Overførsel til forkert konto

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92806
    AnonymForfatter

    Min, på 7. år, fraskilte ægtefælle har meddelt mig at udbytte af hans aktier fejlagtigt er blevet indsat på min konto. Det må jo være banken der har lavet en fejl i tidernes morgen…!!
    Hvordan skal jeg forholde mig til det? Pengene er brugt i den tro det var mine – jeg har aldrig kunnet forestillet mig andet end at penge tilgået min konto er mine!
    Kan banken gøres ansvarlig og erstatsningspligtig. Der drejer sig sig om ca. kr. 4500,-

    mvh
    nh

    #180820
    testForfatter

    Den der skal forsøge at holde banken ansvarlig er den der har lidt tabet altså din mand. Om banken kan holdes ansvarlig afhænger af mange aktorer og kan ikke besvares uden en udførlig sags gennemgang. Som udgangs punkt er det hans ansvar at banken har de rigtige oplysninger.

    At få pengene fra dig er som udgangspunkt et civilt søgsmål, som du sansynligvis vil tabe. Med mindre du selv har rigtigt mange aktier burde du ha vist og set på konto udtoget at der var sket en fejl. Det er trods alt for de fleste mennesker ikke så mange steder vi modtager penge fra. Selv om det ville være tilfældet kan du ikke vinde retten til pengene. Så lav en afdragsordning med din eks med mindre helt lige glad med at ødelægge resten af din relationel ham og vil gamble at der ingen sag bliver eller modregning i andre fordringer

    #180824
    MichaelForfatter

    Det er dig der har et problem Hanne. Du har fået udbetalt udbytte fra nogle aktier du ikke ejer og så er man ikke i god tro. Mit gæt er, at du ikke holder ordentligt øje med dine kontobevægelser og så sker noget sådan desværre, men i god tro kan du ikke siges at være. Enhver kontohaver har ansvaret for at kontrollere alle bevægelser løbende og kontakte banken hvis noget ser forkert ud.

    Jeg vil tro, at banken enten selv trækker pengene tilbage fra din konto eller beder dig overføre dem straks. Formentlig trækker de dem bare selv.

    #180826
    AnonymForfatter

    Tak for svar.
    Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt det er flinke private mennesker der svarer mig eller om det er mybanker!?

    Hvorvidt der er relationer, andre fordringer eller om jeg har været i god tro eller ej ønsker jeg egentlig ikke at kommentere yderligere på.

    Mit spørgsmål derimod vil jeg meget gerne om nogen kan svare korrekt på: Kan banken gøres ansvarlig og erstatsningspligtig?

    #180828
    MichaelForfatter

    Forstår slet ikke din ingangsvinkel. Hvorfor tilbagebetaler du ikke bare pengene til din ex-mand? Du er jo udmærket godt klar over at det ikke er dine penge.

    At diskutere sagsanlæg for 4500 kr. er for tåbeligt ganske enkelt. Din ex kan indbringe sagen for Pengeinstitutankenævnet hvis han mener at det er bankens fejl. Uanset hvordan man vender og drejer det så vil DU blive afkrævet pengene eftersom banken ganske enkelt – i en evt. retssag – kan sandsynliggøre at du ikke kan have været i god tro og så skal du betale 4500 kr. + sagsomkostninger og processrenter.

    Så betal pengene tilbage hurtigst muligt i stedet for at diskutere noget der ikke er relevant for dig alligevel.

    Så svaret er: Ja, banken kan gøres ansvarlig og din ex kan kræve erstatning, MEN det vil alligevel ikke friholde dig fra at betale pengene tilbage.

    #180838
    testForfatter

    Og svare er fra private personer i et forum.

    Som jeg tidligere har skrevet vil bankes ansvar ikke kunne bedømmes uden flere oplysninger. Liger der f.eks en mail om at ændre konto nr til en udbytte konto er sagen jo klar men det skriver du jo ikke noget om.

    Michael har helt og det er helt det samme jeg har skrevet. Du kan ikke vinde ret til de penge. D

    #180848
    AnonymForfatter

    Det er ikke et spørgsmål om at være et flink menneske. (Det virker som om du definerer et flink menneske, som en person, der giver dig ret.)

