Indskud over maksimun 100000 grænse pension med løbende udb.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92789
    AnonymForfatter

    Hej.
    Er lige blevet kontaktet af skat som ikke godtager min selvangivelse 2011.
    Jeg har en kollektiv overenskomst pensionsordning indgået før 22 april 2009.
    Dersuden har jeg selv indsat 100000 kr.
    På mine papire står der desideret at der for kollektiv overenskomst pensionsordning ingået før 22 april 2009 ikke gælder beløbsgrænsen på 100000kr.
    Har skat så ret?
    Skat siger der er tre muligheder.
    Hvad er smartes med det for meget indbetalte. 1 lad det stå uden fradrag, 2 Få det tilbage ført uden straf procent. 3 overføre det til en kapital pension eller livrente.

    Håber der er nogle kloge der kan hjælpe

    #180626
    testForfatter

    Tror faktisk kun du kan bruge mulighed et. Nu regulere en aftale mellem en arbejdsgiver og tager ikke skatteloven.

    Hvad er det du har indbetalt 100.000 kr til, hvordan og hvad er det skat ikke vil godkende ved din selvangivelse ?

    #180638
    MichaelForfatter

    Der er lidt informationer der mangler i dit indlæg. Har du fået arbejdsgiveren til at trække de 100K af din løn løbende? I såfald må du slet ikke angive noget på selvangivelsen, da indbetalingerne trækkes fra din bruttoløn. De 100K gælder samlet for alle indbetalinger og gælder selvfølgelig også den såkaldt kollektive ordning. Min pensionskasse (Danica) konverterer automatisk indbetalinger over 100K (50K fra 2012) til livrente og derved behøver man ikke foretage sig noget. Prøv lige at høre din pensionskasse om de ikke skulle gøre det samme.

    #180644
    HalliHalloForfatter

    Ja Oskar, der mangler vist ret mange oplysninger for hjælpe og råde dig.

    Dine indkomst- og formueforhold samt forventede pension i forhold til din løn spiller jo nok så meget ind på rådgivningen, men det ved du jo nok selv alt om, når du kan finde ud af at indbetale mere end på din konto end arbejdsgiveren gør.

    Ud fra det du oplyser må det jo dreje sig om en ratepension med en skattekode 2, da opsparing i livrenter slet ikke er berørt af fradragsændringer, som selvfølgelig også gælder for ordninger der er oprettet før 22.4.2009. Kun hvis du har foretaget engangsindskud før denne dato kan du fradrage mere end 100.000 i 2010 og 2011 og fra 1.1.2012 kun 50.000 kr. i din skattepligtige indkomst.

    Hvordan kan du konvertere indskud for 2011 til en kapitalpension eller livrente, jeg troede ikke at man kan gøre det med tilbavirkende kraft, så hvad har skat sagt om det?

    #180652
    AnonymForfatter

    Hej
    hvis der mangler oplysninger så kommer de her.
    Jeg er i arbejde.
    Jeg har oprettet en arbejdsgiver administreret rate pension hvor der indsættes ca 50 k om året.
    Jeg har så for at ramme 100000 kr ´s grænse indsat ca 50 k på en alm rate pension.

    Jeg har en kollektiv overenskomst pensions ordning.
    (på denne står at den ikke tæller i 100000 krs grænsen.

    På selvangivelsen har jeg angivet de 50 k som jeg har sat ind på den almindelige rate pension.
    Skat godkendte først min selvangivelse men har så henvendt sig igen

    Skat hævder at 100000 kr´s grænsen er: alm rate pension+ Arbejdsgiver administreret rate pension + den kollektive overenskomsmæsige pension.

    Hvis dette er korrekt har jeg betalt ca 45 000 kr formeget ind over grænsen.

    Mine spørgsmål til jer er:
    Er det korrekt?
    Skat siger der er 3 muligheder. at jeg kan lade det for meget indbetalte blive i pensionen dog uden at få fradrag. (gemme dokumentation da jeg så ikke betaler skat af denne del når pensionen træder i kraft.
    ellers kan jeg få det for meget indbetalte returneret (dermed stiger skatten for 2011)
    Endeligt kan jeg tilbageføre det for meget indbetalte og med tilbagevirkende kraft sætte det ind på en kapital pension eller livrente.
    Nogen ideer om hvad der er smartes idet jeg ikke rigtig kan gennemskue det.
    Skal svare skat sennest 17 april.

