcise restgæld for hvert af lånene samt rest løbetiden.

    #181108
    HalliHalloForfatter

    For at hjælpe skal vi også vide hvem der der står som kreditor på sælgerpantebrevet og gerne hvilken advokat, der har berigtiget handlen. Hvem har deponeret “udbetalingen" på typisk 5% indtilanmærkningsfrit skøde forelå?

    Undre mig stadig at mægleren har haft med det at gøre, da man jo også i 2005 var sælgers marked og enhver lejlighed kunne sælges lynhurtigt.

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.