Belåning af sommerhus

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92769
    AnonymForfatter

    Min mand og jeg vil gerne købe min svigermors sommerhus. Prisen er aftalt til 400.000 kr. = off. vurdering minus 15 %. Vi vil jo så kunne låne 240.000 i kreditforeningen og de 160.000 låner vi af min svigermor. Huset har en handelsværdi på ca. 750.000. Kan vi, når vi har overtaget huset, få det vurderet af kreditforening og så låne op til 60% af det de mener huset er værd? Vi vil bruge pengene til forbedringer.

    #180326
    thsvForfatter

    I skal nok nærmere få det vurderet efter forbedringerne, så har kreditforeningen en bedre grund for den forhøjede vurdering.

    Men tag en snak med jeres bank/kreditforening om mulighederne, I skal jo osse kunne godkendes til belåningen.

    #180330
    AnonymForfatter

    Også selv om huset er 750.000 værd uden forbedringer? Det er vurderet af en ejendomsmægler i 2005 til 995.000.

    Tak for svar

    #180344
    AnonymForfatter

    Det kan ikke betale sig for jer at optage et realkreditlån på 240.000 da der er for mange omkostninger ved oprettelsen af den type lån når lånebeløbet har den størrelse. Handlessummen er aftalt mellem afhængige parter og derfor ikke

    #180390
    AnonymForfatter

    Pas på med en alt for lav købspris – idet der er risiko for, at skattefar blander sig.
    Hvis I har en vurdering, der er højere end købsprisen, og I samtidig optager lån i realkredit – der udgør mere end 60% af købsprisen – så udløser det muligvis gaveafgift/skat.

    Blot til eftertanke.

    #180400
    AnonymForfatter

    Tak for den oplysning – det har vi overhovedet ikke tænkt på. Vi troede at det var helt i orden at købe huset for 15 % under den offentlige vurdering uanset hvad. Er gaveafgift ikke 15%? Og vil vi i så fald skulle betale gaveafgift af hele beløbet fra købspris op til hvad kreditforeningen vurderer huset til?

    #180434
    testForfatter

    Karen4 ja det er den offentlige vurdering der er udgangspunktet også i forhold til det jeg mener at vide hvilke af de ændrer forskellige vurderinger skulle man evt så gå efter?

    #180440
    AnonymForfatter

    Jeg håber du har ret. Vi har nu kontaktet kreditforeningen og vil også tage en advokat med på råd. Der kommer en opfølgning her når vi – forhåbentlig – har handlet.

    Tak for jeres indlæg.

    #180724
    peter holm larsenForfatter

    Det er naturligvis vigtigt at kende de økonomiske konsekvenser – så hvorfor ikke ofre 300 kr. på at bede SKAT om et bindende svar på om i kan handle huset til 85% af seneste offentlige vurdering – så kender I alle konsekvenser herefter med 100% sikkerhed.

    Hvis der skal betales gave/arveafgift så er der væsentlige bedre modeller at handle på, f.x. ved handel til den af skat godkendte værdi og din svigermor så giver en skattefrigave årligt til jer.

    Kreditforeningen kan give lån optil 60% af vurderingsprisen og det er den vurdering kredritforeningen vurdere huset til og ikke handelsprisen. Ellers ville i jo også kunne låne 600 mio. kr. hvis I nu blev enige om at købe huset for 1 mia. kr. – blot for at lave et ekstremt eksempel.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.