    #180654
    AnonymForfatter

    Det er da en god service, du har fået af SKAT, som åbenbart mener du er blevet misinformeret om dine pensionsindbetalinger.
    Forudsætningen for at den kollektive pension ikke indgår i 100.000 kr. grænsen, er at det indbetalte beløb fordeles på forsikringer, kapital pension og livrenter. Hvis en del af beløbet bliver indbetalt på en ratepension, indgår denne del i de 100.000. Hvor stor et beløb der er tale om kan du se på din pensionsoversigt (eller få oplyst via firmaets HR afdeling).
    Du skal betale ekstra skat uanset hvilken model du vælger.
    Lader du pengene stå, forhøjes dit skattegrundlag med det beløb, som indbetaling til ratepension samlet overstiger 100.000 kr. Fordelen ville være at få en lempeligere beskatning af afkastet i forhold til opsparing i frie midler (15% i forhold til alm. kapitalskat), men til gengæld betales der indkomstskat på udbetalingstidspunktet.
    Jeg tror, SKAT har foreslået, at de 50.000 kr. du selv har indbetalt på en alm ratepension (formodentlig i banken?), laves om til en kapitalpension. Det giver mindre fradrag i skatten her og nu, men mulighed for udbetaling af et engangsbeløb med 40% skattefradrag – hvis du ender med at betale topskat af dine ratepensionsudbetalinger, er de 40% beskatning en fordel.
    At få lov til at fortryde indbetalingen er da et flot tilbud fra SKAT, men spørgsmålet er, om du kan bruge pengene bedre ved at have dem i hånden end ved at lade dem stå på pensionen.
    Det er ikke muligt at svare på, hvad der er det bedste for dig. Det er nødvendigt at se dels på din økonomi nu, dels på din økonomi som pensionist. Allerede inden de ekstra indbetalinger burde du ha’ kontaktet en pensionsrådgiver, enten via dit firmas HR afdeling eller i banken. For at finde de bedste løsninger skal man se på helheden, ikke bare på et enkelt års opsparing.

    #180678
    AnonymForfatter

    Tak Tove For den udførlige forklaring.

    #180718
    HalliHalloForfatter

    Jeg vil meget gerne bede oplyst hvad det er for nogle papirer, der decideret omtaler at beløbsgrænsen ikke gælder for ordninger oprettet før 22.4.2009?

    Det kunne da være meget interessant at få oplyst, men ellers fik jeg ved at “google" dit spørgsmål henvisning til Nordea Liv og Pension, der klart oplyser mulighederne samt henvisning til hvilke blanketter, der skal anvendes i givet fald, dette link følger umiddelbart herefter.

    Har du så fundet ud af om skat har ret eller hvad, jeg hælder mere til at du sikkert har misforstået noget. Det undrer mig ligeledes at man kan indskyde hele 100.000 kr. på en ordning uden at kende reglerne fuldud, men ok, alle kan jo tage fejl.

    #180720
    HalliHalloForfatter
    #180792
    HalliHalloForfatter

    Oscar, kan du ikke gøre lidt rede for hvad du mener med dette citat, og hvor det står, for jeg har aldrig hørt det før?

    Kunne det tænkes, at du har misforstået noget?

    Svar udbedes venligst!

    #181270
    AnonymForfatter

    Man kan godt konvertere, eller få pengene udbetalt igen hvis man ved en fejl indbetaler for meget til skat 2

    #181272
    AnonymForfatter

    Det er korrekt at grænsen på 100.000,- (2012 = 50.000,- ikke gælder overenskomst ramte personer før overenskomsten er genforhandlet, dog senest med skatteåret 2015.

    MEN – du kan kun benytte smuthullet hvis du pga. Forholdet mellem løn og pensionsbidrag bliver tvunget til at indbetale mere end grænsen, hvilket stort set aldrig er tilfældet.

    1. Få dem ud, betal din skat og invester fornuftigt
    2. Overfør til skat 1, men KUN hvis: dit pensionsselskab tilbyder kontosikring i opsparingsperioden, OG du forventer fremover at kunne sætte ind så depotet vokser til et fornuftigt niveau.

    #181274
    AnonymForfatter

    Oskar22 har ret i at grænsen ikke gælder for tvungne indbetalinger pga overenskomst – her kommer grænsen først til at gælde efter næste overenskomst.
    Denne undtagelse gælder dog KUN overenskomstmæssige,indbetalinger – når der blandes privat indbetaling eller frivillig ditto ind gælder grænsen.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.