    Det er et spørgsmål om jura, og her er sagen klar, som andre mennesker allerede har skrevet. Du har været i ‘ond tro’ (det er et juridisk udtryk som benyttes i den slags tilfælde) og derfor er du lovpligtig til at levere pengene tilbage.

    At være i ‘ond tro’ betyder, at man med sin sunde fornuft burde have indset at der var noget galt og derfor skulle man have handlet derefter. Det er ikke sund fornuft at tro, at penge der kommer ind på ens konto, uden at man ved, hvor de kommer fra, er ens egne. Slet ikke når man tænker på beløbets størrelse.

    Det kan godt være, at du mener at ‘ond tro’ eller ej er irrelevant, men det er det bestemt ikke fra bankens side. Det sidste de vil gøre er at give dig pengene.

    Det undrer mig så, at din moral ikke giver dig anledning til med det samme at lave en afdragsordning med din eks. Pengene tilhører jo ikke dig.

    Jeg er sikker på at banken IKKE kan gøres ansvarspligtig. Beløbet er for stort.

    #180858
    HalliHalloForfatter

    For godt 4 år siden blev jeg krediteret for omkring 5000 kr., et beløb som jeg ikke kender til, på mit Mastercard og pengene står stadig på en af mig oprettet fejlkonto indtil nogen måtte henvende sig for at få deres tilgodehavende.

    Jeg spurgte dengang herinde hvad jeg skulle gøre i min allerførste tråd:

    http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?id=2458#indlaeg32574

    Som I kan læse var der dengang, som nu i denne tråd, også delte meninger om hvordan man skulle forholde sig.

    #180868
    testForfatter

    sagerne er vidt forskellige.

    #180876
    HalliHalloForfatter

    Nej, det er jeg godt klar over. Jeg kom bare til at tænke på, da jeg læste indlægget, at jeg selv har fået overført et beløb til min konto for godt 4 år siden uden at nogen endnu har gjort krav på pengene, men før eller siden er der måske en der finder ud af det, hvorefter banken kontakter mig.

    #180882
    AnonymForfatter

    Aktier er normalt registreret i et depot, hvortil der er knyttet en bankkonto, som anvendes i forbindelse med køb og salg og udbetaling af udbytte. Hvis depotet stod i mandens navn før skilsmissen og kontoen i kvindens navn, kan man ikke forvente, at banken på eget initiativ tager fordelingen op til revision. Derimod kunne man forvente, at den person, der ikke har modtaget et udbytte, som han hvert år er blevet beskattet af, ville reagere og få bragt orden i sagerne.
    Jeg mener, det er yderst tvivlsomt, om banken kan gøres ansvarlig. Ex-manden er selvfølgelig i sin gode ret til at kræve pengene tilbagebetalt fra den, som uretmæssigt har modtaget dem, uanset om modtageren er i god eller ond tro. Men mon ikke de beløb, der er mere end 3 år gamle, falder for forældelsesfristen?

    #180928
    AnonymForfatter

    @Tove. Hvor var det rart at læse et konstruktivt ikke dømmende svar fremfor et angreb på spørgeren som nok selv er helt klar over hvor moralen skal ligges!

    #180948
    urso cinzaForfatter

    Det er vist en af de ting, der har mere end en side. Hanne behøver ikke være i ond tro, for hvis hun blev skilt for 7 år siden, burde hende ex vel have ændret kontonummeret for sit udbytte? Hvis det er bankens fejl, skal ex’en henvende sig til sin bank. Er det derimod ex’ens fejl, er det vel det mest rimelige han beder, pænt, om at få sine penge.
    Nu ved vi jo ikke hvilket år det hele drejede sig om… For der er jo det med skatten af udbyttet. Hvem sagde den slags er nemt??

    #180954
    testForfatter

    sprøgsmålet om ond eller god tror er en klasisk misforståelse. Man kan ikke opnå ejendoms ret over noget man aldrig har eget ved at tro man ejer det.

    Jeg kan heller ikke se hvordan kravet kan blive forældet.

    Banken kan kun være ansvarlig hvis de f.eks. har modtaget informatione om at rette det konto nr. der var til depotet

    #180986
    AnonymForfatter

    Forældelsesfristen er 3 år (efter 2008, før var den 5 år), så du kan altså frit bruge dem nu.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.